نماينده مردم اروميه در مجلس:

دولت با تهاتر و آزادسازی صادرات سیب مشکلات باغداران آذربایجانی را رفع کند

دولت با تهاتر و آزادسازی صادرات سیب مشکلات باغداران  آذربایجانی را رفع  کند

گروه خبر: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید با انجام هماهنگی با کشورهای همسایه و آزادسازی صادرات سیب درختی و تهاتر آن مشکلات باغداران برطرف کند.
به گزارش آرازآذربایجان ، نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: قیمت ۸۰۰ تومان تعیین شده برای خرید حمایتی هر کیلوگرم سیب درختی صنعتی در صورتی که هزینه جعبه بر عهده کشاورز نباشد راضی کننده است در غیر این صورت باغداران دچار زیان می‌شوند.
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ، در خصوص تعیین قیمت خرید حمایتی سیب درختی صنعتی گفت: امسال در استان آذربایجان غربی بر اساس برآوردهای انجام شده حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن سیب درختی برداشت می‌شود که حدود ۴ هزار تن آن در کارخانه‌های تولید کنسانتره مصرف می‌شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلوگرم سیب درختی برای کشاورزان یک هزار ۸۰۰ تومان است، ادامه داد: دولت با انجام هماهنگی با کشورهای همسایه و آزادسازی صادرات سیب درختی و تهاتر آن با واردات سایر محصولات بخش زیادی از مشکلات باغداران را می تواند برطرف کند.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به صورت کلی در سال جاری بیش از ۳ میلیون تن سیب درختی در کل کشور برداشت می‌شود، تصریح کرد: قیمت ۸۰۰ تومان تعیین شده برای خرید حمایتی هر کیلوگرم سیب درختی صنعتی در صورتی که هزینه جعبه بر عهده کشاورز نباشد راضی کننده است در غیر این صورت باغداران دچار زیان می‌شوند.
وی با تاکید بر اینکه بر اساس برآوردهای صورت گرفته با کارشناسان جهاد کشاورزی و اتاق کشاورزی قیمت سیب درختی صنعتی یک هزار تومان پیشنهاد شده بود، عنوان کرد: کشاورزان باید هزینه تولید، برداشت، جعبه کاغذ و نگهداری در سردخانه را پرداخت کند که مجموع این هزینه‌ها رقم بسیار بالایی است.
این در حالیست که اخیرا رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۳۵۰ هزار تن سیب صنعتی استان در صنایع تبدیلی مصرف می_شود.رسول جلیلی گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده امسال پیش بینی می‌شود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن سیب درختی از باغات استان برداشت شود که از این میزان در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن به مصرف صنایع تبدیلی می‌رسد.
وی همچنین ادامه داد: این میزان سیب قابلیت صادرات نداشته و باید در صنایع تبدیلی بصورت کنسانتره و آبمیوه تبدیل وبرای صادرات در نظر گرفته شود.جلیلی با بیان اینکه آذربایجان‌غربی قطب اول تولید سیب درختی کشور را به خود اختصاص داده است ادامه داد: سالانه در حدود ۷۰۰ هزار تن از محصول تولیدی به صورت تازه‌خوری مصرف و یا در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی می‌شود که برای فروش روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می شود.
وی با بیان اینکه خرید حمایتی سیب صنعتی (درجه۳) برای حمایت از باغداران کشور به در کمیسیون تنظیم بازار کشور تصویب و اجرای آن به زودی توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور آغاز می شود اظهارکرد: طبق مصوبه کمیسیون تنظیم بازار کشور سیب صنعتی به ازای هر کیلو ۸۰۰ تومان از باغداران خریداری خواهد شد و در این راستا مذاکره و هماهنگی لازم با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران انجام گرفته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی خاطر نشان کرد: پیش از این طی توافق صورت گرفته با کارخانجات کنسانتره استان مقرر شده بود که کارخانجات تا زمان متعادل شدن قیمت، سیب صنعتی را به ازای هر کیلو حداقل ۶۰۰ تومان از کشاورزان خریداری کنند که متاسفانه این امر توسط کارخانجات رعایت نشد و کاهش قیمت خرید توسط پیمانکاران کارخانجات، منجر به ورود دولت برای خرید حمایتی شد که ان شاء لله در نهایت به سود کشاورز و مصرف‌ کننده منتهی می‌شود.
کمیسیون تنظیم بازار کشور به منظور حمایت از باغداران و تثبیت قیمت، نرخ خرید حمایتی سیب صنعتی( درجه ۳) را ۸۰۰ تومان اعلام کرد.بر این اساس سازمان تعاون روستایی در کشور موظف شد تا نسبت به خرید حمایتی سیب صنعتی از باغداران با نرخ ۸۰۰ تومان اقدام کند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۲:۰۰ ب.ظ

دیدگاه


6 × هفت =