ذخایر برفی آذربایجان غربی ۸۰ درصد کاهش یافت

ذخایر برفی آذربایجان غربی ۸۰ درصد کاهش یافت

آرازآذربایجان- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: ذخایر برفی استان در سال آبی جاری، ۸۰ درصد کاهش یافته که همین امر میزان ذخایر آبی را نیز با وجود بارش های خوب بهاری، تحت تاثیر قرار داده است.
کیومرث دانشجو افزود: نبود بارش برف مناسب در سال گذشته موجب شد که ذخایر برفی استان کاهش یابد و این امر کار رهاسازی آب به دریاچه ارومیه را با مشکل مواجه کرد.
وی ادامه داد: افزایش ۴۰ درصدی بارش های بهاره منجر به افزایش ۱۵ درصدی آب پشت سدها نسبت به سال گذشته شد که امکان رهاسازی آب به دلیل آغاز فصل کشاورزی مقدور نشد.
وی بیان کرد: فقط حق آبه مصرف کشاورزان در سال آبی جاری رها شد که در طول سال نیز ادامه دارد.
دانشجو گفت: آذربایجان غربی، استانی پر آب در کشور نیست و دوران کم آبی این استان رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی افزود: در شرایط کنونی همه باید در راستای حفظ منابع آب موجود تلاش و از مصرف غیرمجاز آن جلوگیری کنند.
وی ادامه داد: آذربایجان غربی با چالش های جدی در حوزه منابع آبی مواجه است.
دانشجو در خصوص انتقال بخشی از آب پشت سد سیلوه و لایروبی رودخانه های مسیرسد تا دریاچه ارومیه گفت: عملیات انتقال آب به دریاچه ارومیه به صورت مرحله به مرحله در حال اجراست و آب این سد پس از انتقال از کانال و تونل جلدیان وارد مخزن سد چپرآباد شده واز طریق رودخانه های کانی رش و گدار به دریاچه ارومیه می رسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی افزود: بخش عمده ای از این عملیات انجام و آماده بهره برداری است.
وی ادامه داد: برای تسهیل انتقال آب از رودخانه های کانی رش و گدار نیز عملیات لایروبی این ۲ رودخانه آغاز و با توجه به تصرفاتی که در مسیر آنها انجام شده عملیات لایروبی و آزادسازی حریم بستر آنها با جدیت ادامه دارد و تا پایان سال به اتمام می رسد.
افزایش دمای هوا، تبخیر قابل توجه آب، مصرف آب در بخش های کشاورزی و شرب نیز موجب کاهش سطح آب پشت سدهای آذربایجان غربی می شود.
تامین آب پایدار از جمله مهمترین مشکلات حال حاضر آذربایجان غربی است؛ در این استان علاوه بر مشکل دریاچه ارومیه، مشکل کم آبی دشت های مختلف نیز وجود دارد که از جمله مهمترین آنها دشت های خوی، کهریز و سلماس است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


9 + پنج =