راه عبور از تحریم را با تجربه سیلاب

راه عبور از تحریم را با تجربه سیلاب

گروه گزارش: سیل، این رخداد طبیعی که چهره بسیاری از روستاها و شهرها از شمال شرقی تا جنوب غربی کشور را گل آلود کرد به نخستین عرصه تجربه آموزی و محک همدلی مردم و مسوولان در سال نو بدل شد؛ سالی که بسیاری می گویند پر از آزمون های سخت برای کشور خواهد بود.
میزان بارش در برخی استان های کشور در روزهای ابتدایی سال جدید چنان شدت گرفت که باران، به سیلی فراگیر بدل شد؛ سیلی که خسارت های ناشی از آن گریزناپذیر بود اما اگر در طول سالیان گذشته پیش بینی می شد و مورد تدبیر قرار می گرفت به بحران تبدیل نمی شد و پس از وقوع، به مدیریت همدلانه و همکاری نهادهای مسوول و مردم می انجامید. اگرچه رخ نمایی این حادثه طبیعی، بسیاری از هموطنانمان را با مشکلاتی جدی و مواجه کرد، اما مداقه در ریشه ها و عوامل تبدیل باران رحمت الهی به سیل ویرانگر، تجربه ای گرانسنگ برای گذران سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از حساس ترین و مهمترین سال های حیات جمهوری اسلامی ایران پیش روی نظام، مسوولان و مردم قرار می_دهد.
دامنه و گستره تحریم های آمریکایی که از طی دو برهه مرداد و آبان ماه سال گذشته اقتصاد کشورمان را هدف قرار داده، رو به افزایش است و غلبه بر تنگناها در سالی که عنوان »رونق تولید« گرفته، به تدبیر اندیشی و خودتجهیزی ملی نیاز دارد. یکی از مسائلی که تلخی سیل اخیر را دوچندان کرده، تبدیل مساله مهم و حیاتی »امدادرسانی« به سیل زدگان به موضوع دعواهای جناحی و سیاسی در کشور بود. برخی جناح های سیاسی و نهادها در کشور یکدیگر را به کوتاهی در کمک رسانی به آسیب دیدگان و استفاده تبلیغاتی از این مساله متهم کردند. گروهی هم رسانه و ابزارهای خود را به کار گرفته اند تا چنین القا کنند که دولت در مدیریت بحران حادث شده کوتاهی می کند و جناحی خاص مشغول جبران »کاستی های« دولت است. این در حالی است که بحرانی چنین بزرگ، جز از طریق اتحاد همکاری و هم افزایی همه نهادها و ارکان کشور میسر نمی شود. پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز سالی که از دید بسیاری از کارشناسان اقتصادی به خاطر تحریم های آمریکا سالی پرچالش برای ایران خواهد بود، نیازمند اجتناب از تقلیل مسایل مهم کشور به موضوع دعوا و جدل های سیاسی است.
دعواهای سیاسی علاوه بر از بین بردن پتانسیل_های داخلی برای تقویت قدرت ملی خود به عاملی مهم برای تشدید گسست و تضعیف انسجام ملی تبدیل می شود. یک سالی می شود که دلسوزان و چهره های مطرح سیاسی با ارایه پیشنهادهایی چون »گفت و گوی ملی«، در جستجوی راهی برای تغییر فضای تقابلی میان جناحی و چاره جویی جهت ایجاد بستری به منظور درک متقابل و تفاهم میان گروه های سیاسی اند. تبدیل رقابت ها به رفاقت ها و هماوردی ها به همکاری ها در وهله نخست نیازمند اصلاح ذهنیت ها و فضای سیاسی کشور است؛ فضایی که شاید گفت و گوی ملی، موثرترین و کم هزینه ترین راه برای اصلاح آن باشد. توجه به تحقق این ایده و عملیاتی کردن آن، یکی از ضرورت های مهم عبور از سال ۹۸ با دستان پر و سری افراشته است.
توجه به نظر متخصصان و اهمیت دادن به نتایج مطالعات _کارشناسی در برنامه ریزی و سیاست_گذاری های کلان از دیگر درس های سیل های اخیر بود.
اگر تدبیراندیشی مسوولان مانع از ساخت و ساز در بسترها و مسیل رودخانه ها در دهه های اخیر می شد و نظر کارشناسان محیط زیست و عمران در این خصوص مرجع تصمیم گیری قرار می گرفت، امروز رحمت الهی به موج ویرانگری بدل نمی شد که باری بر دوش مردم و البته دولت و نظام شود. اگر سدسازی های اصولی انجام می_شد، این باران، هرچند در حجم وسیع، چنین ویرانه هایی در چنین مقیاس وسیعی به جا نمی_گذاشت. توجه به این آموزه و تجربه گرانبها می تواند پیامدهای منفی ناشی از تحریم های آمریکایی را هم تا اندازه زیادی کاهش داده و در بهترین حالت بسیاری تهدیدهای اقتصادی را در سال جدید به فرصتی قابل توجه بدل کند. در نتیجه همین هماوردی های جناحی و بی توجهی به نظرهای کارشناسی است که مدت ها است مسایل مهمی چون تصویب لوایح مرتبط با الحاق ایران به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم و الحاق به کنوانسیون مبارزه با پولشویی با بن بست در نهادهای نظارتی و تصمیم ساز نظام مواجه شده است. تحقق شعار رونق تولید ملی، نیازمند فراهم سازی زمینه های تحرک و شکوفایی اقتصادی است. شاخصه های اقتصادی با یکدیگر همپیوندند و زنجیروار رشد و رونق می یابند.
از این رو رونق تولید را نباید تافته ای جدابافته از دیگر مولفه های اقتصادی تصور کرد. تسهیل و رفع موانع مبادلات مالی و پولی کشور در سطح بین المللی از پایه ای ترین شروط شکوفایی تولید است که نیازمند تعیین تکلیف سریعتر این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.
در این شرایط عقلانیت چنین حکم می کند که فرصت و منابع چندانی برای از دست دادن نداریم و نمی_توان مدیریت آن را به شیوه آزمون و خطا سپرد.
سال پیش رو سالی پرآزمون برای نظام و مسوولان در عرصه اقتصادی است. تلاش غرب برای چالش آفرینی در مسیر حرکت اقتصادی کشور کارگر نخواهد افتاد اگر به قول رییس جمهوری، به جای مچ گیری در سال جدید دست گیری کنیم و با یاری یکدیگر، گلیم کشور را از آب بیرون بکشیم. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، در صورت پرهیز گروه های سیاسی از رقابت مخرب و همکاری ارکان نهادها و سازمان های مختلف با یکدیگر برای تامین منافع ملی است که اعتماد عمومی در مسیر احیا و بازسازی قرار می گیرد و مردم همدلانه در این چارچوب با نظام همراهی می کنند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۴ ق.ظ

دیدگاه


× پنج = 15