رئیس جمهور را محاکمه_کنید،لطفاً!

رئیس جمهور را محاکمه_کنید،لطفاً!

سجادبهزادی
گروه جامعه: وقتی ما به تاریخ برمی گردیم و سرنوشت روسای جمهور بعد از انقلاب نگاه می_کنیم، از برکناری و شهادت تا مغضوب و محصور و ممنوع التصویر بودن در احوال آنها پیدا می شود اما هیچ کدام محاکمه علنی نشده اند.
نمایندگان مجلس با ۱۸۲ رای موافق، روحانی را ناقض اصل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی دانستند و نائب رئیس مجلس گفت ‌”پرونده تخلف رئیس جمهور برای رسیدگی خارج از نوبت به قوه قضاییه ارجاع خواهد شد.” رئیس‌جمهور مدتی پیش نیز در دفاع از عملکرد وزیرش به خاطر افزایش پهنای باندگفت:”کسی را به خاطر پهنای باند نمی‌توانند محاکمه کنند.
دستور من بوده و اگر می‌خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید.”اکنون که نمایندگان مجلس انقلابی اصرار به محاکمه رئیس جمهور در خارج از نوبت دارند و حسن روحانی خود نیز حداقل یک بار در گذشته به استقبال محاکمه خود رفته است، چرا این موضوع مهم بر زمین بماند؟!
لطفا رئیس جمهور را محاکمه کنید.در ایران تا کنون هیچ رئیس جمهوری محاکمه علنی نشده است و این موضوع همچنان “رازآلود” باقی مانده است.
اما چه ایرادی دارد محاکمه رئیس جمهور را از روحانی آغاز کنید واگر تخلفی دارد به صورت عادلانه به آن رسیدگی شود.شاید حالا که از طرفی روحانی به روزهای پایانی عمر دولتش نزدیک می شود و از سویی دیگر نیز رقیبان وی در مناظره های انتخاباتی، دولتش را مسبب وضع موجود و بیشتر بدبختی های امروز جامعه ایران می دانند بهترین زمینه برای محاکمه رئیس جمهور فرا رسیده باشد؛ اما”آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است.
“ناگفته پیداست وقتی ما به تاریخ برمی گردیم و سرنوشت روسای جمهور بعد از انقلاب نگاه می کنیم، از برکناری و شهادت تا مغضوب و محصور و ممنوع التصویر بودن در احوال آنها پیدا می شود اما هیچ کدام محاکمه علنی نشده اند.
حتی برای احمدی نژاد که بارها گفته شد اسناد زیادی برای اثبات اتهاماتش وجود دارد و گفته میشد چندین پرونده در دادگاه دارد که برای برخی هم حکم قطعی صادر شده نیز هرگز محاکمه ای علنی صورت نگرفت.
ما در جایگاهی نیستیم که در “رازآلودگی” این داستان دخالت کنیم اما بر اساس “حکمتی” که وجود دارد بنظر نمی رسد روحانی نیز محاکمه شود.ممکن است مغضوب و یا محصور شود اما محاکمه نخواهد شد.آن جایی هم که در مورد احمدی نژاد به خاطر تخلفات پی در پی ایشان از دستگاه قضای سوالی پرسیده شد، همه را به “صبر و حکمت صبر” فرا می خواندند.
“به زودی حکمت صبر قوه‌قضائیه در مورد احمدی‌نژاد را خواهید فهمید.در پرونده احمدی‌نژاد و برخورد با او گفتم حکمتی در تاخیر است و اگر حکمت را بگوییم اسمش را نمی‌توانیم حکمت بگذاریم؛ نگفتم به خاطر مصلحت به پرونده رسیدگی نشده است.
هنوز هم درباره حکمت رسیدگی نکردن به پرونده احمدی‌نژاد نمی‌توانم سخن بگویم ولی با گذشت زمان بسیاری از مسائل برای مردم روشن شده است.
” از این حرف های محسنی اژه ای اکنون سالها می گذرد اما آن “حکمت” همچنان برای ما در ابهام مانده است که چرا احمدی نژاد و هیچ رئیس جمهور دیگری در ایران محاکمه نمی شوند.
البته عباس عبدی به تازگی با اشاره به رفتارها وسخنان احمدی نژاد گفته بود ایران با همه دنیا متفاوت است؛ برای انتقادات عادی که در بیشتر کشورها آزاد است ممکن است اینجا مشکل پیدا کنید. در مقابل برخی هستند که می‌توانند بدترین حرفها را بزنند که در هرجای دیگر باید پاسخگو باشند ولی در ایران راست راست می‌گردند.
رئیس جمهور بودن یک امر قدسی نیست و این عین عدالت و آزادی است که هر کسی در هر جایگاهی باشد، اگر خطایی و تقصیری به عمد در مسئولیت داشته و یا “ترک فعل” کرده است به صورت علنی محاکمه شود؛در واقع جامعه‌ای سالم است که همه اتهامات به صورت مستقل و بی‌طرفانه بیان و سپس رسیدگی و اثبات یا رد شود.
مانند دیگر کشورها که در خبرها دیده می شود رئیس جمهورشان تنها به خاطر خطایی که شاید برای ما عادی بنظر می رسد در محکمه عدالت حاضر می شوند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از عصر ایران، اما بنظر می رسد “حکمت” رازآلودی وجود دارد که رئیس جمهور را در ایران محاکمه نمی کنند، حتی اگر آن رئیس جمهور احمدی نژاد باشد. اما این را هم برای روسای جمهور محتمل می دانیم که گزینه هایی بدتر از محاکمه همچنان روی میز است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


× شش = 36