راه‌های خانه‌دار شدن بدون هیچ پس‌اندازی

راه‌های خانه‌دار شدن بدون هیچ پس‌اندازی

گروه اجتماعی:با وام ۴۵ میلیون تومانی مسکن می توانید به راحتی و بدون هیچ پس اندازی در بعضی از شهرک ها و در داخل شهرخانه بخرید و به جای پرداخت اجاره، اقساط وام خانه خودتان را بدهید. اگر این ۴۵ میلیون تومان برایتان کافی نیست می توانید با پرس و جوی کافی و تحقیق از بازار آزاد وام مورد نیازتان را خریداری کنید.
در بازار آزاد وام ۵۰ میلیون تومانی حدود ۲٫۵میلیون تومان و وام ۱۰۰ میلیون تومانی حدود پنج میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که اوراق امتیاز وام ۴۵ میلیون تومانی مسکن در حال حاضر حدود هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد.
حداقل سود وام بازار آزاد ۱۲درصد است و سود وام ۴۵ میلیون تومانی اوراق۱۶ درصد می_شود. با این وجود که تهیه وام از بازار آزاد به صرفه تر به نظر می رسد، باید بدانید امکان کلاهبرداری در بازار اوراق امتیاز وام ۴۵ میلیون تومانی تقریبا صفر است اما در بازار آزاد امکان تقلب دور از ذهن نیست.
اوراق تسهیلات مسکن، برگه های امتیاز دریافت وام خرید یا ساخت مسکن است که با ارائه آن به بانک مسکن می توانید حداکثر ۴۵ میلیون تومان وام بگیرید. البته زوج های جوانی که تاریخ عقد آنها از دی ماه سال گذشته به بعد باشد می توانند در ازای ارائه این اوراق از ۶۰ میلیون تومان وام برخوردار شوند.
این اوراق در برگه های ۵۰۰هزار تومانی منتشر می شود. هر برگه ۵۰۰ هزار تومانی قیمت مشخصی دارد. در حال حاضر قیمت هر برگه به ۸۶ هزار و ۳۰۰تومان رسیده است. برای آنکه بتوانید از یک وام ۴۵میلیون تومانی برخوردار شوید باید ۹۰ برگه خریداری کنید. با احتساب قیمت ۸۶هزار و ۳۰۰ تومانی هر برگه در حال حاضر، باید هفت میلیون و ۷۶۷هزار تومان بپردازید و ۹۰ برگه بخرید تا بتوانید به بانک درخواست وام ۴۵میلیون تومانی بدهید.
*دلیل انتشار اوراق چیست؟
یکی از مهمترین دلایل انتشار اوراق امتیاز مسکن، برچیدن بساط خرید و فروش وام بانکی بود. خرید و فروش وام های بانکی مشکلات زیادی ایجاد کرده بود. مثلا اینکه وام مسکن در بانک به نام فرد دیگری ثبت شده بوداما اقساط آن را خریدار وام می پرداخت.
گاهی پیش می آمد که خریدار از پرداخت اقساط خود طفره برود و برای فروشنده وام دردسرهای حقوقی پیچیده ای ایجاد کند. مشکل وقتی حادتر و بزرگتر می شد که وام مسکن بین چند نفر دست به دست و خرید و فروش شود. از طرف دیگر در موارد بسیاری اتفاق می افتاد که فروشندگان وام کلاهبردار از آب درمی آمدند و خریدار مالباخته به دلیل کار غیرقانونی دستش به هیچ جا بند نبود.
مجموعه مشکلات مشابه باعث شد که بانک به فکر انتشار اوراق امتیاز وام مسکن بیفتد. خوبی این اوراق سهولت معامله آن بود زیرا به محض فروش اوراق، وام به نام خریدار به ثبت می رسید و فروشنده از ماجرا کنار گذاشته می شد.
