نماينده مردم خوي در مجلس:

دولت نباید کسری بودجه را از قشر کم درآمد و حقوق بگیر جبران کند

دولت نباید کسری بودجه را از قشر کم درآمد  و حقوق بگیر جبران کند

گروه خبر: عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش ۱۵ درصدی حقوق جوابگوی تورم ۴۰ درصدی نیست گفت : دولت نباید کسری بودجه را از اقشار کم درآمد و حقوق¬بگیر جبران کند .
به گزارش آرازآذربایجان ، وی اظهار کرد : اگر در منابع و مصارف کشور، مدیریت درستی را شاهد باشیم، بخشی از این کسری بودجه و فشاری که در معیشت و سفره مردم وارد است را می‌توانیم جبران کنیم.
سید تقی کبیری در رابطه با تاثیر بودجه سال ۹۹ بر وضعیت معیشتی مردم، اظهار کرد: جدایی لایحه بودجه سال ۹۹ از اتکاء به نفت، کار خوبی است ولی به نظر می‌رسد در نگاه واقع بینانه مشکلاتی دارد که همین موضوع را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و به‌ طور طبیعی در وضعیت معیشتی اقشار کم درآمد و سفره‌های مردم، تاثیر می‌گذارد.
نماینده مردم خوی و چایپاره ادامه داد: اما اگر در زمینه مدیریت منابع و مصارف، برنامه ریزی درستی اتخاذ شود، بخش عظیمی از این مشکلات معیشتی و کسری بودجه حل می‌شود.
مثلا در بحث شرکت‌های دولتی، گزارشی که دیوان محاسبات در صحن مجلس ارایه داد بر این اساس بود که این شرکت‌ها نه تنها سود ده نیستند بلکه هزینه‌های آنها چندین برابر درآمدشان است؛ لذا اگر دولت بتواند همین شرکت‌های دولتی را مدیریت کند، به جای اینکه فشار بر اقشار کم درآمد وارد شود که مثلا حقوق آنها فقط ۱۵ درصد افزایش یابد، فشار بر اقشار پردرآمد نجومی‌بگیران و پاداش‌های میلیاردی که دقیقا همین شرکت‌ها انجام می‌دهند، وارد خواهد شد.
او تصریح کرد: در بحث مدیریت منابع ارزی حاصل از صادرات هم بعضا عدم نظارت‌ها عاملی می شود که کسری بودجه از این بخش اتفاق بیفتد؛ البته قبول داریم که در حال حاضر وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها، فشاری را در حوزه اقتصاد وارد می‌کند اما نباید اینگونه باشد که هر فشاری بر اقشار کم درآمد و درصد حقوق‌های آنها وارد شود. کبیری با بیان اینکه امروز تورم ۴۰ درصدی را تجربه می‌کنیم، اظهار کرد: درحال حاضر تورم بالای ۴۰ درصد است و طبیعتا افزایش ۱۵ درصدی حقوق، جوابگوی نیاز مردم نیست بر مردم فشار می آرود و به نظر می‌رسد اگر مدیریتی در این منابع و مصارف شاهد باشیم، بخشی از این کسری بودجه و فشاری که در معیشت و سفره مردم وارد است را می‌توانیم جبران کنیم.این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم آن مقدار نفت که نیاز ما را برآورده ‌کند بفروشیم بنابراین نمی‌توانیم بگوییم چشم انداز سال آینده رفاه ویژه‌ای را برای جامعه نشان می‌دهد ولی در کنار این واقعیت، ورود دولت به مواردی که عنوان کردم قطعا می‌تواند فشاری که بر مردم است را کمتر کند.؛ لذا اگر این مدیریت اتفاق بیفتد ما شاهد وضعیت نسبتا مطلوبی برای سال آینده خواهیم داشت اما اگر مثل امسال و سال گذشته دولت نوعی بی‌توجهی و عدم مدیریت صحیح را در حوزه اقتصاد داشته باشد یا بدون مدیریت واحد اقتصادی وارد عرصه شود، تقریبا سردرگمی را تجربه خواهیم کرد که امیدوارم این اتفاق رخ ندهد.
عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با فرارهای مالیاتی، گفت: فرار مالیاتی یکی از مباحث اصلی مدیریت منابع است که در زمینه اخذ مالیات از بخش‌های مختلف جامعه مشکلاتی داریم. کارمندان قبل از اینکه حقوق خود را بگیرند مالیات را پرداخت می‌کنند و دولت سهم مالیات را برداشته است ولی در بخش پردرآمدها، فرار مالیاتی را داریم. لذا در همین حوزه اگر جلوی فرار مالیاتی پردرآمدها گرفته شود، می‌توان بخش عمده کسری بودجه را جبران کرد.کبیری در پایان خاطرنشان کرد: ما از منابع دیگری هم می‌توانیم مالیات بگیریم که این کار را نمی‌کنیم مثلا در بخش عایدی بر سرمایه هنوز مشکل ساختاری و قانونی داریم مسکن_های خالی و یا سرمایه‌های راکد هم می‌تواند در حوزه درآمد مالیاتی کمک کند. به هر حال باید در طول سال‌های متمادی از بودجه نفتی خارج می‌شدیم اما امروز به دلیل فشارها یکباره این کار را کردیم که طبیعتا فشارهایی را بر مردم وارد می کند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۹:۱۸ ق.ظ

دیدگاه

نظرات در این پست بسته شده.