- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

درگیری سرمایه گذاران مجتمع های رفاهی استان با بوروکراسی اداری

Posted By admin On دی ۲۷, ۱۳۹۳ @ ۸:۴۸ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

روحینا مجیدی
گروه گزارش: خستگی رانندگان از طی مسافت های طولانی و نبود مکان مناسب استراحت و مزاحمت های بصری یکی از دلایل مهم بروز تصادفات به شمار می آید که در این ارتباط تعبیه مکان هایی جهت ایست ناوگان وسایل نقلیه سنگین و رفع نیازهای رانندگان می تواند تاثیربسزایی در کاهش سوانح داشته باشد.
اما ساخت این واحدهای جذب کننده سرمایه گذار نیز درگیرو دار بروکراسی های اداری دست و پنجه نرم می کنند و ساخت مجتمع هایی که می تواند از ابعاد مختلف اشتغال زایی و افزایش ایمنی در توسعه آذربایجان غربی به لحاظ تجاری و اقتصادی تاثیرگذار باشد را به تاخیر می اندازد.
سردسیر و کوهستانی بودن آذربایجان غربی در کنار وجود پایانه های مرزی فعال بازرگان و تمرچین، قرار گرفتن استان در مسیر دروازه ورد ایران به اروپا و همچنین دارا بودن تنها مرز زمینی ایران با ترکیه استان را در مسیر ترانزیتی اروپا با آسیا قرار داده که در این راستا ضرورت احداث مجتمع های خدمات رفاهی دو چندان می شود.
همچنین آذربایجان غربی یکی از مناطق بکر طبیعی برای حضور گردشگران علاقه مندان به اکو توریسم بوده و وجود دو مجموعه جهانی میراث فرهنگی قره کلیسا در چالدران و تخت سلیمان در تکاب و وجود آثار تاریخی با ارزشمند ملی و بین المللی از شمال تا جنوب استان، زمینه حضور گردشگران بوده کهمتاسفانه به دلیل آماده نبودن زیرساختهای لازم استقبال کمتری از آنها می شود.
*استعلام و اخذ مجوز ساخت بیشترین زمان برای ساخت مجتمع خدماتی رفاهی را می گیرد
یکی از سازندگان مجتمع خدماتی و رفاهی اظهری در جاده سلماس به ارومیه با اشاره به مشکلات ساخت این واحدها، گفت: بروکراسی های اداری و موازی کاری اداراتی که در صدور مجوز دخیل هستند،‌ موجب طولانی شدن روند کار و به تاخیر افتادن بهره برداری می شود.
مهدی اظهری با بیان اینکه بیشترین زمان برای ساخت مجتمع های خدماتی و رفاهی معطوف به دریافت استعلام ها و اخذ مجوز ساخت است،‌ اضافه کرد: باتوجه به کم بودن فصل کاری در آذربایجان غربی بدلیل کوهستانی و سردسیر بودن منطقه باید برای سرعت بخشی به کارها نسبت به تسهیل سازی مراحل اخذ مجوز فکر اساسی شود.
وی با اشاره به اینکه نباید به دلیل طولانی شدن مراحل اخذ مجوز سرمایه گذاران انگیزه خود را برای ادامه کار از دست ندهند، یادآور شد: هم اکنون با وجود اتمام مراحل ساخت باید هفته ها منتظر دریافت دستگاه کارتخوان باشیم درحالیکه ارسال آن بیش از ۳ روز زمان نیاز ندارد.
این سرمایه گذار در بخش مجتمع های خدماتی و رفاهی در خصوص تامین نیاز مالی از طریق تسهیلات بانکی اعلام کرد: پرداخت تسهیلات از سوی بانک ها به اندازه ای مشکل و با شرایط سخت است که عطای تسهیلات را به لقای آن بخشیدیم و با آورده شخصی خود اقدام به ساخت مجتمع کردیم هرچند بر طولانی تر شدن روند ساخت تاثیرگذاشت.
* شرکت نفت به همه استعلام های ساخت مجتمعهای خدماتی رفاهی پاسخ منفی داده است
مسئول مجتمع های خدماتی و رفاهی اداره کل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی ضمن تایید وجود بروکراسی های اداری در مسیر ساخت این واحدها گفت: مجتمع های خدماتی و رفاهی یکی از ابزارهای مهم برای جذب سرمایه گذار و ایجاد زمینه های اشتغال زایی محسوب می شود اما تعلل برخی ادارات در پاسخ گویی به استعلام های مربوطه این فرصت جذب سرمایه گذار را از بین می برد.
امین اشرف زاده ادامه داد: شرکت نفت یکی از این ادارات را شامل می شود که به تمام نامه های ارسال شده برای اخذ استعلام جهت صدور موافقت اصولی ساخت مجتمع های خدماتی و رفاهی پاسخ منفی داده است و علت آن را نبود نیاز برای ساخت جایگاه عنوان می کند.
وی اضافه کرد: این درحالیست که براساس بند ۵ تصمیم نامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با وزارت نفت مقرر شده است تا وزارت نفت براساس درخواست سازمان مشکلی در ساخت این مجتمع ها ایجاد نکرده و اعلام موافقت کند درحالیکه طی ماههای اخیر از ادامه عمل کردن به این تصمیم نامه سرباز زده که مکاتبات برای حل این مشکل در حال انجام است.
*طولانی بودن اخذ استعلام و تسهیلات بانکی سرمایه گذاران را منصرف می کند
مسئول مجتمع های خدماتی و رفاهی آذربایجان غربی عنوان کرد: متاسفانه روند کار بسیار طولانی است و متقاضیان برای اخذ استعلام از ادارات و بانک ها باید دوندگی زیادی انجام دهند که این امر بسیاری از سرمایه گذاران را از ادامه کار منصرف می کند هرچند از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حمایت های خوبی از سازندگان انجام می شود.
اشرف زاده اضافه کرد: پرداخت تسهیلات بلاعوض تا سقف ۲۵۰ میلیون تومان برای ساخت رمپ های ورودی و خروجی و ۲۵ میلیون تومان جهت نصب تابلوهای راهنمایی مجتمع های خدماتی و رفاهی از جمله این حمایت ها به شمار می آید.
این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر علت جلوگیری از ورود متقاضیان ناتوان در ساخت این واحدهای خدماتی و رفاهی به این بخش گفت: پیشتر ازطریق دریافت پرینت های بانکی از توانایی مالی متقاضیان اطمینان حاصل کرده و با غربالگری متقاضیان کم توان، نسبت به صدور مجوز برای سایر سرمایه گذاران اقدام می شد در حالیکه این مهم در شرایط کنونی انجام نمی شود.
اشرف زاده با اظهار گلایه مندی از پرداخت نشدن تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران اظهار کرد: آخرین وام در سال ۹۱ از محل بنگاه های زودبازده پرداخت شده است و از آن تاریخ تاکنون هیچ میزان تسهیلاتی به این مجتمع های تعلق نگرفته که همین موجب افزایش صدور موافقت های اصولی نسبت به سال های قبل شده است درحالیکه هیچ نتیجه عملی و اجرای ندارند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%af%d8%b1%da%af%d9%8a%d8%b1%d9%8a-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%8a%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%ac%d8%aa%d9%85%d8%b9-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%b1%d9%81%d8%a7%d9%87%d9%8a-%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.