نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي:

رسانه‌ها درانعکاس اخبارانصاف را رعایت کنند

رسانه‌ها درانعکاس اخبارانصاف را رعایت کنند

گروه خبر:نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: رسانه‌ها در انعکاس اخبار انصاف و اعتدال را رعایت کنند.
به گزارش آرازآذربایجان، حجت‌الاسلام سید مهدی قریشی در مراسم اختتامیه هفتمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های آذربایجان غربی که در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری این شهر برگزار شد، اظهار داشت: توجه دین اسلام به مباحث علم و قلم بسیار حائز اهمیت بوده به نحوی که خداوند در قرآن کریم به قلم سوگند یاد کرده است.
وی با اشاره به اهمیت قلم و نوشتار در این دین، ادامه داد: در هیچ دینی به اندازه اسلام به اهمیت قلم و نوشتار توجه نشده و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت نقش رسانه‌ها و راویان خبر در جامعه است.
قریشی به فرمایش مقام معظم رهبری خطاب به رسانه‌ها اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب اسلامی از رسانه‌ها درخواست می‌کند که معارف و ارزش‌های دین اسلام را تبیین کنند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی درج اخبار صحیح در رسانه‌ها را از خبرنگاران خواستار شد و افزود: اصحاب رسانه در درج اخبار خویش و اطلاع‌رسانی از رویدادهای جامعه به مردم، خداوند را در نظر گرفته و از ارائه مطالبی که جنبه تخریب افراد و مسئولان را داشته باشد، پرهیز کنند.
قریشی به آیه ۱۱ سوره نور اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه به افرادی که در زمان حکومت پیامبر اکرم (ص) سعی داشتند با شایعه‌پراکنی آبروی ایشان را دچار خطر کنند اشاره می‌کند و می‌فرماید که «مسلما کسانى که آن تهمت عظیم را مطرح کردند گروهى متشکل و توطئه‌‏گر از شما بودند».
وی افزود: در این آیه خداوند مسلمانان را از بیان خبری که به آن علم نداشته منع کرده و مومنان را از عذاب الهی آگاه می‌سازد.
امام جمعه ارومیه از اصحاب رسانه درخواست کرد که حیثیت و شخصیت افراد و مسئولان را در حین ارائه اخبار در نظر گرفته و سنجیده‌تر عمل کنند.
*اصحاب رسانه به نقد منصفانه مسئولان بپردازند
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی از اصحاب رسانه درخواست کرد تا به نقد منصفانه مسئولان پرداخته و از تخریب شخصیت‌ها و مسئولان پرهیز کنند.
علیرضا رادفر امشب دراین مراسم اظهار داشت: از رسانه‌ها انتظار می‌رود که فضای نقد و تحلیل رویدادهای جامعه را به طور صحیح و بی‌طرف به مردم ارائه دهند.
وی با اشاره به اهمیت نقد منصفانه در رسانه‌ها، افزود: دولت تدبیر و امید نیز همانند سایر دولت‌ها دارای نقاط قوت و ضعفی بوده که نیازمند ارائه راهکارهای تمام ارگان‌های دولتی و غیردولتی برای افزایش نقاط قوت و همچنین کاهش نقاط ضعف است.
رادفر افزود: از رسانه‌ها درخواست می‌شود تا ضمن نقد منصفانه مسئولان دستگاه‌های اجرایی، با ارائه راه‌حل‌های متناسب برای حل بحران‌های موجود جامعه به دستگاه‌ها ما را در حل مشکلات جامعه یاری رسانند.
معاون سیاسی امنیتی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت درج اخبار صحیح در سایت‌ها، خبرگزاری‌های و همچنین نشریات از اصحاب رسانه درخواست کرد تا منافع استانی را در اولویت اهداف خود قرار دهند.
*تعامل و ارتباط سازنده مسئولان و اصحاب رسانه یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: تعامل و ارتباط سازنده مسئولان و اصحاب رسانه یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه است.
حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی نیز درهمین مراسم اظهار داشت: در حال حاضر آزادی رسانه‌های دنیا به شدت کم شده و این امر به دلیل پیدایش گروهک‌های تکفیری بوده و در حمله این گروهک‌ها تعدادی از خبرنگاران در برخی از کشورهای دنیا جان خود را از دست دادند.وی، تعداد کشته‌شدگان خبرنگاران در سال ۲۰۱۴ حدود ۶۶ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد نفر کشته ۱۵ نفر در کشور سوریه و مابقی در کشورهای عراق و سایر کشورها توسط گروهک‌ها کشته شده‌اند.
این مسئول به تعداد زندانیان خبرنگار در جهان اشاره کرد و آن را ۱۷۸ نفر عنوان کرد و گفت: کشور ترکیه در زمینه تعداد زندانیان خبرنگار مقام اول و کشور چنین نیز رتبه دوم جهان قرار دارد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی به برگزاری هفتمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های آذربایجان غربی اشاره کرد و متذکر شد: این نمایشگاه در مقایسه با نمایشگاه‌های سال‌های گذشته بی‌بدیل بوده است.
کریمی به اهمیت برگزاری این نمایشگاه اشاره کرد و ادامه داد: برگزاری نمایشگاه مطبوعات در واقع بزرگترین اتفاق رسانه‌ای بوده زیرا شور و اشتیاق را در بین اصحاب رسانه به وجود می‌آورد.وی، تعامل و ارتباط سازنده مسئولان و اصحاب رسانه، آشنا شدن برخی از مسئولان با خبرنگاران، رسیدن به خودباوری رسانه‌ها، کمک به توسعه متوازن رسانه‌ها و مقابله با جنگ رسانه‌های غربی را جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی از تمامی دستگاه‌هایی که در برگزاری این نمایشگاه با اداره ارشاد اسلامی استان همکاری داشته و همچنین از بازدید مسئولان دستگاه‌های اجرایی از غرفه‌های این نمایشگاه تقدیر و قدردانی کرد.کریمی از برگزاری سمینار تعامل اقوام، ادیان و رسانه‌ها در شهرستان ارومیه در آینده نزدیک خبر داد.
*لزوم توجه مسئولان برای رفع مشکلات رسانه‌های آذربایجان غربی
رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی بر لزوم توجه مسئولان برای رفع مشکلات رسانه‌های آذربایجان غربی تأکید کرد.
جواد زاهدی درادامه مراسم اظهار داشت: همگانی کردن مطبوعات و شرکت مسئولان در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های استان از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه بوده است.
وی ادامه داد: رسانه‌های استان نیازمند همکاری معنوی مسئولان دستگاه‌های اجرایی با اصحاب رسانه هستند.
این مسئول با اشاره به برخی از مشکلات عمده اصحاب رسانه استان، خاطرنشان کرد: رسانه‌های آذربایجان غربی از ضعف بنیه اقتصادی رنج برده و این امر نیازمند رسیدگی مسئولان است.
رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی از کاهش کیفی نشریات و سایت‌های خبری استان خبر داد و گفت: در این زمینه نیز نیازمند ارائه آموزش‌های لازم برای خبرنگاران استان در راستای ارتقای سطح کیفی اخبار آنان هستیم.
وی، تمرکز مطبوعات آذربایجان غربی در مرکز استان را یکی دیگر از مشکلات رسانه‌های آذربایجان غربی عنوان کرد و بر لزوم تشریح و توزیع مطبوعات در تمام شهرستان‌های استان تاکید کرد.
زاهدی به برگزاری هفتمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های آذربایجان ‌غربی اشاره کرد و این نمایشگاه را زمینه‌ای برای تعامل مردم و رسانه‌ها، تعامل مسئولان و رسانه‌ها و همچنین اخلاق‌مند شدن رسانه‌های استان عنوان کرد.
رئیس خانه مطبوعات آذربایجان غربی ادامه داد: نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌های آذربایجان غربی در ۶۳ غرفه و با حضور نمایندگی روزنامه‌های سراسری کشور و سایت‌های خبری و نشریات محلی برگزار شده و روند برگزاری این نمایشگاه بنا بر اعلام مردم و مسئولان رضایت‌بخش بوده است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


− 3 = شش