- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

دست راست ناخدا در چپ‌ترین استان کشور

Posted By admin On مرداد ۳۰, ۱۳۹۲ @ ۸:۳۸ ق.ظ In سیاسی,پرونده | No Comments

داود حیدرخانی
با مستقر شدن دولت تدبیر و امید و برگزاری اولین جلسه‌ی هیئت دولت، شمارش معکوس برای تصمیم‌گیری درباره‌ی ۳۲ استان کشور و تعیین بالاترین مقامات اجرایی استان‌ها آهنگ سریع‌تری به خود گرفت. تدبیر روحانی ایجاب می‌کند که بدون اتلاف وقت به تصمیم‌گیری‌هایی که زمینه ساز امید و امیدواری در میان مردم است، بپردازد. این شیوه در اولین اقدام رئیس جمهور در جلسه‌ی سوگند ایشان در برابر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رونمایی و از این جلسه برای تقدیم اسامی و برنامه‌ها و سوابق وزرای پیشنهادی، علیرغم فرصت قانونی رییس دولت جدید برای معرفی همکاران، استفاده شد. اقدامی که هم نشان از تدبیر داشت و هم امیدی دو سویه، امید دولتیان به اصلاح امور در فرصت فراهم آمده و امید مردم به فاصله گرفتن از شعار و پدیداری افق‌های روشن فرارو. در اولین جلسه‌ی دولت جدید نیز رئیس جمهور به قولی که چندی پیش در دیدار با مردم ارومیه داده بود عمل نمود و کلید تدبیر درباره‌ی دریاچه‌ی ارومیه را به قفل‌های متعدد آن نشان داد. چنین اقداماتی در زمان دو ماه و دو روز از بیست و پنجم خردادماه تدبیر و امید روحانی را از حد شعار و سخن فراتر برده و به انتظارت و امیدواری‌های تازه ای پیوند می زند. از همین روست که انتخاب و معرفی سکان‌داران ناخدا در زمانی اندک پس از استقرار دور از ذهن نیست و به همین جهت کوشیدیم در مجالی کوتاه و با وجود مشغله‌ی بسیار سیاسیون استان از وضعیت استان و مطالبات و انتظارات مردم سخن به میان آوریم. تلاشی که اگرچه کامل نیست اما کوشیدیم جامع بوده و زوایای گوناگون مسائل استان را در نظر داشته باشد.*ظرفیت‌های استان
۴۹ نوع ماده‌ی صنعتی که از ۳۲۸ معدن فعال استان استخراج می‌شود با پراکندگی ۷۰ معدن در شهرستان ارومیه، ۵۲ معدن در شهرستان خوی،۴۳ معدن در شهرستان تکاب، ۳۲ معدن در شاهین دژ، ۲۴ معدن در بوکان و ۱۰۷ معدن در ۹ شهرستان دیگر.
شهرک‌های صنعتی متعدد فعال یا نیمه فعال در سطح استان.
گسترش فعالیت‌های پزشکی در بخش‌های دولتی و خصوصی، دریافت مجوز احداث دانشگاه بین‌المللی پزشکی. گسترش یافته¬ های علمی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین در شاخه_های مختلف و حضور و بروز استعدادها اندیشمندان و نخبه های فراوان در رشته‌ها و علوم مختلف.
بهره‌مندی از طبیعت بکر و زیبا در اکثر مناطق استان به لحاظ اکوسیستم و موقعیت ممتاز منطقه به لحاظ شاخص‌های اکوتوریسم. دارا بودن بناها و آثار به جای ماده از تمدن‌های گذشته و دوران مختلف مانند قره کلیسا، تخت سلیمان و چندین و چند اثر و بنای ثبت شده‌ی جهانی.
استعداد و پتانسیل تولید انواع محصولات کشاورزی و مطرح بودن به عنوان قطب تولید سیب، انگور، گیلاس، تخمه‌ی آفتابگردان و غیره در کشور و امکان رونق کشاورزی و برند سازی محصولات به جهت بهره‌مندی از خاک حاصل خیز و مستعد کشت.
دارا بودن دانش فنی و امکان به کار گیری تکنولوژی‌های نوین کاشت، داشت و برداشت محصول و شیوه های نوین آبیاری در جهت استفاده‌ی بهینه از منابع آب و خاک موجود.
امکان گسترش و ایجاد مراکز پرورش شیلات دام پروری اعم از پرورش گوسفند و گاو یا بوقلمون و شترمرغ و زنبورداری و غیره به لحاظ آب و هوای خاص منطقه.
نزدیک‌ترین فاصله از مرز کشورهای همسایه و امکان جذب سرمایه گذار، انواع اکوتوریست و توریست درمانی و تجار و غیره و تنوع مذاهب و ادیان و حتی اقوام در وسیع‌ترین شکل ممکن وجود امنیت کافی در منطقه و استعدادها و پتانسیل‌های بسیار دیگری که در گوشه گوشه‌ی استان آذربایجان غربی نمایان است و نیروی کار جوان و تحصیل کرده ای که به امید ساختن فردایی که امروز فرارسیده است به تحصیل علم و تجربه پرداخته است، همگی نشان از آن دارد که این استان توانمند است و لیاقت دستیابی به افق‌های روشن و گشودن دروازه_های پیشرفت و خودنمایی در سطح ملی و منطقه ای را دارد و روا نیست چنین زمینه های فراهم و آماده ای که هر یک به تنهایی می‌تواند در تحول منطقه ای آثار شگرف برجای بگذارد، در ورطه‌ی نخوت و رکود دست و پا بزند.
