- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

رتبه نهم کشوری آذربایجان غربی در سرمایه‌گذاری خارجی

Posted By admin On شهریور ۱۷, ۱۳۹۳ @ ۳:۴۵ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: داشتن نیروی انسانی مسلط و متخصص با رفتار اخلاقی و حرفه‌ای بین‌المللی و وضع ظاهری متناسب، مسلط به زبان انگلیسی و تحصیلات مرتبط با سرمایه‌گذاری به جذب سرمایه‌گذار خارجی در آذربایجان غربی کمک می‌کند.
موضوع سرمایه‌گذاری خارجی در آذربایجان غربی از جمله مواردی است که به‌تازگی بسیار مورد توجه واقع شده و دولتمردان دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به این بخش معطوف کرده‌اند و سمت و سوی انتقادها در حالی به سمت مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی آذربایجان غربی است که به زعم مدیران این مرکز تلاش پیوسته‌ای برای افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در استان از سوی این مرکز در این سال‌ها انجام شده است.
در حال حاضر در آذربایجان غربی ۱۹ طرح سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد و در زمینه سرمایه وارده خارجی در سال ۱۳۹۲ رتبه نهم کشوری را داراست. استان آذربایجان غربی در سال‌های قبل از ۱۳۹۰ به‌جز سال ۱۳۸۲ که یک و نیم میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شده است؛ یا هیچ سرمایه خارجی جذب نکرده و یا به حدی ناچیز بوده است که به چشم نمی‌آید و کل رقم سرمایه وارده خارجی قبل از سال ۱۳۹۰ حتی به پنج میلیون دلار نیز نرسیده است. برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ رتبه تک‌رقمی نهم در بین استان‌ها را در زمینه سرمایه وارده خارجی کسب کرده و نسبت به سال ۱۳۹۱ به میزان ۵۵۱ درصد رشد داشته است.
این در حالی است که روند سرمایه وارده خارجی کشور ایران در سال ۱۳۹۲ نسبت به سال قبل منفی بوده است. یعنی با وجود شرایط تحریم و رشد منفی کشور، استان آذربایجان غربی رشد مثبت قریب به شش برابری نسبت به سال قبل داشته است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که باید سرمایه‌گذاری خارجی در استان توسعه یافته و پروژه‌های زیادی اجرایی شود به‌اندازه‌ای که در خیابان‌ها افراد زیادی رنگین پوست و یا چشم‌بادامی به عناوین مختلف مانند توریست سرمایه‌گذار یا تولیدگر مشاهده شود.
از سوی دیگر، تهیه آمایش سرزمین و سند راهبردی توسعه استان و مناطق و روشن کردن مسیر و نقشه راه در هر بخش اقتصادی و هر منطقه و شهرستان با توجه به توانمندی‌ها ظرفیت‌ها و فرصت‌های مربوطه ضروری است و برای مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان نیز به عنوان متولی امر سرمایه‌گذار خارجی تعیین کننده و راهگشاست و تدارک سند آمایش می‌تواند مسیر جذب سرمایه‌گذاری در بخش‌های اقتصادی و مناطق مختلف را شفاف و دقیق نشان دهد.
تسهیل و تسریع در امر صدور مجوزها و شروع فعالیت‌های کسب‌وکار در اجرایی شدن طرح‌های سرمایه‌گذاری بسیار موثر و کلیدی است. در این راستا باید نرم‌افزار پنجره واحد سرمایه‌گذاری در استان پیاده شود. این نرم‌افزار می‌تواند در تسهیل و تسریع در امر سرمایه‌گذاری بسیار موثر باشد.
با ایجاد پنجره واحد ، سرمایه‌گذاران بدون نیاز به مراجعه به دستگاه‌های اجرایی مختلف، یک و یا دو بار به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری مراجعه و اطلاعات و مدارک کامل خود را در این سیستم ثبت خواهند نمود و کلیه مجوزها و موافقت‌ها توسط دستگاه‌ها از طریق این سیستم در زمان‌بندی و چارچوب مشخص صادر می‌گردد و سرمایه‌گذاران وقتی مجوز نهایی را دریافت نمایند با در دست داشتن آن بدون مشکلی می‌توانند فعالیت خود را آغاز نمایند. مرکز خدمات سرمایه‌گذاری که به سرمایه‌گذاران خارجی خدمت ارائه می‌کند باید مناسب باشد و هر کس که به آنجا وارد می‌شود باید متناسب با شان ایشان رفتار شود و ما دوست داریم کارهایمان بر اساس استانداردهای بین‌المللی باشد.
داشتن نیروی انسانی مسلط و متخصص با رفتار اخلاقی و حرفه‌ای بین‌المللی و وضع ظاهری متناسب، مسلط به زبان انگلیسی و تحصیلات مرتبط با سرمایه‌گذاری و… همگی پارامترهایی هستند که به جذب سرمایه‌گذار خارجی کمک می‌کنند.
این در شرایطی است که سرمایه‌گذاری و لزوم تسهیل هر چه بیشتر فرایند آن به منظور مساعد نمودن فضای کسب و کار برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، یکی از مهم‌ترین نیازهای استان آذربایجان غربی به سمت توسعه و آبادانی است.
فراهم نمودن زمینه‌های جذب سرمایه حمایت و هدایت سرمایه‌گذاران، شناسایی و پیگیری رفع موانع سرمایه‌گذاری از وظایف مهم مدیران اجرایی استان بوده و در این راستا باید شبکه ارتباطی وسیعی از طریق تعیین رابطین جذب سرمایه‌گذاری در کلیه دستگاه‌های اداری استان جهت کمک به سرمایه‌گذاران ترسیم و ایجاد شود.
معرفی مزیت‌ها و مشوق‌هایی که ایران و استان آذربایجان غربی را مستعد سرمایه‌گذاری می‌کند و می‌تواند در جذب سرمایه‌گذاران خارجی موثر باشد باید از راه برگزاری نمایشگاه‌ها، همایش‌ها و جشنواره‌ها معرفی شود.
این در حالی است که ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی به صورت مناسب و مطلوب شناسایی نشده است و عدم انجام بازاریابی بین‌المللی مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی بالقوه، طولانی بودن فرآیند صدور مجوزهای مختلف، عدم اجرایی شدن کامل آیین‌نامه تشکیل مراکز خدمات سرمایه‌گذاری استان به ویژه عدم استقرار نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌های ذی‌ربط در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری از جمله مشکلات و موانع فعلی سرمایه‌گذاری خارجی در استان است.
این در شرایطی است که با وجود اینکه تلاش‌هایی در استان آذربایجان غربی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته و اقداماتی با مساعدت و همکاری دستگاه‌های مختلف انجام‌شده است ولیکن این اقدامات به هیچ وجه کافی نبوده و استان تا رسیدن به جایگاه واقعی خود در جذب منابع مالی خارجی متناسب با ظرفیت‌های خود فاصله زیادی دارد.
توسعه سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر در جهان سبب تدوین و طراحی روش‌های نوین سرمایه‌گذاری از جمله روش‌های مشارکت عمومی خصوصی و استفاده از این روش‌ها به ویژه به منظور ایجاد زیرساخت‌ها و تاسیسات زیربنایی شده است.
کشور ما نیز در راستای جذب منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی حرکتی را آغاز کرده است و اجماع در ضرورت تلاش بیشتر به منظور جذب منابع مالی خارجی در سطح ملی شکل گرفته است که لازم است این اجماع کامل در سطوح منطقه‌ای و استانی نیز شکل بگیرد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b1%d8%aa%d8%a8%d9%87-%d9%86%d9%87%d9%85-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1%d9%8a-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%8a/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.