نماينده مردم مياندوآب در مجلس:

دولت از هرگونه بحران و نابسامانی در حوزه دارو جلوگیری کند

دولت از هرگونه بحران و نابسامانی در حوزه دارو  جلوگیری کند

گروه خبر: رئیس فراکسیون غذا و داروی مجلس، با تاکید بر اینکه ، دولت از هرگونه بحران و نابسامانی در حوزه دارو جلوگیری کند گفت: دولت به گونه‌ای از تولیدکنندگان دارو حمایت کند که از نابسامانی موجود در بازار ارز آسیب نبینند.
به گزارش آرازآذربایجان، همایون هاشمی در مورد ظرفیت ایران در تولید انبوه داروی بیماری‌های خاص، گفت: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه تولید داروهای هایتک و بیماری‌های خاص و سرطانی شکل گرفته است و تا جایی که اطلاع دارم در ماه‌های آینده تعدادی از کارخانه‌ها که بر پایه علم روز و با تکنولوژی کاملا جدید فعالیت می‌کنند از تولید این داروها رونمایی خواهند کرد.
*ایران می‌تواند نیاز دارویی کشورهای همسایه را نیز تامین کند
نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: البته در گذشته هم ایران در خاورمیانه از جمله کشورهای برتری بوده که توانایی تولید دارو را داشت، چرا که کشور در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی از این ظرفیت برخوردار است که علاوه بر اینکه بتواند نیاز داخلی خود را تامین کند به عنوان یکی از صادرکنندگان دارو به کشورهای همسایه نیز کمک کند.
وی در رابطه با انتشار خبری مبنی بر اینکه کشور بعد از ۱۳ آبان ماه در حوزه تامین دارو با بحران مواجه خواهد شد، تصریح کرد: ایران در گذشته هم که با بحران‌های مختلفی که در پی جنگ تحمیلی ایجاد شده بود، مواجه شد، ثابت کرد این موضوع باعث شکوفایی و رشد حوزه تولید دارو در کشور شده و با تلاش صنعتگران تاجاییکه توانستیم بسیاری از مشکلات حوزه تامین دارو را در آن مقطع زمانی برطرف کردیم.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: هفته گذشته هم که چهارمین نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما برگزار شده بود، ۳۷۰ شرکت تولیدکننده داروی داخلی در کنار شرکت‌های تولیدکننده خارجی از ۱۳۰ کشور دنیا در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند که نشان می‌دهد شرکت‌های داخلی توانسته‌اند پیشرفت زیادی داشته باشند، کمااینکه تولید داروهای هایتک را در دستورکار خود دارند و واحد R&D آنها نیز فعال است.
*ایران چشم‌انداز خوبی در حوزه تولید دارو تعریف کرده است
هاشمی اظهار کرد: ما چشم‌انداز خوبی را در حوزه تولید دارو داریم، به این شرط که دولت به گونه‌ای از تولیدکنندگان دارو حمایت کند که از نابسامانی موجود در بازار ارز آسیب نبینند و برای تامین ماشین‌آلات، تجهیزات و مواداولیه مورد نیاز خود با مشکل مواجه نشوند، از سوی دیگر توجه به سرمایه در گردش در این حوزه از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که این شرکت‌ها مطالباتی را از ۳ گذشته دارند که انباشته شده است و باعث شده که آنها در تامین نیاز ریالی هم با مشکل جدی مواجه شوند.
وی در بیان شرط دیگری که حیات داروسازان داخلی را تصمین می‌کند، یادآورشد: دولت باید از نظر معنوی هم از تولیدکنندگان داخلی دارو حمایت کند، چرا که دوام این شرکت‌ها بر پایه بروزرسانی علمی که دارند صورت می‌گیرد، بنابراین تسهیل روند دستیابی آنها به علم نوین، افق جدیدی را در جهت تولید دارو در کشور رقم خواهد زد.
*مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان از هند و چین تامین می‌شود
هاشمی در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر بروز مشکل در روند واردات مواد اولیه برای تولید دارو بعد از ۱۳ آبان ماه، خاطرنشان کرد: اغلب مواد اولیه برای تولید دارو در جهان از دو کشور اعم از چین و هندوستان که در شرایط کنونی دو مرجع تولید‌کننده مواد اولیه به دلیل هزینه‌های پایین سرمایه‌گذاری در آنها هستند، تامین می‌شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: ما در گذشته توانستیم روابط خوبی با این دو کشور داشته باشیم و شبکه معاملاتی مناسبی هم با آنها داریم، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که نتوانیم ازطریق آنها مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنیم و فقط دولت باید ارز مناسب را به موقع به واردکنندگان دارو تخصیص دهد.
*آموکسی‌سیلینا ز لیست داروهای فروریتی خارج شده است
رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، در مورد وضعیت فوریتی شدن داروی آموکسی‌سیلین، تاکیدکرد: این موضوع در نشست کمیسیون بهداشت مطرح شد و دفاعی که رئیس سازمان غذا و دارو در این مورد داشت هم این بود که گروهی قصد داشتند در این زمینه سوءاستفاده کنند، بنابراین ما این را به عنوان یک آلترناتیو و راه‌حل فرعی در قالب داروهای فوریتی قرار دادیم، اما هیچ مشکلی در زمینه تولید این دارو نداریم که این توضیح مورد قبول اعضا این کمیسیون واقع شد./

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


2 × = شانزده