دستان خالی از برنامه با چاشنی شعار نامزدهای انتخاباتی استان

دستان خالی از برنامه با چاشنی شعار  نامزدهای انتخاباتی استان

گروه اجتماعی: تبلیغات انتخاباتی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در آذربایجان_غربی که این روزها با شدت و هیجان زیاد ادامه دارد، عاری از برنامه های مدون بوده و دست همه نامزدهای انتخاباتی در ارایه برنامه کاری برای نمایندگی مردم خالی است.
دراین دوره از انتخابات بسیاری از نامزدها تنها به ارائه عکس، پوستر و شعارهای کلی و دهان پرکن اکتفا کرده و برنامه ای برای چهار سال نمایندگی آینده ملت ارائه نداده اند و شعارهای کلی و فاقد محتوای کاربردی به چاشنی اصلی تبلیغات انتخاباتی نامزدها در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در آذربایجان_غربی تبدیل شده است.طبق دوره های گذشته و انتخابات مختلف برگزار شده در کشور قسم حضرت عباس بسیاری از این نامزدها نبود برنامه در دوره های پیشین و لزوم توجه به برنامه داوطلبان برای جلب آرای مردمی بوده و ولی در بسیاری موارد، این افراد خود برنامه ای برای ارائه در چنته ندارند و بیشتر وقت خود را برای دیگر کارها صرف می کنند.
تبلیغات رسمی دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی طبق قانون از بامداد روز پنجشنبه ۲۹ بهمن ماه امسال همزمان با سراسر کشور در آذربایجان غربی نیز آغاز شده و بسیاری از نامزدهایی که خود را داوطلب قطعی تایید صلاحیت شده می دانستند، از روزها، هفته ها و یا حتی ماه ها قبل برای جذب و جلب آرای مردمی دست به کار شده اند.
برگزاری میتینگ هایی با استفاده از احساسات مردمی، جلب توجه در خصوص استفاده از زبان مادری، گرفتن ژست ها و فیگورهای مختلف برای چاپ عکس بر روی پوسترها و بنرهای تبلیغاتی، زندگینامه نویسی از گذشته، حضور در مجالس ترحیم و عروسی شهری و روستایی و حتی در برخی موارد حضور موثر در مجالس ترحیم و بزرگداشت، تلاش برای تخریب دیگر نامزدهای انتخاباتی و در موارد بسیار کمی ارائه کارنامه از گذشته کاری از جمله مواردی است که داوطلبان برای آنها وقت زیادی صرف می کنند.
بررسی خبرنگاران ایرنا از وضعیت تبلیغاتی نامزدهای در روند تبلیغات انتخاباتی نشان می_دهد که داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حالی پای در عرصه رقابت گذاشته اند که برنامه مدونی برای ارائه به هواداران و مردم ندارند و بیشتر سعی دارند با به رخ کشیدن گذشته خود و نقد گذشته رقبا، رای بیشتری جمع آوری کنند.یکی دیگر از اقداماتی که داوطلبان نمایندگی مجلس در آذربایجان غربی در چند روز گذشته وقت خود را بر روی آن صرف کرده اند، تلاش برای حضور در لیست های انتخاباتی یا انتقاد از لیست های ارائه شده از سوی احزاب، تشکل ها و جریان های سیاسی کشوری و استانی بوده است و هنوز گفت و شنودهای داغ در این خصوص در رسانه های مختلف ادامه دارد.
حضور در فضای مجازی، کانال ها و شبکه_های اجتماعی و باز کردن صفحات مختلف در شبکه_های مبتنی بر تلفن همراه نیز به سرعت در بین نامزدهای انتخاباتی باب شده که البته در این صفحات نیز تنها انتشار عکس از حضور چهره ها و همچنین حضور پرشور مردم در ستادها مورد توجه منتشر کنندگان قرار می گیرد و همواره سعی می شود که قدرت نامزد مورد نظر با تعداد جمعیت حاضر در جلسات تبلیغات انتخاباتی به رخ رقبا کشیده شود.
یکی دیگر از سبک های تبلیغاتی نامزدها در این دوره، استفاده از چهره های مطرح نظیر فوتبالیست ها و هنرمندان است که البته ثابت شده چندان اثری در رای مردم ندارد و تهییج مردمی تنها نتیجه آن می تواند باشد.
