- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -
در ایران صنعت بازیهای ویدئویی نداریم
Posted By admin On بهمن ۲۷, ۱۴۰۰ @ ۹:۲۸ ق.ظ In فرهنگ و هنر | No Comments
گروه فرهنگی: جمعی از بازیسازان مطرح ایرانی گفتند: برخلاف آنچه مسئولان سعی در اثبات آن دارند، در ایران هنوز چیزی به اسم صنعت بازیهای ویدئویی نداریم و برای رسیدن به این عنوان راه درازی در پیش است. همه چیز از سال ۱۹۷۱ و با انتشار بازی ویدئویی کامپیوتر اسپیس (Computer Space) شروع شد؛ این بازی سنگ بنایی شد برای صنعتی که امروز نزدیک به ۱۸۰ میلیارد درآمد دارد. پیشبینی میشود درآمد بازار بازی در جهان تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۶ میلیارد و ۹۷۰ هزار دلار هم برسد. این روزها بیش از ۲ میلیاردو نیم از جمعیت جهان پای کنسولهای بازی مینشینند یا با گوشی هوشمندشان دنیای رنگارنگ بازیها را کشف میکنند. با این وجود این صنعت در کشور ما آنچنان که باید و شاید جایگاه خود را پیدا نکرده و هنوز تا شکوفایی و ثمر دادن فاصله زیادی دارد.
بنابر آمار ارائه شده از سوی بنیاد بازیهای ملی، در ایران بیش از ۳۲ میلیون گیمر وجود دارد اما این جمعیت بیشتر مصرف کننده محصولات خارجی هستند و بازار داخلی در جذب آنها ناکام مانده است. گواه همین بس که از مجموع هزینهکرد بازیکنان پلتفرم موبایل که بالغ بر ۲۹۰ میلیارد تومان است، تنها حدود ۲۸ درصد به سهم بازیهای بومی اختصاص دارد. درآمدی که از سال ۹۶ تا ۹۸ تاکنون تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. در حوزه بازیهای پلتفرمهای کنسول و رایانه وضع از این هم ناامیدکنندهتر است، از مجموع هزینهکرد بازیکنان ایرانی در این حوزه که به ۴ هزار میلیارد تومان میرسد، بازیهای بومی تنها ۲ درصد سهم دارند که در مقایسه با سال ۹۶ کاهشی ۶ درصدی را تجربه کرده است.
شاید یکی از دلایل بیاقبالی مردم به بازیهای بومی را بتوان در چالشهایی که سد راه پیشرفت استودیوهای بازی سازی داخلی میشوند جستوجو کرد. اگر پای دردودل بازیسازان ایرانی بنشینید میبینید این سرمایههای بالقوه با چه چالشهای بزرگ و کوچکی دست و پنجه نرم میکنند تا بتوانند پروژهای را تولید و منتشر کنند. از کمبود نیروهای متخصص گرفته تا تحریم و بحرانهای اقتصادی، بازیسازان ایرانی با کوهی از مشکلات روبهرو هستند که آنها را از رشد و توسعه بازمیدارد.
کمبود نیروی انسانی متخصص
در خصوص بزرگترین چالشهای بازیسازان ایرانی با علی نادعلی زاده، مدیر استودیو بازیسازی تاد، گفتوگو کردیم.
نادعلی زاده که با بازی فروت کرفت به عنوان اولین بازی کافه بازار با پرداخت درون برنامهای شناخته میشود، معتقد است: بزرگترین چالش بازیسازان ایرانی کمبود نیروی انسانی متخصص است.
مدیر استودیو بازی سازی تاد در این باره گفت: نه تنها صنعت بازیسازی بلکه کل حوزه فناوری اطلاعات درگیر یک مهاجرت گسترده در زوایای پیدا و پنهان است. منظور از مهاجرت پنهان این است که افراد از داخل ایران برای شرکتهای خارجی کار میکنند.
این کارآفرین حوزه بازیسازی افزود: از زمانی که قیمت دلار افزایش قابل توجهی به خود دید، این نیروها فضا را برای مهاجرت مناسب دیدند. چون هر چه باشد فعالان حوزه آیتی از جمله نیروهایی هستند که هم به راحتی در خارج از کشور کار پیدا میکنند، هم مراحل مهاجرتشان به راحتی انجام میشود. بنابراین چالش اصلی که برای استودیوها وجود دارد، بحث مهاجرت نیروی انسانی و در نتیجه آن افزایش دستمزدهای کارکنان در بخش فنی است که با سوددهی محصولات با ارز ریال چندان تناسب ندارد. از طرفی فروش محصولات در داخل کشور به اندازه دستمزدها رشد نکرده و این برای استودیوهایی که سوددهی محدودتری داشتند، ضررهای سنگینی به همراه داشت تا جایی که برخی از آنها تعطیل شدند.نادعلی زاده در ادامه با اشاره به چالش پرداخت مالیات برای بازیسازان گفت: این روزها در برخی کشورها استودیوهای بازیسازی به دلیل پتانسیلی که در درآمدزایی دارند، نه تنها از مالیات معاف هستند بلکه در مواردی کمک هزینه مالی هم دریافت میکنند. اما این مساله در مورد کشور ما صادق نیست و بازیسازان ایرانی همیشه با مشکل پرداخت مالیات و بیمه روبهرو هستند.
