دریاچه ارومیه زندگی دوباره می‌خواهد

سونیا بدیع
گروه گزارش: دریاچه شوربخت ارومیه به معنای واقعی کلمه استمداد جدی و اقدامی عاجل می‌طلبد تا به زندگی بازگردد.
دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و زیباترین زیستگاه‌ها و مناظر آبی آذربایجان غربی قلمداد می‌شود، که نه‌تنها بین مردم ارومیه بلکه در سطوح ملی و بین‌المللی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و اکولوژیکی خود از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.
در طول دو دهه اخیر به ویژه چند سال گذشته هر کس به نوعی بر کوس این طبل کوبیده که دریاچه نگون‌بخت ارومیه در حال مردن بوده و همه زیست‌بوم اطراف خود اعم از حیوانی انسانی و گیاهی به کام مرگ می‌کشاند ولی متاسفانه تا امروز هیچ اقدامی در این راستا انجام نگرفته است.
* آماده هر نوع همکاری برای احیای دریاچه هستیم
مریم کرمی فعال محیط زیست با اعلام اینکه برای احیای این دریاچه و بازگرداندن اوج زیبایی و عظمت آن آمادگی لازم را داریم، افزود: عشق به این دریاچه در دل یکایک مردم این خطه جا داشته و نه‌تنها ما بلکه نیاکان ما کنار ان قد کشیده و خاطره‌ها با آن دارند.
وی با بیان اینکه تنها با پول و جلسه‌ گذاشتن‌های پی‌درپی نمی‌توان این دریاچه را زنده کرد، ادامه داد: تنها با عشق می‌توان از روح حیات بر این دریاچه در حال احتضار دمید که این مهم در ید توانای جوانان ارومیه قرار دارد پس باید از آن‌ها در این راستا نظر و کمک‌ بخواهیم.
*وضعیت دریاچه ارومیه هر لحظه وخیم‌تر می‌شود
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان‌های مختلف و وزارتخانه‌ها مدام به دنبال گزارش دادن در این مورد هستند که وضعیت این دریاچه به مرحله بحران رسیده است، حال آنکه این مطلب موضوع جدیدی نبوده و برای ما تازگی ندارد.
جواد جهانگیرزاده با خطاب قرار دادن مسئولان اجرایی کشور ارائه گزارش‌ عملکرد را خواستار شد و ادامه داد: اگر بنا باشد که در کارگروه‌ها، جلسه و نشست‌ها فقط به تحلیل وضعیت موجود و برآورد آینده مبادرت کنیم خالی کردن میدان برای دانشمندان و کارشناسان علوم جغرافیایی بهترین حرکت است.
وی ادامه داد: مسئولان باید به کارهای اجرایی جهت نجات این دریاچه همت گماشته و از ارائه صرف آمار، تحلیل و اقدامات بی‌نتیجه خودداری کنند، زیرا مرحله بحران را هم در ارتباط با دریاچه ارومیه پشت سر گذاشته و خشک شدن کامل آن قریب‌الوقوع است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اظهار به اینکه مسئولان استان‌های مجاور دریاچه اعم از کردستان و آذربایجان شرقی با آذربایجان غربی لازم است که همکاری کنند ادامه داد: این همکاری و تعامل یک ضرورت جدی است، زیرا در صورت بروز طوفان نمک عواقب آن بیش از ارومیه، گریبان‌گیر مردم این استان‌ها می‌شود.
جهانگیرزاده به تاثیر مخرب خشک شدن دریاچه ارومیه و وقوع طوفان نمک در سلامتی و امور بهداشتی مردم، اشاره کرد و اظهار داشت: حقایق موجود پیرامون این مسئله به اقشار مختلف مردم گفته شود، تا شاید حداقل خود آن‌ها اقدامات پیشگیرانه را در این ارتباط به کار ببندند.
*انتقال آب به جزایر دریاچه ارومیه
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان_غربی گفت: اقدامات لازم برای احیای دریاچه ارومیه و کند کردن روند خشک شدن آن آغاز شده است، ولی برای به ثمر نشستن این تلاش‌ها و پیگیری ها همکاری جمعی در سطح ملی شکل گیرد.
حسن عباس‌نژاد به وجود مصوباتی در این ارتباط اشاره کرد و افزود: اجرای تعدادی از این مصوبات بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست گذاشته شده است، که با استفاده از اختیارات قانونی و منابع مالی تخصیص یافته در راستای اجرای آنها گام برداشته می‌شود، ولی همچنان بحران در منطقه وجود دارد.
وی به انجام مطالعات گسترده‌ در ارتباط با راه‌کارهای حفظ این دریاچه و زیستگاه‌های جانوری و طبیعی آن اشاره کرد و افزود: مطالعات گسترده‌ای در زمینه راه‌های احیای تالاب‌های اقماری و راه‌حل‌های کاهش تبخیر آب انجام گرفته است.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست آذربایجان_غربی بر لزوم آگاه‌سازی مردم و تلاش برای فعال کردن سازمان‌های مردم‌نهاد تاکید کرد و اظهار داشت: تجربه این موضوع را به خوبی ثابت کرده است هر مشکلی با همدلی مردم و مسئولان قابل رفع است.وی پایش تاثیرگذار آلاینده‌های رودخانه‌ای، راه‌اندازی ایستگاه‌های پایش تراز آبی دریاچه ارومیه و انتقال آب به جزایر دریاچه ارومیه، اطلاع‌رسانی گسترده در ارتباط با تغییرات دریاچه را از جمله اقدامات انجام گرفته در این زمینه برشمرد.
عباس‌نژاد همگام شدن مردم به ویژه متخصصان و علما را در عبور از این وضعیت موثر دانست و خاطرنشان کرد: چنین مشکلاتی در سایر مناطق جهان روی داده و منحصر به ما نیست ولی می‌توان با وفاق جمعی آن را پشت‌سر گذاشت.
برای ممات دریاچه ارومیه دلایل مختلفی از جمله استفاده بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی چاه‌های آب غیرمجاز، سدسازی بی‌رویه و در نهایت کاهش نزولات جوی و افزایش تبخیر آب ذکر می‌شود، ولی با این همه باید به دنبال راه چاره بود و تسلیم شدن سزاوار نیست.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۶:۳۱ ق.ظ

دیدگاه


4 + = دوازده