راه هایی برای ازبین بردن اعتیاد به تلفن همراه

راه هایی برای ازبین بردن اعتیاد به تلفن همراه

گروه اجتماعی:تا همین چند سال پیش که هنوز اینترنت و استفاده از دستگاه های دیجیتالی مثل تبلت و تلفن هوشمند تا این حد در بین کاربران رواج پیدا نکرده بود، بعد از اینکه هر یک از افراد از سرکار به خانه برمی گشتند دورهم جمع می شدند و تمام سعی خود را می کردند که برای چند ساعت اوقات خوشی را در کنار هم سپری کنند و از هم صحبتی با هم لذت ببرند.اما حالا اوضاع خیلی فرق کرده است همین که یکی از اعضای خانواده به خانه می رسد هرکدام تبلت یا گوشی خود را به دست می گیرند و تا آخر شب با آن مشغول هستند. سرمیز شام به ایمیل هایشان جواب می دهند، هنگام خواب حساب های کاربریشان را در شبکه های اجتماعی مختلف چک می کنند و تا پاسی از شب هم مشغول کامنت بازی با دوستانشان هستند. حالا اعتیاد به استفاده از ابزارهای دیجیتالی و مخصوصا تلفن های هوشمند که انجام بسیاری کارها را آسان کرده به جایی رسیده که بسیاری از کارشناسان و جامعه شناسان نسبت به وابستگی کاربران به این دستگاه های دیجیتالی هشدار می دهند. شاید شما هم یکی از همین افراد باشید که وابستگی زیادی به تلفن هوشمند خود دارید و تصور بودن، بدون این دستگاه برایتان غیرممکن باشد.نتایج تحقیقاتی که سال گذشته منتشر شد نشان داد که هر کاربر روزانه بین ۱۱۰ تا ۱۵۰ بار قفل تلفن هوشمند خود را باز می کند و جالب تر اینکه این عمل بدون هیچ هدفی انجام می شود. چک کردن گاه و بیگاه تلفن همراه و خیره شدن به صفحه نمایش آن، ما را از انجام دادن کارهایی مانند حرف زدن با دوستان، تماشا کردن یک فیلم و حتی عقب افتادن از کارمان باز می دارد. هر نوع اعتیادی برای سلامتی بدن مضر است فرقی هم نمی کند که این اعتیاد به یک مواد خطرناک باشد یا یک دستگاه دیجیتالی. اگر شما هم به گوشی تلفن همراه خود وابسته هستید و به نوعی به استفاده از آن اعتیاد دارید بهتر است خودتان را آماده کنید تا از شر این اعتیاد خلاص شوید. در ادامه به شما راه هایی را نشان می دهیم تا بتوانید از شدت اعتیاد به استفاده از تلفن هوشمندتان را کم کنید.
*نوتیفیکیشن ها را خاموش کنید
اعلانیه ها یا نوتیفیکیشن های اپ های مختلفی که روی گوشی ما نصب شده اند در هر جا و هر زمانی به ما اتفاقات مختلف را گزارش می دهند. اینکه برای مثال چه کسی در اینستاگرام عکسمان را لایک کرده یا در واتس اپ چه کسی به ما پیغام داده یا اینکه چه کسی روی پستمان روی توییتر کامنت گذاشته است. چه بخواهیم و چه نخواهیم نمی توان این نوتیفیکیشن ها را ندیده گرفت. البته هر کدام از نوتیفیکیشن های مربوط به اپ های روی گوشی تنظیمات خاص خود را دارند. یکی از این تنظیمات هم این است که به صورت کامل نوتیفکیشن ها اپ ها را خاموش کنید.
در سیستم عامل اندروید باید تنظیمات مربوط به نوتیفیکیشن های هر اپلیکیشن را جداگانه خاموش کنید ولی در سیستم عامل iOS به Settings رفته و سپس Notification Center را انتخاب کنید. برای مثال شما می_توانید به صورت دستی ساعتی یک بار ایمیل های خود را چک کنید. دریافت و پاسخ ایمیل با یک ساعت تاخیر هیچ مشکلی ایجاد نمی کند.اما انجام این کار چه نتیجه ای به دنبال دارد؟ شما به مرور زمان چک کردن های بیهوده و وقت گیر شبکه های مجازی را به شکل کاملا محسوسی کاهش می دهید. شاید شما اطلاع از تک تک فعالیت ها را در فیس بوک یا توییتر در لحظه از دست بدهید اما در عوض می توانید همه اتفاقات را تنها در پنج دقیقه مرور کنید.
*اپلیکیشن ها را پاک کنید
اما برای بعضی ها خاموش کردن نوتیفیکیشن ها راه حل مناسبی نیست چرا که طبق عادت و در واقع اعتیادشان به اپ های روی گوشی سر می زنند. برای این گروه بهترین گزینه پاک کردن اپ های غیرضروری است. بهتر است برای شروع روی اپلیکیشن هایی تمرکز کنیدکه سایت ها و سرویس های آنلاین را به تلفن همراه شما می_آورند. برای مثال نبودن اپ مخصوص شبکه های اجتماعی، سرویس های پست الکترونیک و… اگر روی گوشیتان نباشد هیچ اتفاق خاصی نمی افتد. اگر خیلی به پست الکترونیکی خود نیاز داشتید بهتر است از کامپیوتر شخصی یا مرورگر گوشی خود به این گونه سرویس ها سر بزنید. پاک کردن اپلیکیشن های ضروری یعنی دسترسی به فضای بیشتر روی گوشی دریافت نوتیفیکیشن های کمتر و گذراندن وقت بیشتر در دنیای واقعی.یک بار اپلیکیشن های غیرضروری را پاک کنید و اگر طی یک ماه آنها را نصب نکردید مطمئن باشید که از اول هم به آنها احتیاجی نداشتید.
*پنهان کردن تلفن
باز هم راه برای کم کردن استفاده از تلفن هوشمندتان وجود دارد یکی از این راه ها می تواند انتخاب یک کلمه عبور سخت و طولانی برای گوشی شما باشد که البته این راه چندان بدون دردسر نیست چرا که اگر به گوشی خود نیاز داشته باشید با مشکل جدی برخواهید خورد. راه دیگر می تواند پنهان کردن گوشی در کشوی میز حین کار یا دیدن مسابقه فوتبال یا یک فیلم باشد. با این کار شما فقط در مواقع ضروری و با فاصله زمانی بیشتری از تلفن همراه خود استفاده می کنید.
حتی می توانید مجموعه ای از قوانین برای نحوه استفاده از تلفن همراه برای خود وضع کنید. برای مثال به اشتراک گذاری تصاویر یا ارسال یک توییت و غیره را به زمانی دیگر موکول کنید تا به مرور زمان، عادت استفاده مداوم از تلفن همراه خود را ترک کنید.
پیشنهاد این راه ها به معنی این نیست که ما ضداستفاده از تلفن همراه هستیم. اما تعادل استفاده از تکنولوژی هم درست همانند هرچیز دیگری یک امر ضروری است.با استفاده از این راه ها شما به خودتان کمک می کنید تا کمتر درگیر دنیای تکنولوژیک شوید و وقت بیشتری را با دوستان و خانواده خود بگذرانید.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


شش × 4 =