تحریم و خلا رقابتی
به عقیده سامان کاظمی، سرپرست استودیو لکسیپ گیمز، تحریم یکی از فاکتورهایی است که بر فعالیت بازیسازان کشور و کیفیت بازیهای رایانهای در ایران اثر منفی میگذارد. کاظمی تحریم را بزرگترین چالش بازیسازان در داخل ایران دانسته و میگوید: در مسیر طراحی و توسعه یک بازی ویدئویی مجموعهای از هزینهها به دلار وجود دارد که به علت تحریمها به طرز وحشتناکی افزایش یافتند.سازنده بازی اتاق تاریک در ادامه با بیان این که به علت تحریمها مسیری برای انتشار بازی در سطح بینالمللی وجود ندارد، اظهار کرد: در این شرایط نمیتوانیم در سطح جهانی با رقبای اصلی خود رقابت کنیم و این مساله روی کیفیت بازیها تاثیر سوء دارد.وی افزود: به عنوان نمونه، بازی اتاق تاریک امکان رقابت با بازیهای همرده خود در سطح بینالمللی را ندارد و نمیتواند به این وسیله نقاط منفی خود را پیدا کند. این بازی در ایران تنها دو تا سه رقیب دارد و وقتی بازی سازی بداند که قرار نیست در بازار بین المللی رقابت کند با توجه به این که در داخل کشور نیز رقبای چندانی ندارد، طبعا دست از تلاش کردن و بالا بردن کیفیت کار خود برخواهد داشت.کاظمی در ادامه با اشاره به این که نیروهای انسانی ما فوقالعاده بودند اما بسیاری از آنها مهاجرت کردند، گفت: مثلا از ۲۰ نفری که در یک استودیو کار میکردند امروز تنها ۵ نفر باقی مانده است. زمانی که هنر، انرژِی و وقتی که برای این کار میگذاریم در مملکت خودمان به نتیجه نمیرسد، طبیعی است که نیروهای متخصص حرفهای تن به ترک وطن بدهند.به گفته کاظمی، البته همچنان استعدادهای خیلی خوبی در کشور داریم که یا کشف و شکوفا نشده یا حامی مالی ندارند.
عدم رعایت کپی رایت
عدم رعایت حق مولف یکی از آن دردهای مشترک اهالی هنر و ادبیات است، از فیلمسازان و سینماگران گرفته تا نویسندگان و حتی بازیسازان. سرپرست استودیو لکسیپ گیمز که برای اولین بار خط داستانی را وارد دنیای بازیهای موبایل کرد، با بیان این که مردم حاضر نیستند برای بازیهای ایرانی هزینه کنند، گفت: بیش از یک دهه است که در ایران بازی تولید می شود با این حال کاربران بر این باورند که نباید برای بازیهای ایرانی پول پرداخت کنند. بازیهای ویدئویی هنوز به عنوان یک اثر فرهنگی به رسمیت شناخته نمیشوند و مردم متوجه نیستند که برای بازی کردن هم مثل فیلم دیدن در سینما باید بهایی بپردازند.کاظمی افزود: البته بحث کپی رایت هم در این حوزه موثر است. وقتی یک بازی خارجی به صورت کپی و به قیمت خیلی پایین یا حتی رایگان در دسترس مخاطبان قرار می گیرد، بدون شک کاربر از بین بازی قانونی ایرانی و بازی خارجی رایگان بازی خارجی را انتخاب میکند.
وی عنوان کرد: برخی شرکتهای ناشر بازی هستند که با مجوز بنیاد ملی بازیهای رایانهای بازیهای کپی را دانلود و به نام خود منتشر میکنند و از این راه به سود میرسند. این کار نه از نظر اخلاقی درست است نه از نظر قانونی اما بنیاد همچنان برای این شرکتها مجوز صادر میکند.
سازنده بازی بالهای تاریک تصریح کرد: اگر بنیاد از این شرکتها بخواهد پیش از نشر بازی ابتدا از استودیوی سازنده مجوز بگیرند، این شرکتها به طور قطع به جای این که میلیاردها تومان صرف کسب مجوز از یک استودیوی خارجی کنند تصمیم میگیرند روی بازیهای داخلی مانور دهند که امکان نشر بینالمللی آنها نیز وجود دارد. بنیاد در این زمینه کم لطفی میکند.
صنعت بازیهای ویدئویی نداریم.
گلکار مشکل جلب سرمایه را در این زمینه مقصر دانسته و میگوید: تا زمانی که سرمایه مکفی به بازار بازیسازی تزریق نشود و نتوانیم این حوزه را به عنوان یک شغل پردرآمد به جامعه معرفی کنیم، چیزی به نام صنعت بازیهای رایانه ای نخواهیم داشت.
.Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com
Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir
URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%af%d8%b1-%d8%a7%d9%8a%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a%e2%80%8c%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d9%88%d9%8a%d8%af%d8%a6%d9%88%d9%8a%d9%8a-%d9%86%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d9%85/
Click here to print.
Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.