ردپای اعتیاد در چاردیواری خانه

ردپای اعتیاد در چاردیواری خانه

زهرا نظری
اگر روزی کار به جایی برسد که نوجوان شما به طرف مواد مخدر تمایل پیدا کند مطمئن باشید سر سوزنی پیشگیری، بسیار با ارزش تر از خروارها مداواست. برآوردن نیازهای روزمره نوجوانان و زندگی کردن کنار پدر و مادر به تنهایی سلامت اجتماعی و فردی آنها را تامین نمی کند، بلکه علاوه بر آن باید با تیزبینی و هوشیاری، راهکارهای زیر را دنبال کنید تا از داشتن خانواده و فرزندانی به دور از اعتیاد لذت ببرید.
?ـ در شرایط حساس کنار او باشید
میان نوجوانان چشم و همچشمی و به اصطلاح روکم کنی بسیار رایج است و صدالبته تاب آوردن و تن ندادن به این گونه رفتارها که گاهی پر خطر است برای آنها بسیار دشوار خواهد بود.
والدین باید چنین موقعیت هایی را برای فرزندان خود پیش بینی کنند و از کودکی طوری آنها را تربیت کنند تا در مواجهه با پیشنهاد مصرف مواد مخدر از گفتن «نه» هراسی نداشته باشند. اگر روزی برای شما چنین موقعیتی را تعریف کردند آنها را درحد یک قهرمان تشویق کنید و خود باوری شان را بالا ببرید.
?ـ دوستان فرزند نوجوان تان را بشناسید
از نوجوان خود بخواهید دوستانش را به شما معرفی کند. آنها را به خانه خود دعوت کنید و روی رفتار آنها دقیق شوید. توجه کنید چه ویژگی ها و اشتراکاتی آنها را به هم نزدیک کرده است. خیلی مهم است که با خانواده دوستان فرزندتان از نزدیک آشنا شوید و رابطه خود را با آنها تاحدی صمیمی کنید که بتوانید آنها را به اسم کوچک صدا کنید.
به این ترتیب اگر روزی رفتار فرزند شما اسرارآمیز شد می توانید از دوستان او بپرسید یا با والدینشان مطرح کنید. درچنین شرایطی اگر احتمال مصرف مواد مخدر بین آنها وجود داشته باشد زودتر قضیه برملا خواهد شد.
?ـ با نوجوان خود در تماس باشید
چنانچه به علت شاغل بودن یا هر دلیل دیگری پس از تعطیل شدن مدرسه نمی توانید در خانه باشید، به فرزند نوجوانتان زنگ بزنید و از ساعت بازگشت او به منزل مطلع شوید و برایش یادداشت بگذارید و کارهای لازم را به او گوشزد کنید. به نوجوان تان نشان دهید مراقب او هستید. می توانید از یکی از دوستان یا اقوام نزدیک خود که به او دسترسی دارد بخواهید در ساعاتی که شما در منزل نیستید نظارت بر فرزند شما را به عهده بگیرد. تنهایی ساعات پس از مدرسه بسیار مهم است. طوری برنامه ریزی کنید تا از احوال او بی خبر نباشید. متاسفانه در بیشتر موارد نوجوانان در ساعات تنهایی شان در بعدازظهر به کارهای خلاف و مصرف مواد مخدر روی می آورند.به این ترتیب نوجوانانی که می دانند توسط والدین خود کنترل می شوند بیشتر مراقب رفتار خود هستند.
? ـ با نوجوانان تان درباره مواد مخدر صحبت کنید اطلاعات خود را درخصوص مواد مخدر بالاببرید. هراز گاهی درمورد این موضوع باب صحبت را باز کنید و ازعواقب جسمی، روحی و اجتماعی آن با فرزند خود گفت وگو کنید. فرزند نوجوان خود را وارد بحث کنید و به او مجال دهید نظرات خود را بیان کند، ولی هرگز سخنرانی نکنید.
بعضی والدین از صحبت کردن در این مورد واهمه دارند، ولی بچه ها وقتی وارد مدرسه می شوند کم و بیش چیزهایی در مورد اعتیاد می فهمند و در سنین بالاتر افراد معتاد را می بینند و رفتار آنان را زیر نظر می گیرند. اگر در خانواده درباره اعتیاد براحتی صحبت شود، در صورت بروز مشکل نوجوان می داند می تواند راحت به والدین خود تکیه کند.
? ـ نوجوان تان را در کلاس های غیردرسی ثبت نام کنید
بعضی مدارس پس از ساعات آموزشی، کلاس های ورزشی، هنری و تفریحی برگزار می کنند. از این برنامه ها یا برنامه های ورزشی باشگاه ها استفاده کنید. در این برنامه ها نوجوانان گرد هم می آیند و انجام کارهای گروهی به آنها کمک می کند از رخوت و کسالت و افکار منفی دور شوند. با افراد سالم و پر نشاط آشنا می شوند و انگیزه شان برای داشتن زندگی سالم افزایش می یابد.
? ـ وقتی قصد بیرون رفتن دارد از او سوال کنید
هنگام ترک خانه از او سوال کنید کجا می رود، با چه کسی می رود، چه کار می خواهد بکند وچه موقع برمی گردد. آیا بیرون رفتن او ضروری است. به والدین دوستی که می خواهد با او بیرون برود زنگ بزنید. او باید بداند تحت کنترل شماست. به او بگویید دوستش دارید و سلامت او برای شما بسیار مهم است. به فرزندتان نشان دهید مراقبت کردن از او به معنی انتقاد یا عدم اعتماد نسبت به او نیست. نوجوانانی که می دانند توسط بزرگ تر ها کنترل می شوند کمتر به سمت موادمخدر می روند.
? ـ الگوی فرزندتان باشید
اگر خود شما مواد مخدر یا مشروبات الکلی مصرف می کنید هرگز گمان نکنید فرزندتان متوجه کارهای شما نیست. نوجوانان همه چیز را بخوبی می فهمند و اگر در شرایط بدی گرفتار شوند رفتار شما را توجیه اشتباهات رفتاری خواهند دانست. درصورتی که اعتیاد دارید از او مخفی نکنید، بلکه با پذیرفتن مسئولیت خطای خود به ترک آن اقدام کنید.
? ـ اتحاد خانواده علیه اعتیاد را بالا ببرید
انزجار از موادمخدر را در خانواده خود به صورت یک آرمان درآورید؛ البته به این معنا نیست که مدام مانع خطاهای نوجوانتان باشید. بلکه نشان دهید خانواده شما برای لذت بردن از زندگی و مواجهه با مشکلات و چالش ها، راه هایی بهتر از پناه بردن به مصرف مواد مخدر و خماری آن انتخاب می کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


1 × نُه =