رتبه نخست کشوری آذربایجان غربی در تولید عسل

رتبه نخست کشوری آذربایجان غربی در تولید عسل

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: ۵۷۲۰ نفر بهره بردار به صورت مستقیم و ۲۲۷۴ نفر به صورت فصلی در زنبورستان‌های استان مشغول فعالیت هستند و وجود ۱۴ تعاونی زنبورداری فعال در استان نیز در جای خود آمار قابل توجهی است.
عسل طبیعی در بهبود بیماری‌های قلبی و گوارشی و غیره کمک کرده و یک غذای مفید برای کودکان دو سال به بالا به حساب می‌آید که در رشد آن‌ها تأثیر به سزایی دارد، همچنین مصرف آن در کودکان و کهنسالان به علت هضم و جذب سریع حائز اهمیت است. عسل طبیعی به علت جذب سریع در داخل دستگاه گوارش تخمیر الکلی ایجاد نمی کندو وجود اسیدهای آزاد در آن سبب جذب مواد چربی شده و کمبود آهن را جبران می‌کند. استفاده از آن به عنوان منبع انرژی در ورزش‌هایی چون : فوتبال، شنا، دو، کشتی، دوچرخه سواری بسیار معمول است. استان آذربایجان غربی با تولید هجده هزار و پانصد تن عسل امسال هم برای چندمین سال متوالی رتبه نخست کشوری را در تولید عسل به خود اختصاص داد. این میزان عسل تولیدی معادل ۲۹ درصد عسل تولید شده در کشور است و نهصد و پنجاه هزار کندوی زنبور عسل در استان موجود است که از این تعداد، ۸۶۰ هزار کندو مدرن و بقیه بومی است. طبق اعلام رسمی میانگین تولید عسل در سال جاری از هر کندوی مدرن ۲۰ کیلو و ۶۰۰ گرم و از هر کندوی بومی ۷ کیلو و ۱۰۰ گرم است که در مقایسه با پارسال حدود پنج درصد افزایش داشته است. در آذربایجان غربی هشت هزار نفر در بخش زنبورداری فعالیت می‌کنند که از این تعداد پنج هزار و هفتصد و بیست نفر به صورت مستقیم و بقیه به صورت فصلی در زنبورستانهای استان مشغول کار هستند.
زنبورداران شهرستان مهاباد هم سالانه افزون بر سیصد تن عسل تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند و ۱۸ هزار و ۵۰۰ تن عسل از بیش از ۹۵۰ هزار کندوی مدرن و بومی استان آذربایجان غربی برداشت شد. ‏
از ??? هزار کندوی زنبور عسل موجود در استان ۸۶۰ هزار کندوی مدرن و ۹۰ هزار کندوی بومی است که استان از نظر تعداد کندوی مدرن نیز در جایگاه نخست کشور قرار گرفته است. البته شهرستان‌های ارومیه، خوی و چایپاره از فعال‌ترین مراکز تولید و برداشت عسل در استان هستند و شهرستان خوی مقام اول استانی را با تولید بیش از ۹۶۰۰ تن عسل، بیش از ?? درصد عسل تولیدی استان و پلدشت با تولید ۲۵ هزار و ۷۳۰ کیلو گرم عسل، کم‌ترین میزان تولید عسل استان را به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین ۵۷۲۰ نفر بهره بردار به صورت مستقیم و ۲۲۷۴ نفر به صورت فصلی در زنبورستان‌های استان مشغول فعالیت هستند. از سوی دیگر، وجود ?? تعاونی زنبورداری فعال در استان نیز در جای خود آمار قابل توجهی است و این تعاونی‌ها در انجام خدمت رسانی و تهیه نهاده‌ها و ملزومات اولیه به زنبورداران فعال هستند.
این در حالی است که فراهم شدن مقدمات اولیه برای اجرای پروژه بزرگ اصلاح و پرورش ملکه در جمعیت‌های بسته که با واگذاری ایستگاه پرورش ملکه خوی به تعاونی زنبورداران این شهرستان عملیاتی خواهد شد نیز در نوع خود قابل تقدیر است.
البته مسئولان نیز اخیرا از تشکیل اتحادیه جدید تولید کنندگان عسل استان در آینده نزدیک خبر داده و افزوده است که مراحل اجرایی تشکیل اتحادیه به اتمام رسیده است که با بهره برداری از آن، امکان جذب بهتر تسهیلات کم بهره صندوق توسعه زنبورداری کشور و افزایش نقدینگی زنبورداران فراهم خواهد شد.
تدریس رشته زنبورداری در مقطع کاردانی و کارشناسی زنبور عسل در مرکز آموزش عالی شهید باکری شهرستان‌های ارومیه و خوی نکته مهمی است و هر سال در راستای رشد علمی و توسعه زنبورداری در آذربایجان غربی با نظارت سازمان جهاد کشاورزی استان، دوره‌های پرورش زنبور عسل صنعتی درجه ۱ و ۲ و پرورش ملکه برای علاقه‌مندان این رشته برگزار می‌شود.
چند روزی پیش نیز معاون امور بهبود دام سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز اعلام کرده است که طی سال جاری بیش از ۱۸ هزار تن عسل از ۹۵۳ هزار کندوی بومی استان برداشت شده است.
این میزان تولید عسل در کشور بی‌سابقه است و آذربایجان غربی از نظر تولید عسل در بین سایر استان‌های کشور در رتبه نخست قرار دارد. همچنین اقدامات پیشگیرانه و رعایت شرایط بهداشتی در زنبورداری مهم است و باید مباحث نوینی درباره بیماری‌های زنبور عسل و راه‌های کنترل و پیشگیری از آن برای کاهش خسارت وارده به کندوها، داروهای جدید ضد کنه، نحوه تجویز و همچنین ارگانیک بودن دارو در زمان مصرف به زنبورداران ارائه شود. در حال حاضر مسئولان مربوطه در حال برنامه‌ریزی برای تولید عسل ارگانیک در استان هستند که هدف از اجرای این طرح، تولید مداوم عسل ارگانیک در استان و بهبود کیفیت محصولات تولید شده با توجه به وجود مراتع غنی و باغات و مزارع در مناطق مختلف استان است. شهرستان‌های ارومیه، خوی و پلدشت از فعال‌ترین مراکز تولید و برداشت عسل در استان هستند. هم اکنون ۱۰ واحد بسته بندی عسل در استان در حال فعالیت است که از این واحدها ۵۰۰۰ تن عسل، بسته?بندی و در اختیار مصرف کننده‌ها قرار گرفته است. ۱۷ طرح بسته بندی نیز در حال بررسی است که می‌بایست سریع به مرحله اجرا برسند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


چهار + = 5