دریاچه ارومیه را باید نجات دهیم

دریاچه ارومیه را باید نجات دهیم

گروه خبر: مجری طرح احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: ما باید دریاچه ارومیه را نجات دهیم، زیرا خشکی این دریاچه مشکلات بسیار زیادی را در منطقه شمال غرب کشور ایجاد می کند.
عیسی کلانتری در نخستین اظهارات مطبوعاتی خود پس از برعهده گرفتن سمت مجری طرح احیای ارومیه و دراولین روز کاری اش به خبرنگار ایرنا گفت: امید به نجات دریاچه ارومیه هرچقدر هم ضعیف باشد باید عملی شود، مثلا اگر روزنه های نجات ۱۰ درصد باشد، باید بر روی همان میزان متمرکز شده و پیش رویم.
عیسی کلانتری به عنوان مجری طرح احیای دریاچه ارومیه معرفی شد.
از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون جلسات زیادی برای نجات دریاچه ارومیه تشکیل شده است. مسئولان و کارشناسان مختلف محلی و ملی حاضر دراین جلسات بارها براین موضوع اذعان داشتند که اثر گذاری طرح احیای دریاچه ارومیه بیش از هرچیز نیازمند برخورداری از یک مجری ملی با اختیارات لازم است.
وی تاکید کرد: نابود شدن دریاچه ارومیه به معنای از دست رفتن حیات اکولوژیکی، زیست محیطی و اقتصادی منطقه است از این رو با تمام توان و به هر بهایی باید این دریاچه را نجات دهیم.کلانتری اظهار داشت: از ۲ ماه گذشته تاکنون جلسات متعددی در زمینه بررسی وضعیت دریاچه ارومیه برگزار شده، اما پس از این، نشست های تخصصی با جدیت بیشتری برگزار خواهد شد.وی با بیان اینکه هیچ اقدامی درکوتاه مدت برای نجات دریاچه وجود ندارد گفت: با توجه به این موضوع اگر قرار است کاری انجام شود، باید اساسی و از پایه باشد از این رو در حال بررسی و تحقیق در مورد تمام جوانب هستیم تا به یک نتیجه واحد برسیم، زیرا تاکنون اظهار نظرها بیشتر جنبه شخصی داشته است، اما بعد از این توسط تیم تحقیقاتی متخصص بررسی می شود.وی تصریح کرد: علم ما برای برطرف کردن این مشکل کافی نیست از این رو باید با سازمان های بین المللی و کشورهایی که سابقه مشابه کشور ما را داشتند تبادل نظر کنیم و از کمک های علمی و مالی آنها بهرمند شویم.مجری طرح احیای دریاچه ارومیه با تاکید براینکه مجموعه ای از اقدامات علمی پژوهشی و تحقیقاتی برای یافتن بهترین راهکار نجات دریاچه روبه نابودی، در حال انجام است ابراز امیدواری کرد که این بررسی ها به زودی به نتیجه مطلوب برسد.دریاچه ارومیه شورترین دریاچه جهان در شمال غربی ایران و در منطقه آذربایجان واقع شده است. روند خشک شدن این زیست بوم آبی از یک دهه گذشته شروع شده است و بنا به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست بیش از ۸۰ درصد آن تاکنون خشک و به شوره زار تبدیل شده است.دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری کشور اولین نشست هیات دولت یازدهم را با محور نجات دریاچه ارومیه برگزار کرد و در آن طرحی ملی برای نجات تعریف شد که اولویت هایی برای اجرا نیز مشخص شد. بعد از بررسی اولویت ها ۱۹ بند برای اجرا، با اهمیت ویژه شناخته شدند که لایروبی انهار منتهی به دریاچه مدیریت منابع آب، نظارت بر سدهای بالادستی و اصلاح روش آبیاری برخی از آنهاست.همچنین معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اولین سفر استانی خود را به استان آذربایجان غربی و دریاچه ارومیه داشت و نخستین گزارش های تصویری از شوریده احوالی دریاچه ارومیه پس از این بازدید منتشر شد. ابتکار دراین سفر تاکید کرد که عزم دولت و سازمان حفاظت محیط زیست بر نجات دریاچه است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


6 × سه =