نظر به اینکه نامزدهای انتخاباتی در صورت انتخاب شدن از سوی مردم باید چهار سال در سکان نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی نشسته و از حقوق موکلان خود دفاع کرده و زمینه توسعه شهر، منطقه، استان و کشور را فراهم کنند نبود برنامه کاری برای این مدت می تواند در پسرفت بیش از پیش این منطقه و استان بسیار موثر باشد.البته در موارد معدودی نیز که برخی از کاندیداها برنامه هایی هر چند صوری ارائه داده_اند، رئوس برنامه های ارائه شده، شعاری و کلی بوده و به مسائلی همچون افزایش اشتغال بهبود شرایط کسب و کار، کاهش مشکلات معیشتی مردم اشاره شده که این موارد نیز نمی_تواند در قالب برنامه نمایندگی تعریف شود.
شواهد نشان می دهد که در دوره های پیشین انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز افراد مختلف فاقد برنامه با گرایش های سیاسی متفاوت به مجلس راه یافته اند و به نظر مردم و فعالان سیاسی و اقتصادی و همچنین صاحب نظران، نتوانسته اند کاری برای مردم و منطقه خود انجام دهند و نتیجه آن پسرفت روز افزون استان و شهرستان های مختلف شده و شاخص های توسعه ای آذربایجان_غربی گواه متقنی بر این مدعاست.
با توجه به تعدد نامزدها و اصرار برخی از آنها برای حضور دو و چندین باره در خانه ملت انتظار می رفت در این دوره داوطلبان به ویژه نامزدهای مطرح با برنامه ای جامع و راهگشا در عرصه رقابت سیاسی انتخابات حاضر شوند تا مردم نیز به برنامه رای دهند ولی این چنین نشده و بیشتر از محتوا به شکل تبلیغات توجه شده است.حال باید دید که مردم به کدام یک از داوطلبان انتخاباتی روی خوش نشان می دهند و آنها را برای کرسی های ۱۲ گانه مربوط به آذربایجان غربی، به ساختمان بهارستان می_فرستند.صرف نظر از انتخاب هر کدام از این نامزدها که به خانه ملت در بهارستان راه می یابند ما نباید منتظر اجرا و پیگیری برنامه ای مدون در راستای توسعه آینده آذربایجان غربی باشیم و باید خود را حداکثر به صعودهای یک یا دوپله ای در چهار سال آینده دلخوش کنیم.به گزارش ایرنا دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به همراه پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز هفتم اسفند همزمان با سراسر کشور برگزار می شود.از آذربایجان غربی ۱۲ نفر راهی مجلس شورای اسلامی خواهند شد که سهم ارومیه سه نماینده، میاندوآب، شاهین دژ، تکاب دو نماینده و سهم هر کدام از حوزه های انتخابیه هفت گانه ماکو، شوط، پلدشت، چالدران ـ خوی چایپاره ـ سلماس ـ نقده، اشنویه ـ مهاباد ـ بوکان و پیرانشر، سردشت یک نماینده است.
۳۰ هزار نفر در امر برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان آذربایجان غربی مشارکت می کنند. برای برگزاری این دو انتخابات در هفتم اسفندماه در استان آذربایجان_غربی یک هزار و ۹۹۰ صندوق رای به صورت ثابت و سیار برای اخذ آرای مردم پیش_بینی شده است. جمعیت استان بر اساس آخرین آمار سه میلیون و ۲۳۳ هزار نفر و تعداد واجدان شرایط رای دادن در آذربایجان غربی نیز دو میلیون و ۲۹۹ هزار نفر اعلام شده است.
در انتخابات هفتم اسفندماه از استان آذربایجان_غربی ۱۲ نماینده از میان ۱۷۲ نفر داوطلب تایید صلاحیت شده برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سه نماینده از میان پنج نامزد تایید صلاحیت شده برای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و یک نماینده نیز به عنوان منتخب اقلیت های دینی برای مجلس انتخاب خواهند شد. شهرستان های ارومیه، خوی سلماس، ماکو، نقده، پیرانشهر، مهاباد، بوکان و میاندوآب ۹ مرکز حوزه اصلی و شهرستان های شوط، پلدشت، چالدران، چایپاره، اشنویه سردشت، شاهین دژ و تکاب هشت مرکز و حوزه فرعی انتخابات در آذربایجان غربی اعلام شده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


دو + 8 =