آنچه مسلم است این که تمامی منابع و استعدادهای استان نیازمند دقت، برنامه ریزی اصولی و همه جانبه و البته مدیریت و راهبری هستند. موضوعی که در صورت عدم توجه، به همان میزان که استعداد ایجاد پیشرفت و تعالی بخشی در خود دارند، توانایی مخرب بودن را نیز با خود یدک می‌کشند. عدم توجه به وادی معدن می‌تواند منجر به سردرگمی معدنچیان و هجوم فراورده‌های معدنی از نقاط دیگر کشور و حتی کشورهای همسایه گردد، صنایع توانمند را به زیان‌دهی رسانده، طبیعت را اسیر تخریب نموده محصولات کشاورزی و دامی را در منجلاب عدم تولید و یا تولید با کیفیت پایین اسیر نماید و مرزهایی که موقعیت و امتیازی عظیم برای رشد و شکوفایی هستند به معضل قاچاق و سلب امنیت تبدیل شوند.
رواج بیکاری، عدم امنیت شغلی و نبود انگیزه‌ی سرمایه_گذاری، کوچ روستائیان به شهرها و کوچ نخبه‌ها به شهرهای بزرگ‌تر و حمایتگر و حتی خارج از کشور تخریب اکوسیستم و غیره، همه و همه برآمده از مشکلات و بعضا بی‌تدبیری‌هایی است که در سالیان گذشته گریبان این استان را سخت فشرده است.
در خبرها آمده بود که فرودگاه ارومیه به عنوان یکی از فرودگاه‌های قدیمی کشور، علاوه بر آنکه نتوانست از توسعه و احداث باند دوم به نتیجه برسد، در تعداد پرواز نیز با کاهش مواجه شده است. خط آهن سراسری بعد از این همه سال و با وجود قدمت چندین و چند ساله هنوز، ارومیه را به سایر نقاط کشور وصل نکرده است و افتتاح و راه اندازی آن هنوز هم دچار تعویق و تاخیر است.
میان گذر دریاچه ارومیه با تمام آثار سوء زیست محیطی نه افتتاح باند دوم را به خود دیده است و نه از خط آهن بین دو باندش اثری هست. کشاورزان خسته از کشت و زیان، یا حاشیه_نشینی شهرها را تجربه می‌کنند، یا به جای مولد بودن، مصرف کننده شده‌اند و بر میزان تقاضا می‌افزایند و حاصل، به هم خوردن توازن عرضه و تقاضاست و افزایش قیمت‌ها.
مرزنشینان که نه کشتشان برکت دارد و نه پرورش دام و طیورشان در دورافتاده‌ترین نقاط استان، بازی با مرگ را به جان می‌خرند تا لقمه نانی بیابند و گذران زندگی کنند و ناخواسته و چه بسا ناآگاهانه چون کشاورزان، بر دارایی‌های دلالان و واسطه‌ها بیفزاید و برچسب اخلالگر چرخه‌ی اقتصاد را بر پیشانی خود حس کنند. گفتن از مسائل و موارد مبتلابه استان، تلاشی است در حد بضاعت برای یاری رساندن به تصمیم گیرانی که قرار است سکان هدایت استان و نمایندگی کلیدداری روحانی را در دست داشته باشند و برای اکثر هم استانی‌ها و عامه‌ی مردم استان فرق چندانی هم نمی‌کند که فرد انتخاب و معرفی شده کدامیک از گزینه های مطرح و غیر_مطرح برای این مسوولیت باشند، اما برای همه مهم است که روحانی استان آذربایجان غربی با مسائل و مشکلات استان آشنا باشد، تدبیرگر و اهل تعامل باشد و در عین حال سعه ی صدری بالا داشته باشد و بتواند بیش از اندیشه‌ی شخصی و جناحی و یا گروهی، به فکر مردمی باشد که میدانند استانشان چقدر مستعد و برخوردار و به همان نسبت غیر برخوردار است!
برخوردار از توانمندی‌ها و پتانسیل و غیر برخوردار از ماحصل استعدادها و پایه های پیشرفت! از همین روست که کمترین انتظار از استاندار آینده، تاثیر گذار بودنی در حد و اندازه‌ی استانی با ویژگی‌های یاد شده است تا با مدیریتی صحیح، امید ایجادشده برای قرار گرفتن در مسیر توسعه و برخورداری را به سرمنزل مقصود رساند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%af%d8%b3%d8%aa-%d8%b1%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d9%86%d8%a7%d8%ae%d8%af%d8%a7-%d8%af%d8%b1-%da%86%d9%be%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1%d9%8a%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.