- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

دولت برنامه مشخصی برای جبران آثار حذف ارز ۴۲۰۰ ندارد

Posted By admin On دی ۲۷, ۱۴۰۰ @ ۹:۴۳ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه اقتصای:میزگرد مشترک با موضوع تورم در بودجه ۱۴۰۱ برگزار شد. عضو هیئت رئیسه مجلس در این میزگرد گفت: تغییر نرخ محاسباتی گمرک از ۴۲۰۰ به نرخ ets می‌تواند سبب افزایش تورم و فشار بر خانوارها شود. در این میزگرد آقایان مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه و کمیسیون عمران مجلس و موسی الرضا ثروتی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور دارند.
همچنین در ادامه نیز آقایان محمد خدابخشی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و مهدی عسگری دیگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و همچنین عضو کمیسیون صنایع مجلس نکات خود را در خصوص ابعاد مختلف لایحه بودجه ۱۴۰۱ و نگاه مجلس شورای اسلامی را در این خصوص تبیین خواهند کرد.
گفتنی است، طبق بررسیها لایحه بودجه ۱۴۰۱ از چند مجرا دامن زننده به تورم و نه کاهنده آن است. بر این اساس اولا افزایش نرخ تسعیر ارز دلارهای نفتی دولت به ۲۳ هزار تومان و تاثیر آن بر رشد پایه پولی (از مجرای NFA) از یک سو و از طرف دیگر افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از ۴۲۰۰ به ETS به خودی خود تشدید کننده تورم خواهند بود. همچنین گران کردن نرخ ارز کالای اساسی از ۴۲۰۰ به نیمایی و تاثیر آن بر تورم مستقیم، غیرمستقیم و انتظاری- در کنار افزایش نرخ ارز تسعیر دارایی شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ بورسی از ۱۵۹۰۰ به معادل ۹۰درصد نیمایی آثار تورمی جدی در اقتصاد به همراه خواهد داشت. در مجموع این چهار محور منشا شکل دهی تورم در اقتصاد ایران خواهند بود، حالا باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص چه تدابیری را در کمیسیون تلفیق و مقطع تصویب لایحه در صحن علنی لحاظ خواهند کرد.
* عضو هیئت رئیسه مجلس: تغییر نرخ ارز محاسباتی در گمرک تورم‌زاست
مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص موارد تاثیرگذار در تورم در بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: یکی از پدیده‌هایی که در بودجه کشور می‌دیدیم، اوراق اسلامی بود که سبب افزایش نقدینگی می‌شد. براساس برنامه‌ریزی دولت رقم فروش اوراق کاهش یافته است. همچنین تراز عملیاتی بهبود یافته است.
وی افزود: یکی از مواردی که به تورم مربوط می‌شود، حذف ارز ترجیحی است. تا آبان ماه سال جاری ۱۳٫۵ میلیارد دلار برای ارز ترجیحی هزینه شده است. حذف ارز ترجیحی سبب بروز نگرانی‌هایی در کشور شده است. یکی از اقدامات مناسب دولت این است که افزایش حقوق را به صورت پلکانی دیده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله دیگر تغییرات بودجه، تغییر نرخ محاسباتی گمرک از ۴۲۰۰ به نرخ ets است که می‌تواند سبب افزایش تورم و فشار بر خانوارها شود.
* نماینده پیشین مجلس: مدل افزایش حقوق‌ها عادلانه نیست
موسی‌الرضا ثروتی در خصوص تغییرات نرخ تسعیر ارز گفت: وقتی دولت نرخ تسعیر را افزایش می‌دهد به این معنا است که افزایش حداقل دو برابری قیمت‌ها را پذیرفته است. در مورد افزایش نرخ حقوق ورودی نیز باید گفت که ۸۵ درصد کالاهای اولیه مورد نیاز فضای تولید در کشور وارداتی است و چنین افزایشی نیز منجر به افزایش تورم خواهد شد.
وی افزود: براساس قانون وقتی رئیس جمهور می‌خواهد از کلیات بودجه دفاع کند باید شاخص‌های عملکرد بودجه را در مجلس اعلام کند که این اتفاق رخ نداد. بودجه سال آینده نکات مثبت و منفی دارد که نکات منفی آن به خصوص موارد تورم زای لایحه باید اصلاح شود. دولت تنها صد هزار میلیارد تومان برای دادن یارانه به مردم پس از حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته است و این از نکات منفی است.
ثروتی ادامه داد: افزایش حقوق‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد در بودجه دیده شده است که این مسئله متناسب با عدالت نیست.
* عضو کمیسیون تلفیق: حذف ارز ۴۲۰۰منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد
در ادامه این نشست مهدی عسگری عضو کمیسیون تلفیق بودجه گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ به طور حتم تورم انتظاری را به جامعه تحمیل خواهد کرد.
وی افزود حذف ارز ۴۲۰۰ منجر به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و گوشت شده و علاوه بر این نرخ ارز دربازار آزاد نیز افزایش می یابد.
* دولت آمادگی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را ندارد/ مجلس مخالف شوک درمانی است
عسگری در خصوص تغییرات لایحه بودجه گفت: وقتی نوسان مداوم در بازارهای کشور داریم طبیعتاً تورم‌ انتظاری بالا خواهیم داشت. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت کالاهایی مانند روغن و مرغ افزایش پیدا کند اما قیمت سایر کالاها تغییری نکند. موج‌های اصلی تورمی در کشور ما حاصل شوک‌هایی بوده که به بازارهایی مانند دلار وارد شده و نمی‌توان انتظار داشت که با این اقدام دولت شاهد رشد تورم نباشیم.
