- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -
ذهن خود را برای صرفه جویی برنامه ریزی کنید
Posted By admin On مرداد ۶, ۱۳۹۴ @ ۵:۳۶ ق.ظ In اقتصادی | No Comments
گروه اقتصادی:چگونه می توان ذهن را به گونه ای برنامه ریزی کرد که کمتر و به صرفه تر خرید کند!این یک حقیقت است که برخی از ما حتی زمانی که به قصد خرید یک جنس خاص به بازار میرویم طعمه جاذبه فروشگاهها شده و با انبوهی از خریدهای غیر ضروری به منزل باز میگردیم حال آن که حتی گاهی اوقات فعل خرید کردن، فارغ از مبحث نیاز، به عنوان عملی آرامکننده و پرهیجان باعث شادی و شعف و آرامش ما میشود. اگر شما هم دچار در هم ریختگی ذهنی و تصمیمگیری نامناسب در هنگام خرید هستید و در گروه افرادی قرار دارید که چند ساعت بعد از خرید دچار پشیمانی میشوید با این مقاله قصد داریم که به شما کمک کنیم که پیش از آن که وارد فروشگاه شوید ذهن خود را به طرز صحیح برنامهریزی کنید تا بتوانید با وسوسه خریدهای غیر ضروری مقابله کنید.
قطعا برای شما هم جای تعجب ندارد که فروشندهها برای جذب مشتریان و تبدیل کردن کالایشان به پولی که در جیب شما جا خوش کرده، از انواع ترفندها استفاده میکنند و مغز شما به صورت ناخودآگاه در مسیری که برایش طراحی شده است حرکت میکند.
البته مسئله فراتر از ترفندها و شیرین زبانیهای گفتاری است، فروشگاهها چه از نظر چیدمان اجناس، رنگ و … به گونهای تاثیر روانی ایجاد میکنند که موجب افزایش هزینههای شما میگردند و در حقیقت با دستکاری و قلقلک حواس شما به مقصد مطلوب خود میرسند. در اینجا برخی از بزرگترین برانگیزندگان روانی را بر میشمریم:
فروشگاهها از تاثیرات رنگ بر مشتریان جهت ایجاد یک چشمانداز جذاب و چشمنواز از محصولات خود استفاده میکنند. این رنگآمیزی حتی در لیبلهای قیمت هم با سیاست خاصی استفاده میشود. غرفههایی که با لیبلهای قیمت قرمز رنگ مشخص شدهاند غالبا برای مخاطبین تشویق کننده هستند. بنابراین در تبلیغات و علامتهای فروش و یا حراج از رنگ قرمز استفاده میشود. پس زمانی که در فروشگاه قدم میزنید با دیدن رنگ قرمز آگاه باشید که هدف تاثیرگذاری بر روی مغز شماست و ضرورتی ندارد که به انگیزه خرید یک جنس غیر لازم تن دهید.
فروشگاهها با چیدمان برنامهریزی شده شما را وادار میکنند که برای رسیدن به اقلام مورد نیاز خود از بین قفسههای خرت و پرتهای غیر ضروری عبور کنید. پیش از آن که وارد فروشگاه شوید یک لیست از اجناس مورد نیاز خود تهیه کنید و تمام توجه خود را معطوف لیست مورد نظر کنید. فروشگاهها برای فروش اقلامی خاص، آنها را در محلی مناسب و در دسترس قرار میدهند همچنین به نحوی برنامهریزی شده، شما را به لمس اجناس ترغیب میکنند. دست نگهدارید! به محض این که شما جنسی را انتخاب میکنید و آن را در دست میگیرید مغز شما به صورت ناخودآگاه تسبت به آن جنس احساس مالکیت میکند و بنابراین احتمال زیادی وجود دارد که دل کندن از آن برایتان دشوار شود. بنابراین زمانی که برنامهای برای خرید آن جنس ندارید از برداشتن و حتی امتحان کردن آن خودداری کنید.
زمانی که شما در یک فروشگاه قدم میزنید شنیدن یک موسیقی کلاسیک و خاطرهانگیز میتواند برای شما هیجانانگیز و آرامشبخش باشد و دیدی مثبت ایجاد کند. رایحه دلپذیر و آهنگ آشنا موجب حس راحتی و صمیمت میشود و این ترکیبی خطرناک برای تسخیر مغز شماست. شاید با خرید آنلاین بتوانید از این حربه در امان باشید. البته در خریدهای حضوری هم آگاهی از این خطر میتواند به شما کمک کند که آگاهانهتر تصمیمگیری کنید.
بعد از مرور مهمترین تاثیرگذارها باید بدانیم که نمیشود فروشگاهها و فروشندهها را مورد سرزنش قرار داد و یا آنها را وادار کرد که به گونهای دیگر عمل کنند. تبلیغات و روانشناسی مخاطبین به عنوان بخش جداییناپذیر حرفه آنها باید پذیرفته شود. آنچه اهمیت دارد آگاهی ما از روند این تاثیرگذاری است که کمک میکند که تسلیم وسوسههای هیجانانگیز قرار نگیریم.
