دولت یازدهم مصادیق تملق و دروغ را از دستگاه‌ها بزداید

گروه خبر: یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، رانت واردات خودرو و سودهای سنگین صنعت مونتاژ را قوی‌ترین انگیزه برای وابسته نگه‌داشتن صنعت خودروی کشور به خارج از کشور اعلام کرد و افزود: با بهبود مناسبات سیاسی و دیپلماتیک با غرب توجه به توان و استعداد متخصصان داخلی باید در دستور کار مسوولان قرار بگیرد.
موید حسینی صدر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به نظر می‌رسد تشدید اختلافات و کشمکش‌های سیاسی گاه تعمدی است.
وی افزود: دلیل این رفتار چهره‌های سیاسی نیز تثبیت و تحکیم موقعیت و جایگاه این افراد است و اصل شایسته‌سالاری در فضای اختلاف و کشمکش سیاسیون ظهور و بروز ندارد. به همین دلیل انتصاب مدیران براساس شایسته‌سالاری انجام نشده است، افراد نصب شده نیز در پی تثبیت موقعیت و تامین اهداف سلیقه‌ای و منافع فردی و باندی خود بوده‌اند؛ به همین دلیل توان ملی و استعداد متخصصان جوان فرصت ظهور و بروز موثری پیدا نکرده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به ظرفیت‌های صنعتی، معدنی و نفت و گاز و پتانسیل نیروی انسانی، گفت: تا وقتی چشم به توان کشورهای خارجی داشته باشیم، ظرفیت و توانایی متخصصان جوان داخلی دیده نمی‌شود به همین دلیل در عرصه‌های مختلف وابسته و متکی به خارج از مرزها هستیم.
نماینده مردم خوی با اشاره به توانایی‌های فنی و مهندسی متخصصان جوان کشور در صنایع نفت و گاز مسکن، ابنیه، پل‌سازی صنعت و معدن کشتی‌سازی و قطعه‌سازی گفت: به دلیل بودجه مدیریت یا دلایل غیر قابل قبول دیگر در صنعت خودروسازی وابسته‌ایم. خودروسازی کشور واقعا حرفی برای گفتن ندارد چرا که با چشم‌پوشی از توان داخلی، صنعت مونتاژ و خرید فناوری‌های قدیمی در دستور کار مدیران این صنعت بوده است به بیان دیگر صنعت خودروسازی هیچ گاه به فکر ابتکار، نوآوری و خلاقیت نبوده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودروی ملی کشور را خودرویی وابسته به کشورهای خارجی دانست و افزود: خودروی ملی کشور هیچ گاه خودروی ملی نبوده است. موتور این خودرو از یک خودروساز خارجی و سایر اجزای آن از سایر برندهای خودروساز به یکدیگر پیوند خورده است و شاید همین عامل موجب نوسانات شدید قیمت خودرو در پی نابسامانی‌های نرخ ارز باشد.
حسینی‌صدر رفع تحریم‌ها را بهترین فرصت برای قطع وابستگی صنعت خودرویی کشور دانست و افزود: خودروسازان مطرح جهان با اتکا به توان داخلی حتی در مقاطعی که هیچ خطری احساس نمی‌کردند، تحقیقات و توسعه را کنار نگذاشتند و بودجه‌های سنگینی را به تحقیق و توسعه، ارتقای توان تولید و افزایش میزان خودرو اختصاص دادند.وی رانت واردات خودرو و توسعه صنعت مونتاژ را مانع استقلال صنایع خودروسازی کشور دانست و افزود: رانت‌ها و سودهای سنگینی برای برخی مدیران خودرویی کشور از چنان انگیزه و جذابیتی برخوردار بود که صنعت خودروسازی کشور را برای دهه‌ها وابسته به خارج نگه داشتند. نماینده مردم خوی خاطرنشان کرد: اگر توان و ظرفیت‌های داخلی و تولید ملی تقویت شود در مذاکرات با غرب موقعیت بهتری خواهیم داشت.این عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: زمانی که ایران از فناوری و تکنولوژی مناسبی برخوردار بود چین، مالزی، کره جنوبی، ترکیه و هند در بسیاری از زمینه‌ها از ایران عقب‌تر بودند ولی حالا این ایران است که در برخی حوزه‌ها به گرد پای این کشورها هم نمی‌رسد. حسینی صدر دشمن تراشی را بزرگ‌ترین اهرم مدیران نالایق و بی‌کفایت دانست و افزود: مدیران رانت خوار و قدرت طلب به جای برنامه‌ریزی برای ارتقای توان علمی و مهندسی صنایع خودروسازی به دشمن سازی پرداختند و در سایه این اقدام ناشایست، بهره‌های فراوانی را عاید خود و همکارانشان کردند.وی گفت: حرف رهبری اعتماد به توان و استعداد داخلی و میدان دادن به جوانان، مهندسان و دانشمندان کشور است. پر رنگ کردن نقش متخصصان و دانشمندان نیاز ضروری کشور است. توجه به این مهم مانع از فقدان خلاء مدیریت در آینده نزدیک است.نماینده مردم خوی خواستار حذف مدیران فرصت طلب، سوء استفاده‌گر و ویژه‌خوار از عرصه‌های اجرایی و مدیریتی کشور شد و افزود: از مدیریت دولت یازدهم می‌خواهم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که استقلال کشور ملی دهه‌های آینده تضمین شود.حسینی صدر با نکوهش چاپلوسی و تملق، گفت: طی هشت سال گذشته انتصاب مدیران به جای شایسته‌سالاری مبتنی بر چاپلوسی، تملق و دروغ انجام شد. مدیران دولت یازدهم هم باید مظاهر این صفات ناپسند اخلاقی را از بدنه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولت بزدایند پس از این کار مدیران پاک دست، متخصص و شایسته را جایگزین کنند تا در افق برنامه‌های کلان کشور به استقلال علمی و تکنولوژیکی بالایی دست یابیم.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۲ ساعت ۵:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


چهار + 4 =