نماينده مردم مهاباد در مجلس:

دولت تورم را انکار و گرانی‌ها را به حباب تشبیه می‌کند

دولت تورم را انکار و گرانی‌ها را به حباب تشبیه می‌کند

گروه خبر: نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه دولت هیچ اقدامی در مورد کنترل تورم انجام نداده‌ است دولت تورم و افزایش قیمت را انکار و این گرانی‌ها را به حباب تشبیه می‌کند.
به گزارش آرازآذربایجان ، جلال محمودزاده به عملکرد دولت و مجلس شورای اسلامی در مواجهه با نوسانات نرخ ارز و بالا‌رفتن قیمت مایحتاج مردم اشاره‌کرد و گفت: قوانین اقتصادی در مجلس شورای اسلامی بر اساس بودجه سالیانه و قانون ششم توسعه تصویب می‌شود ولی اجرای آن به عهده دولت است. جلال محمودزاده، افزود: متأسفانه عملکرد دولت خوب نبوده.
سیاست‌های اقتصادی نادرست دولت باعث گران‌شدن نهاده‌های دامی و اقلام مورد نیاز خانوارها و نرخ ارز و طلا شده‌است. دلار طی یکی دو ماه از سه‌هزار و ۸۰۰ به ۹ ‌هزار تومان رسیده است. این جهش قیمت در هیچ دولتی تا‌کنون سابقه نداشته است.
وی، ادامه داد: تورم تک‌رقمی آماری است که دولت می‌‌دهد، در‌صورتی‌که در واقعیت شاهد نرخ تورم بالاتری هستیم. در حال‌ حاضر دولت ۱۰ درصد از برنامه ششم توسعه را اجرا کرده است.
همچنین فقط ۲۵ درصد از برنامه پنجم توسعه توسط دولت اجرایی شده‌. نماینده مردم مهاباد گفت: دولت باید به نحوی عمل کند که شعار حمایت از کالای داخلی عملی شود. متأسفانه دولت از کالای داخلی مخصوصاً در بخش کشاورزی به اندازه کافی حمایت نکرده است. برای مثال در خرید تضمینی گندم علی‌رغم افزایش قیمت‌های به‌وجود‌آمده دولت ریالی افزایش قیمت نداشته است، در نتیجه کشاورز به‌دنبال کاشت محصولات با منفعت اقتصادی می‌رود و دیگر کاشت کالای استراتژیک را انجام نمی‌دهد.
جلال محمودزاده اظهار داشت: اگر قوانین مشکلی داشت و یا ناکارآمد بود، دولت باید لوایح یک‌ و دو‌فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
مجلس شورای اسلامی از دولت حمایت و با توجه به شرایط برای تصویب قانون اقدام خواهد کرد. متأسفانه دولت هیچ اقدامی انجام نداده‌ است .دولت تورم و افزایش قیمت را انکار و این گرانی‌ها را به حباب تشبیه می‌کند.
وی ادامه داد: در اکثر کشورها اگر مشکلی ناشی از عدم مدیریت صحیح به‌وجود بیاید، مقام مسئول مربوطه به سرعت استعفا می‌دهد، ولی متأسفانه در‌ کشور ما این‌چنین نیست و نه تنها کسی استعفا نمی‌دهد، بلکه از مردم عذر‌خواهی نیز نمی‌کند؛ برای مثال در اکثر کشور‌ها اگر برق نیم ساعت قطع شود وزیر نیرو استعفا می‌دهد، ولی اگر در ایران برق قطع شود، می‌گویند ناشی از مصرف زیاد است و طبق الگوی مصرف از برق استفاده کنید. نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی افزود:‌ مجلس شورای اسلامی قانون‌گذار است و قوانین مربوطه را تصویب می‌کند. متأسفانه با مشکلات اقتصادی به‌وجود‌آمده خانواده‌ها و صنایع کشور با مشکل مواجه شده‌اند. اگر این ناکارآمدی‌ها ادامه یابد بحث نظارتی مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود و مجلس وارد عمل می‌شود و اصلاحات لازم را انجام می‌دهد.
محمودزاده با ابراز ناامیدی از آینده اقتصاد کشور پس از شروع تحریم‌ها گفت: باید پیش‌بینی‌های لازم برای تحریم‌ها‌ی آینده را انجام دهیم و آمادگی لازم را پیدا کنیم. متأسفانه در کشور آمادگی لازم را برای مقابله با تحریم‌ها نداریم درحال‌حاضر‌که هنوز تحریم‌ها شروع نشده این افزایش قیمت‌ها به‌وجود آمده است.
باید حرکت جدی کرد.قوه مجریه و قوه مقننه باید با هم برنامه‌ریزی کنند تا کشور بتواند از این بحران خارج شود. شعار بدون برنامه نتیجه عکس می دهد.
باید با مردم صادقانه برخورد کرد و مشکلات را با آنان در میان گذاشت. این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در ادامه گفت: سیاست‌های نادرست تیم اقتصادی دولت یکی از مشکلات دولت است. تک‌نرخی اعلام کردن ارز مشکلات اقتصادی از جمله عدم ثبات نرخ ارز را برای کشور به همراه داشته است.
تیم اقتصادی دولت ناکارآمد است. تغییر تیم اقتصادی دولت کاملاً ضروری است. اگر دولت بابت تغییر تیم اقتصادی خود اقدامی انجام ندهد، مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌کند. امیدوار هستیم دولت تیم اقتصادی خود را از نو بسازد و از اقتصاددانان زبده و کارآمد استفاده کند.
وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر دولت در بخش کشاورزی مشکلاتی از‌جمله: عدم تأمین کافی نهاده‌ها، بالا نرفتن نرخ خرید تضمینی از کشاورزان و موانع صادرات محصولات کشاورزی دارد.
اگر دولت در برنامه‌های کلان خود بخش کشاورزی را نبیند، دچار مشکل تولید در بخش محصولات استراتژیک می‌شویم.
کشاورزان زمین‌های خود را رها می‌کنند و به شهرها می‌روند و در نهایت روستا‌ها خالی از سکنه می‌شوند و مشکلات دیگری برای کشور ایجاد می‌شودززز

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


دو − = 1