معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهاد کشاورزي استان خبرداد

رتبه نخست آذربایجان‌غربی در تولید عسل

رتبه نخست آذربایجان‌غربی در تولید عسل

گروه خبر: معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان‌غربی با تولید بیش از ۲۰ هزار تن عسل رکوردار تولید در ایران است.
به گزارش آرازآذربایجان،یوسفی رضایی اظهار داشت: این استان با تولید سالانه بیش از ۲۲ هزار تن عسل رتبه اول کشوری را در این زمینه به خود اختصاص داده است و ۲۷ درصد عسل کشور در این استان تولید می شود.
وی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی رتبه اول تولید عسل در کشور و رتبه سوم این صنعت در دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: آذربایجان‌غربی به لحاظ داشتن منابع لایزال الهی و شرایط آب و هوایی مناسب، وجود مراتع و منابع غنی سرشار از شهد و گرده یکی از قطب‌های مهم برای پرورش زنبورعسل در سطح کشور به شمار می‌آید.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: این استان با دارا بودن ۱۲۰ هزار هکتار باغ در ایام بهار ظرفیتی بکر برای پرورش زنبور عسل دارد که تولید عسل هایی از شهد گلهای بهاری توانسته همه ساله کام گردشگران را شیرین و این محصول را به سوغاتی ارزشمند برای میهمانان و گردشگران تبدیل کند.این مسئول با بیان اینکه بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری در این فعالیت دارند، ادامه داد: برای کمک به رونق تولید در این بخش، امسال بیش از ۲ هزار تن شکر برای اتحادیه زنبورداران استان مصوب شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این استان دارای بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار کندوی مدرن و بومی است، ادامه داد: این امر موجب اشتغال دایم و فصلی بیش از ۱۱ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان شده‌است.یوسفی رضایی اظهار داشت: میانگین تولید از هر کندوی مدرن ۱۷ کیلوگرم و از کندوهای بومی ۵٫۵ کیلوگرم بوده و در مجموع در سطح استان، یک میلیون و ۳۴۵ هزار و ۱۷۱کندو وجود دارد که از این میزان ۱۱۰ هزار و ۴۷۱ کندو بومی و بقیه مدرن هستند.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یادآور شد: زنبورداران استان با وجود چهار کارخانه بسته‌بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز با داشتن ۶ کارگاه بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های مختلف در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول نیز فعالیت دارند.
یوسفی رضایی افزود: شهرستان خوی با تولید بیش از ۱۱ هزار تن عسل مقام اول استان را در تولید این ماده غذایی مقوی در سال گذشته به خود اختصاص داد.معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه حمایت از زنجیره تولید عسل در استان امسال در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: خارج کردن پرورش زنبورعسل از تولید تک محصولی و تشویق تولید گرده، موم، ژله رویال، بره موم و زهر زنبورعسل از مهمترین طرح های استان در زمینه زنبور عسل به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


8 × نُه =