به عنوان مثال زمانی که شما برچسب تخفیف را بر روی جنسی میبیند، تمایل ذهن شما به تصدیق و صحهگذاری موجب میشود که شما تطابقی با باورها و اطلاعات پیشین خود ایجاد کنید و خوب در حقیقت این کاهش قیمت شما را متقاعد میکند که صرفنظر از این که شما نیازی به جنس مورد نظر ندارید، به واسطه آن که شرایط خرید آن سادهتر از قبل شده است و از تصویر و دادههای ذهنی شما بهتر است در برابر برچسب تخفیف تسلیم شوید. ذهن خود را باز بگذارید، در مورد خرید جنسهای تخفیف خورده و حراجی تحقیق کنید و بپذیرید گاهی خرید این اجناس حتی در شرایط فعلی اشتباه است. طعمهگذاری هم تکنیک معمول دیگری است که اغلب در فروشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد.
بدین ترتیب که محصولات همسان در کنار هم قرار میگیرند و در این میان یک برند یا محصول خاص با شرایط مشابه قیمت پایینتری دارد بنابراین حتی اگر شما به این جنس احتیاجی ندارید با این دید که در معاملهای سودآور قرار گرفتهاید، در برابر این ترفند تسلیم شده و محصول مورد نظر را انتخاب میکنید. باز هم یادآوری میکنم که این ترفندها جزیی از مکانیزم خرید و فروش کالا در سراسر جهان است و آگاهی و تحقیقهای لازم پیش از خرید میتواند به شما کمک کند که در دام گرفتار نشوید.
حال که دریافتهاید که در هنگام خرید در مقابل چه ترفندها و دامهایی قرار میگیرید، زمان تغییر است. برای اجتناب از خرید اقلام غیرضروری در ابتدا باید مشخص کنیم که چه کالایی برای ما غیر ضروری است.
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که به فروشگاهی بروید و مثلا با دیدن قفسه شویندههای تخفیفخورده از خود بیخود شوید، هر چه فکر میکنید به یاد نمیآورید که در منزل کدام یک تمام شده و در حقیقت دید مناسبی از موجودی کالا در منزل ندارید و در نتیجه سبد خود را از انواع شویندهها پر میکنید. بنابراین پیش از رفتن به خرید علاوه بر لیست خرید شما نیاز به یک لیست موجودی کالا هم دارید. حق با شماست لیست کردن تک تک اقلامی که در منزل و حتی محیط کار دارید کاری زمانبر و سخت است اما برای برنامه ریزی ذهن برای یک خرید مناسب شما به جمعآوری اطلاعات به صورت جامع احتیاج دارید. این تمرین هدفمند به راحتی برای شما مشخص میکند که چه خریدهایی برای شما غیرضروری است و در نقطه مقابل چه خریدهایی باید در اسرع وقت انجام شود.
در هنگام لیست کردن اقلام دو نکته حائز اهمیت است اول این که با خودتان صادق باشید و در تهیه لیست سلیقهای و هیجانی عمل نکنید و دوم این که قفسههای خالی را از قلم نیاندازید و کمبودها را هم درج کنید تا یک موجودی کالای قابل استناد داشته باشید.دوباره به سراغ لیست غیر ضروریها بروید و در کنار هر کالا مبلغی را که برای خرید آن پرداخت کردهاید بنویسید قاعدتا یکسری از آیتمها هدیههایی بودند که مورد استفاده شما قرار نگرفتهاند و هزینه آنها صفر میشود و همچنین ممکن است هزینه اقلامی را که خودتان سالها پیش خریدهاید را به یاد نیاورید. مشکلی نیست، تا آنجا که ذهنتان و فاکتورها و حسابهای بانکی به شما کمک میکند هزینهها را یادداشت کنید. خواهید دید که مجموع هزینهها مبلغ قابلتوجهی خواهد بود. این لیست ارزش مالی دورانداختنیها را به عکسهایشان ضمیمه کنید. قطعا دید بهتری به شما خواهد داد.در نظر داشته باشید که هزینهای که شما پرداخت کردهاید بیش از اینها است. شما برای خریدن و نگهداری این اقلام زمان صرف کردهاید زمانی که میتوانست در مسیر مفیدتری از آن استفاده شود همچنین در شرایط و زندگیهای کنونی گاه برای نگهداری این اقلام هزینه فضا پرداخت کردهاید
Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir
URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%b0%d9%87%d9%86-%d8%ae%d9%88%d8%af-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%b5%d8%b1%d9%81%d9%87-%d8%ac%d9%88%d9%8a%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d8%b1%d9%8a%d8%b2%d9%8a-%d9%83%d9%86/
Click here to print.
Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.