راه_آهن ارومیه – مراغه امسال هم به نتیجه نمی‌رسد

راه_آهن ارومیه – مراغه امسال هم به نتیجه نمی‌رسد

گروه اقتصادی: بیش از ۱۲ سال از آغاز عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه می‌گذرد و با وجود وعده های متعدد مقامات کشوری و استانی طرح هنوز به نیمه راه نرسیده و بر اساس اعلام استاندار آذربایجان غربی امسال هم امیدی به شنیدن سوت قطار در ارومیه نیست.طرح راه آهن مراغه – ارومیه از سال ۸۰ به طول ۱۸۴ کیلومتر با هدف اتصال مرکز آذربایجان غربی به شبکه سراسری راه آهن کشور، آغاز شده و هم اکنون در مجموع با صرف یک هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال اعتبار به نتیجه دلخواه نرسیده است.
اردیبهشت سال گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور در اظهارنظری خوش‌بینانه خبر از بهره برداری این طرح یک سال زودتر از موعد مقرر داده و اعلام کرده است: این پروژه باید در سال ۹۲ آماده بهره برداری شود که پیش بینی شده با تزریق اعتبارات بیشتر شتاب بخشی در عملیات اجرایی و سه شیفته کردن زمان کاری آن، تا پایان امسال به بهره_برداری برسد (تین نیوز)هر چند خلف وعده مسئولان تنها به اظهار نظر صادقی محدود نمی‌شود بلکه مقامات کشوری و استانی هر کدام در نشست‌ها و بازدیدهای متعدد خبر از بهره_برداری این طرح تا پایان دولت دهم داده بودند اما بعد از ۱۲ سال استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد خط ریلی ارومیه امسال به اتمام نمی‌رسد.کمبود اعتبار، همکاری نکردن برخی سازمان‌ها در اجرای پروژه راه آهن مراغه ارومیه در تملک و آزادسازی اراضی طی سال‌های گذشته و هزاران مسایل و مشکلات موجه و غیر موجه زیادی پیش روی در حالی مطرح می‌شود که طرح مشابه راه آهن ارومیه – مراغه در کشور سال‌هاست به سرانجام رسیده است.ضریب نفوذ شبکه ریلی در یک کشور شاخص مهمی از توسعه اقتصادی بوده ولی با وجود قدمت ۸۰ ساله راه ‌آهن در کشورمان، این زیرساخت مهم توسعه اقتصادی و ترانزیتی در آذربایجان غربی از ضریب نفوذ کمتری برخوردار است.
اعتبارات راه آهن ارومیه – مراغه تخصیص کمتری دارد:استاندار آذربایجان غربی در خصوص روند اجرای طرح راه آهن ارومیه – مراغه گفت: با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها قبل از زمان مدیریت من در استان یعنی چهار سال قبل طرح راه آهن ارومیه از پیشرفت بسیار ناچیز برخوردار بود و از تا منطقه ملکان پیش آمده بود.وحید جلال زاده در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: این طرح در ۵ قطعه در حال احداث است و در این مدت دو ایستگاه به بهره برداری رسیده و ایستگاه سوم نیز در آستانه اتمام است.وی افزود: این طرح یکی از اولویت‌های اصلی و مهم دولت در استان به شمار می‌رود ولی متأسفانه امسال تخصیص اعتبارات طرح با کاهش مواجه بوده است.با بیان اینکه هم اکنون طرح راه آهن ارومیه – مراغه در مجموع از ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است افزود: اگر اعتبارات طرح همانند سال‌های ۹۰ و ۹۱ تزریق می‌شد امروز شاهد پیشرفت بالای این طرح بودیم.وی با بیان اینکه ایستگاه ارومیه هم اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اعلام کرد: متأسفانه به دلیل کمبود اعتبار این طرح امسال به نتیجه نمی‌رسد. استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هم اکنون مهاباد و میاندوآب به خط ریلی کشور وصل شده است افزود: نقده امسال با وجود محدودیت‌های اعتباری پیش بینی می‌شود به خط ریلی کشور متصل شود.
جلال زاده تاکید کرد: برای اتمام خط ریلی ارومیه نیز باید ۲۰ الی ۳۰ میلیارد تومان امسال به پیمانکار طرح تزریق شود تا سال آینده خط ریلی ارومیه اجرایی شود اما شاید ایستگاه ارومیه امسال خاتمه یابد اما خط ریلی آماده بهره برداری نمی‌شود.
وی گفت:مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان_غربی نیز گفت: در حال حاضر با وجود محدودیت‌های اعتباری عملیات زیرسازی و ریل گذاری خط ریلی مهاباد- ارومیه در دست اقدام است و پیش بینی می‌شود در آینده نزدیک این طرح آماده بهره برداری شود.
خلیل محبت خواه در گفت_وگو با خبرنگار مهرتصریح کرد: شرکت‌های پیمانکاری از عملکرد قابل قبولی برخوردار هستند.
وی ادامه داد: در طرح راه آهن مراغه-– ارومیه احداث هشت ایستگاه راه آهن طراحی شده که از این تعداد پنج ایستگاه شهری در شهرستان‌های مراغه، ملکان، میاندوآب، نقده و ارومیه وجود دارد و نیز سه ایستگاه بین راهی قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان در حال احداث است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


هشت × 3 =