- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

رسانه ملی ابزاری برای تحقیر

Posted By admin On تیر ۲۱, ۱۳۹۷ @ ۱۱:۲۶ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه جامعه: پخش مستندی از تلویزیون ایران درباره شبکه‌های اجتماعی که با هدف نشان دادن اثرات منفی این شبکه‌ها تهیه شده بود، بار دیگر حساسیت‌ها را برانگیخت که صداوسیما به کجا می‌رود؟ این شبه مستند نه تنها با واکنش بسیار منفی منتقدان مواجه شد، بلکه حتی نزدیکان به این رسانه نیز از جمله رئیس دانشکده صداوسیما از آن ابراز برائت کردند و به نوعی تهیه و انتشار این گونه برنامه‌ها را مسبوق به سابقه دانسته و محکوم کردند. پرسش اساسی این است که رسالت صداوسیما و سیاست رسانه‌ای آن چگونه تعریف شده است؟ تا کی می‌توان با تحقیر و توهین به دیگران و تبدیل این رسانه ملی به ابزاری برای تحقیر جوانان و دیگر شهروندان، ته‌مانده اعتبار احتمالی این رسانه را نیز از میان برد؟ مسأله دفاع از کار آن دختر جوان نیست که فیلم رقص خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار داده است. مسأله این است که در این شبکه‌ها هر لحظه ده‌ها و صدها از این ویدیوها تهیه و منتشر می‌شود. نه فقط از این فیلم‌ها بلکه انواع و اقسام فیلم‌های بدآموز یا آموزنده و مفید نیز نه تنها در سطح ایران منتشر، بلکه در سطح بین‌المللی انجام می‌شود. و اگر قرار باشد که فقط با دیدن این فیلم‌ها مردم منحرف شوند، تا به حال همه عالم بویژه کشورهایی که این شبکه‌ها در دسترس همه هستند، به طور کامل منحرف شده بودند.
تهیه مستند یا گزارش درباره شبکه‌های اجتماعی و بسیاری از امور دیگر از جمله فسادهای کلان و فقر و نابرابری، بی‌آبی و خشکی و بی‌عدالتی و… همگی خوب است هر چند این موارد در صدا وسیما جایگاه بایسته‌ای ندارند، ولی اگر در این میان تصویر و فیلم در خدمت تحقیر افراد برآید، به طور قطع اثر معکوس خواهد گذاشت.ذهنیتی وجود دارد که تربیت اجتماعی و اصلاح امور را مبتنی بر تحقیر و توهین و ذلیل کردن افراد می‌داند. این ذهنیت که خود را در دفاع از مجازات‌های خشن نیز بازتاب می‌دهد، مربوط به جامعه جدید نیست. در جامعه جدید، مردم خواهان مجازات مجرمان هستند ولی در عین حال خواهان حفظ حرمت و شخصیت انسانی آنان نیز هستند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از سرپوش ، یکی از اهداف مجازات، تربیت است ولی اگر کسی تحقیر شود، تربیت او بلاموضوع محسوب می‌شود. به‌ویژه تحقیر اجتماعی بسیار خطرناک است.
وقتی که یک دختر نوجوان را در صفحه تلویزیون و با تصویربرداری سیاه نشان می‌دهند و او را حقیر می‌پسندند تا با گریه و زاری توبه کند و کار خود را اشتباه معرفی کند، این کار جز ایجاد نفرت و کینه در او و در نزد دیگران نتیجه دیگری ندارد. کینه اجتماعی و فردی ویرانگر روابط سالم اجتماعی خواهد بود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b1%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87-%d9%85%d9%84%d9%8a-%d8%a7%d8%a8%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%aa%d8%ad%d9%82%d9%8a%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.