دلایل کاهش شادی در جامعه

دلایل کاهش شادی در جامعه

لیلا پاشایی
گروه اجتماعی: گلمرز وقتی به نیت خرید و یا پیاده روی و گشت و گذار، منزل را ترک می کنیم در محیط بیرون با افراد مختلفی رودررو می_شویم ممکن است پیرزنی را ببینیم که در ایستگاه اتوبوس نشسته و زنبیل خریدش را بر روی پاهایش گذاشته و با دو دست محکم گرفته است و منتظر رسیدن اتوبوس چشم به انتهای خیابان دوخته است و یا کودکی را ببینیم که کوله آویزانش را بر پشت انداخته و از شدت خستگی لنگان لنگان راه می رود و یا مغازه داری که سیگارش را بر گوشه لبش گذاشته و جلو مغازه اش را آب و جارو می کند و یا مادری که کودکش را سوار چرخ و فلک کرده است.
ما در محیط بیرون از منزل افرادی را ملاقات خواهیم کرد که مشغول روزمرگی های خاص خودشان هستند اما ظاهرا همه این افراد یک وجه اشتراک مهمی با هم دارند و آن ذهنهای آشفته ایست که لبخند را از لبانشان ربوده است.
تک تک این افراد نارضایتی محسوسی در چهره دارند و ذهنی که چون باتلاقی شادیهایشان را در خود غرق کرده و آنها را در افکاری آشفته و عمیق و طولانی فروبرده است. برخی که هر از گاهی لبخند کوتاهی بر لب دارند، در پست لبخندهایی که نیامده محمو می شوند کوهی از غم و اندوه نهفته است.
راستی چرا شادی واقعی در زندگی ما رنگ باخته است و ما اغلب شادی را در خاطراتمان جستجو می کنیم؟
در هر جامعه ای میزان شادی مردم ارتباط مستقیمی با مسائل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و در آخر، مسائل زندگی خصوصی آنها دارد. وقتی سطح توقعات مردم بالا می رود و تجمل طلبی و چشم و هم چشمی در بین آنها غوغا می کند و از طرفی مشکلات اقتصادی و سطح درآمد آنها برای پوشش دهی توقعاتشان کفاف نمی کند قطعا این افراد، شادابی و سرزندگی خود را از دست می دهند.
در جامعه کنونی ما مشکلات اقتصادی و افزایش تورم و فقر و بیکاری یکی از مهمترین دلایل کاهش میزان شادی در میان مردم است. شکاف اقتصادی عمیق بر جامعه ما حاکم است در واقع گروهی از درآمد بسیار بالایی برخوردارند و عده ای نیز زیر خط فقر زندگی می_کنند و چه بسا این افراد ارتباط خویشاوندی نزدیکی هم با هم دارند و در طی رفت و آمد با یک دیگر گروهی که مشکلات اقتصادی زیادی دارند فشار روحی و روانی زیادی را تحمل می_کنند.
علاوه بر این مسائل ناپایداری سیاسی در جامعه نیز دلایلی بر افزایش نگرانی و استرس در میان مردم می باشند. کشمکشهای سیاسی و نگرانی مردم از سیاستگذاری های غلط برخی مسئولین، امید به زندگی را در جامعه به شدت کاهش می دهد. در مجامع عمومی اکثر بحثهای مردم مربوط به مسائل سیاسی و نگرانیهای ناشی از آنهاست حتی مزاحهایی که در میان مردم اتفاق می افتد رنگ و بوی سیاسی دارند. علاوه بر اینها نقش سینما و تلویزیون در میزان شادی مردم نیز مسئله ای غیرقابل چشم پوشی است.
اکثر سریالهای ما با مضامینی چون خیانت و تجاوز و دزدی همراه است، افرادی که ساعتها وقت خود را در سینما می گذرانند به امید اینکه به لحاظ روانی انرژی مثبتی کسب کنند متاسفانه باتوجه به موضوعات فیلمهای سینمایی که به نمایش گذاشته می شود اکثر افراد با چهره هایی عبوس و افسرده سینما را ترک می کنند.
یکی دیگر از مسائلی که رابطه مستقیمی با میزان شادی در میان مردم دارد روابط عاطفی ای است که هر فرد در خانواده خود تجربه می کند. نقش مهم بنیان خانواده در تار و پود شخصیتی هر فرد و در تار وپود جامعه مسئله ای غیر قابل چشم پوشی است.
وقتی افراد در خانواده از حضور در کنار عزیزانشان لذت ببرند تحمل مشکلات دیگری که با آنها دست وپنجه نرم می کنند قطعا آسانتر می_شود.
مسئله دیگر مسائل فرهنگی است. متاسفانه در جامعه ما طوری فرهنگ سازی شده است که مردم انتظار دارند افرادی با موقعیت اجتماعی خوب و برجسته در برخورد با دیگران کمی مغرورتر باشند و خندیدن زیاد را نشانه سبکسری می دانند.
علاوه بر تمامی این مسائلی که ذکر شد، نوع نگاه فرد به جهان پیرامون خود در میزان شاد بودن او تاثیر عمیقی دارد . افرادی که با کمترین داشته_های خود بیشترین لذتها را می برند خوشبخت ترین انسانها هستند. لذت برذن و نگاهی مثبت و منطقی به دنیا داشتن نگاهی است که در دین ما نیز تاکید فراوانی برآن شده است.
وقتی از دریچه ی مثبت اندیشی جهان را می_نگریم تمام اتفاقات خوب و بد، جلوه ای زیبا بر خود می گیرند و میزان رضایت مندی از زندگی در میان مردم افزایش می یابد.
برعکس، دیدی معترضانه و منفی به اطرافیان داشتن، باعث نارضایتی و عدم لذت از بودن در کنار همدیگر می شود. کسانی که به هر نحوی زندگی را برای دیگران سخت می گیرند در وهله_ی اول، شادی را از خود می گیرند.
در کل ، علاوه بر تحولاتی که به لحاظ اقتصادی و سیاسی و اجتماعی لازم است در محیط جامعه اتفاق بیفتد، در اولین قدم باید تحولات عمیقی در خود مردم ایجاد شود تا بتوانند زیبایی های زندگی را برجسته تر و نمایان تر ببینند و مشکلات را اموری غیر قابل اجتناب بدانند که باید بخشی را با خونسردی تحمل نمایند و برای بخشی راه چاره ای بیندیشند.
به امید روزی که بتوانیم لبخند و شادی را به قلبهای همدیگر هدیه کنیم و زندگی پر از آرامشی در کنار هم داشته باشیم.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۴۱ ق.ظ

دیدگاه


+ 3 = پنج