- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

دوگانگی ارزشی مخل ثبات هنجارها در جامعه‌

Posted By admin On اسفند ۱۹, ۱۳۹۵ @ ۸:۱۲ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه اجتماعی:جامعه ی آرمانی،جامعه ایست که در آن تمامی افراد برای هدفی یکسان و مشترک باهمدلی و همکاری تلاش می کنند و در ان تضاد نقش ها بسیار کم باشد.
بدیهی است،قانون در برقراری نظم،مقابله با ناهنجاری ها،بی نظمی ها و تجاوز ها و تعدی گری ها در سطح جامعه نقش اساسی ایفا می کند.
اما انچه مهم است میزان اعمال قانون و کیفیت ان است،اینکه در اجرای هنجار ها بین هیچ یک از نقش های دولتی و غیر دولتی تبعیضی قائل نشوند
.بین شورا و شهروند، رییس جمهور و کارمند،فقیر و غنی،شهری و روستایی فرقی نباشد.
اگر هنجارها در جامعه‌ای ثبات نداشته باشند، و یا با برخی نظم‌های دیگر در تضاد و تعارض باشند، افراد جامعه کم‌تر از هنجارها پیروی خواهند کرد.
هنجارها در جوامع مختلف، ممکن است متفاوت یا حتی متضاد باشند. یکی از مهم ترین و بزرگترین معضلاتی که جامعه ان را بر دوش ضمایر و اذهان خود حمل می کند،بحث غرب گرایی و عقایدی است که غرب بر جوامع و الحاد اسلامی تحمیل کرده تا میزان تسلط اجتماعی،سیاسی خود را بر مناطق و دول مختلف اسلامی و غیر اسلامی افزایش دهد.
از انجا که یکی از اثار مخرب گروه بر فرد،می تواند بیگانگی ارزشی باشد،می توانیم گروه را به عنوان عنصری نمادین در تخریب اندیشه و باور های مردم قلمداد کنیم. و همچنین در عرصه ی پیشگری از ایجاد گروه ها و احزاب ضد عقیدتی پیشروی مناسب و چشمگیری داشته باشیم.
یکی دیگر از موانع رشد و ترقی جامعه شعار زدگی است.شعارزدگی در اثر عدم توازن بین آرمان و میزان توانایی اجرایی افراد به وجود می_اید که نتیجتا باعث می شود جامعه ویژگی زیبا و صفت عالیِ آرمانی بودن خود را از دست بدهد.
از جمله مواردی را که میتوان در راستای مقابله و جلوگیری از این معضل و مشکل در جامعه باشد،می توان به دومورد اشاره کرد.اولین و مهمترین آیتم،نظارت و مدیریت نحوه ی اجرای هنجار های یک کشور است تا از کمیت و کیفیت اعمال قانون در سطح جامعه و در اقشار مختلف جامعه اطمینان حاصل شود.
مورد دوم،تقویت زیر ساخت های فرهنگی و اقتصادی است.دولت موظف است جامعه را از نظر فرهنگی آموزش بدهد،برخی از این آموزش ها از دولت به نظام خانواده محوّل می شود و بعضی دیگر به سازمان های زیر دست مانند سازمان آموزش و پرورش که نقش بسیار مهمی در تربیت دانش اموزان دارد محوّل می شود.
نقش های اجتماعی یکی از مهم ترین عاملان جامعه ی آرمانی است.وجود نقش های اجتماعی سالم دالّ بر سلامت جامعه و دولت است چرا که از جمله وظایف دولت انتخاب نقش های سازمانی و دولتی است و همین امر است که سلامت و صحت دولت را تایید می کند.
باز از مواردی که سلامت جامعه را تایید می کند،فعالیت های اجتماعی و نقش های سازمانی و دولتی ای است که بر جامعه نیز مهر تایید می_زند.
نقش های اجتماعی بعدی از ابعاد شخصیتی افرادی است که سهمی در جامعه دارند،به گونه ای که وجدان و انسانیت درونایشان را نیز نسبت به نقش اجتماعی خود حساس می_کنند تا در صورت بروز اشتباه،به خود تلنگری بزند که به ان اصطلاحا وجدان کاری می گویند.
یکی از اسیب های گروه بر فرد بیگانگی ارزشی است که خود پس از تکمیل روند اسیب پذیری دیگری به نام دوگانگی ارزشی حاصل می شود.بدین معنا که فرد در وحله ی اول به شک مبتلا می شود و منظور از ابتلا به شک این است که فرد با یک کورکورانگی و تعصب نسبت به گروه و یا رهبر گروه از حق و حقیقت،رهسپار باطل و ناحق می شود.
