راهکارهای احیای دریاچه ارومیه به طور کامل اجرا نشد

راهکارهای احیای دریاچه ارومیه به طور کامل اجرا نشد

آرازآذربایجان-مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: راهکارهایی که دولت برای احیای دریاچه ارومیه ارائه داده بود هنوز به طور کامل انجام نشده است.
فرهاد سرخوش ، با اشاره به نتیجه راهکارهایی که برای احیای دریاچه ارومیه توسط دولت ارائه شده بود اظهار داشت: در سال ۹۳ احیای دریاچه‌ ارومیه از اولویت‌های مهم دولت بود و در این ارتباط ۲۷ راهکار برای ۶ دستگاه اجرایی ابلاغ شد.
وی افزود: مطالعاتی که در حوزه‌ آب ریز دریاچه ارومیه در ۳ استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان توسط دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسان خارجی صورت گرفت.
سرخوش گفت: در این ارتباط ۲۷ راهکار برای احیای دریاچه ارومیه صورت گرفت که مطالعات کامل و جامع راجع آن‌ها انجام شد و به دستگاه‌های اجرایی طبق نقشه ۱۰ ساله، برنامه ریزهای انجام شده به آن‌ها ابلاغ شد.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: دفاتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه و ستاد مرکزی پیگیر این پروژه ها بوده که توسط ۶ دستگاه اجرایی در حال اجرا هستند و توسط ۳ دانشگاه تهران، صنعتی شریف و دانشگاه ارومیه نظارت و پایش می‌شوند.
وی تصریح کرد: به سازمان جهاد کشاورزی برنامه کاهش ۴۰ درصدی آب کشاورزی ابلاغ شده است تا با اصلاح الگوی کشت و انتقال آب با لوله به زمین‌های کشاورزی نقش مهمی در احیای دریاچه ارومیه ایفا کند.
سرخوش تأکید کرد: در بخش کشاورزی باید در ۱۷ هزار هکتار باغات آذربایجان غربی تا سال ۹۷ برنامه اصلاح الگوی مصرف آب صورت می‌گرفت و باید در ۹ شهر استان اجرا می‌شد که تقریباً ۸ هزار و ۳۰۰ هکتار تا به امروز اجرا شده است که پیشرفت ۳۷ درصدی دارد.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: در بحث کاداستر ۵۰ درصد و در بحث انتقال آب با لوله نیز ۵۰ درصد و در بحث اصلاح تغییرات الگوی کشت تقریباً ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد.
وی افزود: راهکار دیگر مربوط شرکت آب منطقه‌ای است که از پروژه‌های مهم بوده که برای آب‌رسانی به دریاچه‌ ارومیه برنامه ریزی شده است و وظیفه آن لای روبی تمامی رودخانه‌هایی است که به دریاچه ارومیه می‌ریزند.
سرخوش بیان کرد: در این ارتباط در سال آبی ۹۵ -۹۴ این پروژه با موفقیت ۱۰۰ درصد پیشرفته است که در جای خود گامی مهم به شمار می‌آید.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: انتقال آب سیمینه به زرینه‌رود و احداث سردهنه ها با پیشرفت فیزیکی خوبی روبرو بوده و توانسته به موقع در همان فصل بارش سال ۹۵-۹۴ و همچنین ۹۶-۹۵ طبق مطالعاتی که انجام شده بود با ۱۰ الی ۱۵ درصد پرت آب بتواند این روان آب‌ها را به دریاچه و پیکره آن انتقال بدهد.
وی افزود: پروژه‌هایی مهم هستند که به طور مداوم به دریاچه ارومیه آب‌رسانی کنند که از آن جمله می‌توان به پروژه‌های سد سیلوه و خط انتقال ۲۳ کیلومتری به چپر آباد و ۱۱ کیلومتر لای روبی رودخانه کانی رش به رودخانه گدار و انتقال آب رودخانه گدار به دریاچه اشاره کرد.
سرخوش گفت: این پروژه‌ها قرار بود که در اوایل سال ۹۶ به اتمام برسند اما متأسفانه با مشکل اعتباری روبه‌رو شدند و در سال‌های قبل نیز با کمبود اعتبار مواجه بودیم که سبب به تأخیر افتادن این پروژه‌ها شده است.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: سد سیلوه افتتاح شده و در حال آب‌گیری است، ولی قسمتی از کارهای سد چپرآباد و ۱۱ کیلومتر لای روبی رودخانه‌ی کانی رش در حال انجام است.
وی افزود: در برنامه زمان بندی شده، در ماههای آینده امسال با توجه به اعتباراتی که در سال ۹۶ به ستاد احیای دریاچه ارومیه تزریق شده است می‌توان این پروژه را اجرا کرد تا در انتهای فصل آبی ۹۷-۹۶ به چرخه مدار بهره برداری برسد.
سرخوش گفت: اما بزرگ‌ترین پروژه‌ای که در این ۲۷ راهکار تعریف شده است انتقال حوضه به حوضه آب به دریاچه ارومیه است که توسط تونل ۳۶ کیلومتری از کانی سیب به دریاچه ارومیه در حال پیگیری است که در این پروژه مشکل مالی وجود ندارد.
مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی تأکید کرد: با توجه به اینکه اعتبار این پروژه از صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود، تقریباً ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در بحث تونل نیز از ۲ طرف پورتال ورودی و پورتال خروجی به صورت ۲ شیفته و ۳ شیفته تیم‌های اجرایی در حال فعالیت هستند و درازای تونل ۳۶ کیلومتر است که ۱۵٫۵ کیلومتر تا امروز حفر شده است.
وی تصریح کرد: کارشناسان ۲ سال برای تثبیت دریاچه ارومیه زمان در نظر گرفتند که اگر تا مهر ماه ۹۵ دریاچه به ترازی که تعریف شده برسد، دوره تثبیت خود را پشت سر خواهد گذاشت یعنی ادامه پروژه‌ها ثمربخش خواهد بود و دریاچه‌ ارومیه احیا خواهد شد.
سرخوش گفت: یک سری راهکاری که در اوایل پروژه برای دستگاه اجرایی از جمله لای روبی و احداث داگ و انتقال آب سیمینه به زرینه‌رود و چند راهکار دیگری که به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده بود اثربخش بوده و در مهرماه ۹۵ همین تراز در دریاچه ارومیه ثبت شد.
منبع: تسنیم

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۸:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


شش × 1 =