در اقتصاد دانش محور، نیروی ماهر حرف اول را می زند

در اقتصاد دانش محور، نیروی ماهر حرف اول را می زند

گروه اقتصادی: کارشناسان از نبود نیروی کار ماهر به عنوان یکی از موانع تولید در کشور نام برده و معتقدند در اقتصادهای دانش محور، مهمترین عامل تولید، نیروی کار و سرمایه نیست بلکه دانش، مهارت و فناوری افراد است که حرف اول را می زند و مادامی که بازار کار با فقدان مهارت های مورد نیاز از سوی کارجویان و دانش‌ آموختگان مواجه باشد، بیکاری فارغ التحصیلان و جویندگان کار ادامه دارد.
بی تردید توانمندسازی مهارتی در جوانان در کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موثر است و مهارت‌آموزی با محوریت نیاز بازار کار موجب تقویت انگیزه و افزایش توانایی افراد در ایجاد اشتغال می‌شود.
بالا بودن نرخ فزاینده بیکاری در فارغ التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی، به منزله نداشتن مهارت های لازم برای ورود به بازار کار است از این رو ارائه دوره‌های آموزش مهارتی در کنار دروس تئوری و توانمندسازی مهارتی کارجویان و تحصیلکردگان برای تسهیل ورود به بازار کار امری ضروری است.
برابر آمارها، بیش از ۷۰ درصد کسانی که آموزش‌های مهارتی را فرا گرفته‌اند در راهیابی به بازار کار موفق‌ بوده‌اند، اما به اعتقاد کارشناسان رواج مدرک گرایی در کشور باعث شده تا بسیاری از دانش آموختگان و جویندگان کار بیکار بمانند و کشور از وجود نیروهای ماهر و توانمند بی بهره بماند.
سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی معتقد است: توجه به توسعه مهارت‌آموزی جوانان باید در دستور کار ویژه مراکز نوآوری کشور قرار گیرد و توسعه زیرساخت‌های مهارت‌آموزی با اولویت اشتغال دانش‌بنیان انجام شود.
وی می‌گوید: مؤلفه اصلی رقابت اقتصادهای در حال شکوفا، میزان توجه به علم و دانش و فناوری است و رشد اقتصادی کشورها نیازمند در پیش‌گرفتن فناوری‌های روز و بسترسازی برای ایده‌پردازی جوانان است.
به گفته زاهدی وفا، حرکت به سمت دانش و فناوری، ساختارهای اقتصادی را در مسیر رشد قرار می‌دهد از این رو باید بین مهارت و نیاز بازار کار تعادل ایجاد کنیم.
در حال حاضر یکی از شاخص‌های اصلی به منظور تعیین میزان توسعه یافتگی کشورها، شاخص نیروی انسانی به ویژه نیروی انسانی متخصص و ماهر است و آموزش نیروی انسانی در صورتی ‌که مطابق با بازار کار باشد، می تواند به عنوان عامل توسعه جوامع مطرح شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا، با توجه به تحول پرشتاب عصر حاضر و تغییرات عمده‌ای که هر روز در تولید علم و فناوری به وجود می آید و متاثر از این تغییرات، ماهیت مشاغل نیز دستخوش تغییر می شود، تقاضا برای نیروی انسانی مورد نیاز جهت اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی نیز تحت تاثیر قرار می دهد از این رو کشور برای رشد و پیشرفت به تربیت نیروی ماهر و کارآزموده نیاز دارد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۶ ق.ظ

دیدگاه


هفت + 8 =