جامعه پذیری به معنای همسازی و همنوایی فرد با ارزشها ، هنجارها و نگرشهای گروهی اجتماعی است یا به بیان دیگر ، اجتماعی شدن فراگردی است که به واسطه آن ، هر فرد ، دانش و مهارتهای اجتماعی لازم برای مشارکت مؤثر و فعال در زندگی گروهی و اجتماعی را کسب میکند. مجموعه این ارزشها ، هنجارها ، نگرشها ، دانشها و مهارتها، فرد را قادر میسازد که با گروهها و افراد جامعه ، روابط و کنشهای متقابل داشته باشد.
جامعه پذیری یکی از فرایند های مهم و اساسی سازنده ای است که نظام خانواده مهم ترین نقش را در ان ایفا می کند. اهمیت این موضوع ان هم در عصر فتنه ها که دشمنان اسلام و استعمار گران ثانیه ای را برای تضعیف آداب و فرهنگ های اسلامی و استحاله ی فرهنگی و اجتماعی از دست نمی دهند؛ بر کسی پوشیده نیست،اما متاسفانه برخی نیز پا از حدود و ثغور تعیین شده فراتر گذاشته و با نوعی افراط با این مسئله بر خورد می کنند چنانکه خود مشاهده می کنید این فرایند مهم معمولا با تعدی گری و ناهنجاری هایی نیز روبه رو بوده است که خود منجر به نگاه بد بینانه ی افراد نسبت به فرهنگ غنی کشور شده است که اصطلاحا به ان بیگانگی ارزشی اطلاق می شود.
بیگانگی ارزشی معمولا در اغلب موارد جزو تاثیرات مخرب گروه های خارج از خانواده بر فرد است اما گاها مشاهده می شود که خانواده،خود باعث و بانی این امر می شود و با سهل انگاری در آموزش و تربیت فرهنگی،اجتماعی و جبر، فرزند خود را با ارزش های جامعه اش بیگانه ساخته است.
خانواده ها بایستی بدانند که؛ جامعه پذیری امری است کاملا بدیهی و طبیعی که به صورت فرهنگسازی اجتماعی خود را می نمایاند.اما متاسفانه بعضا مشاهده می شود خانواده ها به صرف این که باید فرزندی را برای جامعه تربیت کنند از بد ترین گزینه یعنی برخورد شدید یا مجازات استفاده می کنند.
ابتدا باید دانست که مجازات به ازای ناهنجاری و قانون شکنی اعمال می شود و اصولا بیگانگی ارزشی فرزندان، با اعمال مجازات اصلاح نخواهد شد،بلکه بیشتر به مشکلات دامن خواهد زد.در صورتی که این فرایند با تربیت صحیح و ترتیبی عمل کردن والدین به خودیِ خود،ارزش های جامعه را در وی نهادینه می کند.
یکی از مهماتی که بنابر بعضی بی پروایی ها متاسفانه به ان کمتر توجه می شود،مسئله ی آزادی اندیشه، بیان و عقیده در فرد است.درست است که ممکن است فرد در وحله ی اول توانایی تشخیص دقیق هویت اجتماعی بعضی از نقش ها و گروه های مخرب را نداشته باشد، اما این دلیلی بر توجیه حصر فکری انان نیست.
اساسا آزادی چیزی نیست که شخص یا اشخاصی بخواهند بنا به دلایلی ان را از کسانی سلب کنند اما حداقل باعث می شوند،مردم ازتبیین و تشریح افکار و طرز فکر خویش که چه بسا فکر و ایدئولوژی خوبی نیز باشد،ناکام بمانند و شاید همین امر سبب بروز برخی ناهنجاری ها در سطح جامعه شود که بعضا ریشه در همین محدودیتهای افراط گونه دارد.
نتیجتا جامعه پذیری در چارچوب معینی قرار گرفته که بایستی به ان پایبند بود و استمرار در ان نیز نیازمند آزاد گذاشتن و در عین حال کنترل نا محسوس فرزندان است تا آنان را از اسیب های برخی گروه های یک جانبه و مخرب جامعه که اهداف شومی در سر می پرورانند برحذر داریم.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%af%d9%88%da%af%d8%a7%d9%86%da%af%d9%8a-%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d8%b4%d9%8a-%d9%85%d8%ae%d9%84-%d8%ab%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d9%87%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.