دولت سهم تکاب از معادن طلا را پرداخت کند

دولت سهم تکاب از معادن طلا را پرداخت کند

آراز آذربایجان- امام جمعه تکاب با اشاره به فقر، محرومیت و مشکلات اقتصادی متعدد در این شهرستان خواستار پرداخت سهم تکاب توسط دولت از معادن طلا شد.
حجت الاسلام عیسی برداری با اشاره به تولید ۳۰ درصد طلای کشور در تکاب اظهارکرد: این در حالی است که با وجود انباشت ۴۰ درصدی طلای کشور در این شهرستان تکاب محروم‌ترین شهر آذربایجان غربی بوده و با مشکلات و محرومیت‌های زیادی مواجه است.
وی ادامه داد: معادن طلای تکاب با مجوزهای قانونی و بر اساس گزارش‌های رسمی مسئولان معادن طلا با تولید ۱۵۰۰ کیلوگرم طلا به همراه مواد معدنی ارزشمند از جمله نقره، جیوه سهم کامل دولتی را سالانه پرداخت می‌کنند اما این حق دولتی به خزانه واریز می‌کند و تکاب و استان سهم چندانی از آن ندارند.
حجت الاسلام برداری با تاکید بر اینکه سالهاست دولت تا ریال آخر حق دولتی را از معادن طلای و معادن سنگ این شهرستان دریافت می‌کند، اضافه کرد: معادن طلای این شهرستان در کنار مالیات و ارزش افزوده ۱۶ میلیارد تومان و ۳۰ میلیارد تومان حق دولتی در سال به دولت پرداخت کردند اما دولت تاکنون این حق را به مردم تکاب و استان پرداخت نکرده است.
امام جمعه تکاب با بیان اینکه بعد از چند سال مطالبه گری امسال تنها یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از این حق دولتی پرداخت شده است گفت: در حالی که حق دولتی معادن تکاب در سال ۵۰ میلیارد تومان است.
دولت در خصوص سهم دولتی معادن تکاب شفاف سازی کند
حجت الاسلام برداری خواستار پاسخگویی و شفاف سازی دولت در زمینه دریافت حق دولتی از معادن طلای تکاب شد و افزود: هم اکنون تکاب ۳۰ درصد طلای کشور را تأمین می‌کند اگر ۱۰۰ درصد طلای کشور را هم تأمین کند تا دولت اراده‌ای برای پرداخت سهم دولتی این شهرستان نداشته باشد تکاب همچنان با محرومیت دست و پنجه نرم می‌کند.
وی هم افزایی و همدلی مسئولان تکاب، استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای گرفتن سهم استان و تکاب از حق دولتی معادن شد و عنوان کرد: اگر در سایه این هم افزایی استان سهم خود از ۵۰ میلیارد تومان را دریافت کند نه تنها مشکلات اقتصادی تکاب بلکه استان نیز می‌تواند رونق اقتصادی را شاهد باشد.
حجت الاسلام برداری تخریب محیط زیست، منابع طبیعی، محرومیت، فقر و بیکاری را تنها سهم تکاب از ظرفیت عظیم معادن طلا و سنگ این شهرستان دانست و افزود: این محرومیت شایسته مردم تکاب نیست و امیدواریم مسئولان به فکر محرومیت زدایی در این منطقه باشند.
امام جمعه تکاب نبود صنایع پایین دست و مرتبط با معادن طلا در تکاب را یکی دیگر از مشکلات پیش روی شهرستان دانست و افزود: با وجود معادن بی نظیر سنگ و طلا این شهرستان از صنایع مرتبط این حوزه بی بهره است.
وجود ۲ معدن طلای «زرشوران» و «آق‌دره» و ۵۹ معدن ارزشمند سنگ، اثر ثبت‌شده مجموعه جهانی تخت سلیمان، ثبت جهانی فرش افشار تکاب نشان دهنده ظرفیت کم نظیر این شهرستان است.
در حال حاضر ۴۰ درصد انباشت طلا و ۵۰ درصد کل ذخیره طلای شناسایی‌شده کشور در شهرستان طلایی تکاب واقع‌شده، اما این شهرستان از کمترین زیرساخت‌های توسعه در بخش‌های راه، درمان، بهداشت، آموزش و… نیز برخوردار نیست.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱:۴۰ ب.ظ

دیدگاه


هفت × = 63