وی افزود: وقتی از دولت می‌پرسیم که چه برنامه‌ای برای حمایت از اقشار ضعیف دارد پاسخ روشنی دریافت نمی‌کنیم. پاسخ‌های نمایندگان دولت گاها متناقض است و بر این اساس دولت آمادگی کافی برای اجرای چنین جراحی بزرگی را ندارد.
عسگری گفت: پیشنهاد ما این است که ارز ترجیحی به صورت تک مرحله‌ای حذف نشود و به صورت مرحله‌ای و زمانی که مطمئن شدیم دولت زیرساخت‌های کافی را فراهم کرده سپس نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام کند.
* حضور وزیر صمت در مجلس برای پاسخ به ابهامات تغییر نرخ محاسبات ارز در گمرک
عسگری در مورد تغییر نرخ محاسباتی گمرک، با اشاره به حضور وزیر صنعت در کمیسیون تلفیق و پاسخگویی ابهامات این حوزه، گفت: این تغییر با توجه به تبعات آن نیازمند لحاظ شدن برخی مقدمات است. سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی باید افزایش پیدا کند در غیر این صورت تولید با مشکل مواجه خواهد شد در نتیجه دولت باید کالاهایی که از این طریق تحت فشار قرار می‌گیرند را شناسایی و برای آن حمایت‌هایی را در نظر بگیرد ضمن اینکه دولت نباید به صورت ناگهانی نرخ ورودی را تغییر دهد و این کار باید به صورت تدریجی رخ دهد.
* هیچ برنامه مشخصی برای جبران آثار حذف ارز دولتی اعلام نشد
در ادامه این میزگرد اقتصادی یوسفی گفت: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه باید به سمت واقعی‌سازی بودجه حرکت کنیم. اینکه دولت برای خود یک چشم‌انداز رشد هشت درصدی تعیین کرده خوب است اما چگونه قرار است از رشد پایین‌تر از دو درصد، می‌خواهیم به این هدف برسیم. بر این اساس لزوما نمی‌توان با توزیع پول به رشد اقتصادی رسید.
عضو هییت رییسه مجلس گفت: واقعی‌سازی بودجه زمانی رخ می‌دهد که بودجه را برمبنای آمایش سرزمینی استفاده کنیم.
وی ادامه داد: روش تخصیص ارز ترجیحی باید اصلاح شود، چرا که اثرگذاری لازم را نداشته است. اما با این حال کلیات بودجه ۱۴۰۱ که مصوب شد، در مجلس تاکید شد که دولت نباید به صورت ناگهانی تغییر در اقلام مصرفی ایجاد کند و دولت باید راهکارهای خود را به درستی ارائه کند. در حال حاضر دولت هیچ فرآیند مشخصی برای جبران هزینه‌های حذف ارز ترجیحی ارائه نکرده است.
* لایحه بودجه با نگاه نئولیبرالی تنظیم شد
ثروتی در مورد انقباضی بودن بودجه در سال آینده گفت: بودجه ما با دیدگاه نئولیبرالی تهیه شده و همان کسانی بودجه را نوشته‌اند که بودجه سال‌های گذشته را نوشته‌ و تنظیم و تدوین کرده اند. از سوی دیگر امروز همه دنیا بودجه خود را به صورت انبساطی می‌بندند اما دولت ما بودجه خود را انقباضی بسته است. ما باید بودجه را برای ایجاد اشتغال انبساطی کنیم. در بودجه تنها ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای تولید در نظر گرفته شده است و با این بودجه نمی‌توان تحول ایجاد کرد.
* خدابخشی: دولت توان کنترل جو روانی پس از حذف ارز ترجیحی را ندارد
محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص ایرادات بودجه سال آینده گفت: کلیات بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون و صحن علنی مجلس به تصویب رسید. علی‌رغم این مسئله نمایندگان انتقادات جدی در خصوص برخی موضوعات مانند حذف ارز ترجیحی داشتند. شیوه اجرای حذف ارز ترجیحی برای آنکه به مردم برسد و با حذف ناگهانی، قیمت‌ها به صورت نگهبانی رشد نکند، مورد بحث هستند.وی در ادامه گفت: به دلیل نبود نظارت منابع ارز ترجیحی به هدف نرسید در نتیجه یکی از راهکارهای دولت برای برخورد ارز ترجیحی به هدف تشدید نظارت‌ها است. همانطور که دولت برای ارز ترجیحی نظارت نداشته توان نظارت و کنترل بر جو روانی پس از حذف ارز ترجیحی را ندارد.به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم،یوسفی در مورد تاثیر قیمت کالاهای اساسی گفت: کالاهای اساسی در پایین‌ترین بخش هرم مصرفی خانوار است. در نتیجه اگر این کالاها گران شود تمامی کالاها گران خواهد شد. دولت باید یک فرآیند چند مرحله‌ای تعیین کند و به صورت تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d8%a8%d8%b1%d9%86%d8%a7%d9%85%d9%87-%d9%85%d8%b4%d8%ae%d8%b5%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%ac%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d8%ab%d8%a7%d8%b1-%d8%ad%d8%b0%d9%81-%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.