از طرف دیگر چون طرف حساب شما دو نهاد قانونی بانک و فرابورس به شمار می آیند امکان کلاهبرداری به صفر می رسد. قیمت هر برگه امتیاز وام مسکن در ابتدای انتشار ۱۲۰ هزار تومان بود که کم کم تا ۳۸ هزار تومان هم رسید. با اینحال قیمت برگه های امتیاز مسکن در فرابورس نوسان دارد و به دلایل مختلف مثلا استقبال خریداران قیمت ها بالا می رود یا در مقطعی کاهش پیدا می کند. در هر صورت اگر تصمیم به خرید یا فروش این برگه ها گرفتید باید قیمت روز آن را از فرابورس جویا شوید.
*اوراق را از کجا بخریم؟
برای خرید این اوراق باید به تالار فرابورس بروید. قیمت برگه های ۵۰۰هزار تومانی امتیاز وام مسکن در حال حاضر۸۶هزار و ۳۰۰ تومان است. اگر برای گرفتن وام عجله ندارید می توانید نوسانات روزانه نرخ اوراق را از فرابورس پیگیری کنید و در مناسب ترین زمان که قیمت برگه ها کاهش دارد، اوراق مورد نیازتان را خریداری کنید.
*آیا بانک مسکن هم اوراق امتیاز وام را می_فروشد؟
خیر. بانک مسکن در خرید و فروش این اوراق نقشی ندارد. این بانک اوراق امتیاز وام را تنها به عنوان سود به سپرده گذاران خود واگذار می کند. هر سپرده گذاری که حداقل ۲۷ میلیون تومان به عنوان سپرده وام در بانک مسکن سپرده گذاری کند می تواند به جای سود، اوراق امتیاز وام دریافت کند و در صورت تمایل آن را در فرابورس بفروشد.
*خرید و فروش اوراق سقف معینی دارد؟
بله. قبلا برای خرید و فروش اوراق امتیاز وام مسکن محدودیت خاصی وجود نداشت اما بانک مرکزی برای کنترل این بازار و جلوگیری از ورود دلال ها به آن محدودیت های خاصی را برای خرید و فروش اوراق وام مسکن ایجاد کرد.
براساس این محدودیت ها، خریداران نمی_توانند بیشتر از ۹۰ برگه از فرابورس درخواست کنند. برای فروش اوراق نیز تا دو ماه پس از خرید آن حق فروش ندارید. البته اگر اوراقی چهار تا پنج ماه به تاریخ انقضای آن باقی مانده بود محدودیت دو ماهه فروش را ندارند.
*تاریخ انقضای اوراق چه زمانی است؟
اوراق امتیاز وام مسکن دو سال پس از انتشار باطل می شوند. هر چه اوراق دست اول تر باشند شما فرصت بیشتری برای تصمیم گیری دارید که آیا می خواهید اوراق تان را بفروشید یا وام بگیرید اما اگر واقعا به وام تان احتیاج فوری دارید، تاریخ انقضای اوراق خیلی مهم نیست. البته در صورتی که اوراق تان را سریع به بانک مسکن ببرید و درخواست وام بدهید.
*اوراق امتیاز وام مسکن چه امتیازی دارد؟
در حال حاضر حداقل سود تصویب شده برای وام ۴۵میلیون تومانی که با اوراق امتیاز خریداری می کنید ۱۶ درصد است. این در حالی است که فروشندگان بازار آزاد می گویند سود وام هایشان حداقل ۱۲ درصد است. بنابراین به شرط کسب اطمینان کافی، خرید وام از بازار آزاد به صرفه تر به نظر می رسد.
*وام آزاد را از کجا تهیه کنیم؟
در بخش نیازمندی های روزنامه ها ستونی وجود دارد به نام مشاور وام بانکی. اغلب آنها در واقع کار چاق کن های بانکی هستند که با داشتن یک آشنای معتبر در بانک ها، کار خرید و فروش وام بانکی را انجام می دهند. برای خرید و فروش وام باید به این افراد مراجعه کنید و بعد از پرس و جوی کافی وام تان را از آنها خریداری کنید.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۴:۱۹ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 0