اين بار برداشت بي رويه آب

دریاچه ارومیه را از ما خواهد گرفت…

گروه اجتماعی: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: وقوع خشکسالی های پی درپی، ساخت سدها، برداشت و برداشت بی رویه آب از رودخانه ها، حفر چاه ها، افزایش دما و کاهش میزان بارندگی از جمله عوامل اصلی پس روی دریاچه ارومیه است.
مسعود محمدیان افزود: افزایش بهره وری در واحد سطح کشاورزی را می توان به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با تاثیرات پسروی دریاچه ارومیه قلمداد نمود.
وی ادامه داد: بادهای نمکی اراضی زراعی و باغی حاشیه دریاجه ارومیه را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده و علاوه بر آن موجب خشک شدن قنات ها، چشمه ها و همچنین چاه های کشاورزی این حوزه و یا موجب شوری آنها شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ابعاد تخریب دریاچه ارومیه و اثرات زیست محیطی آن را وسیع توصیف کرد و یادآور شد: برخورد با این بحران تنها از عهده یک سازمان و دستگاه خارج است و حل این معضل ملّی اهتمام همه دستگاه ها، مراکز علمی و دانشگاهی را می طلبد.
محمدیان از تصمیم گیری هوشمندانه برای دلگرمی زارعان و باغداران گفت و تاکید کرد: نگرانی کشاورزان شهرستان های اطراف دریاچه ارومیه، از طرف این سازمان ملموس بوده و تصمیم گیری هوشمندانه برای حل و فصل مشکل پسروی دریاچه ارومیه می تواند نقطه امید و دلگرمی زارعان و باغداران این منطقه و ترغیب آنان به کشت پاییزه شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: خشکی قنات ها و رسوب لایه های نمکی تعادل خاک های کشاورزی را بر هم زده و باعث تشدید شوری خاک های کشاورزی شده است.
ایوب ایرانی فام افزود: سالانه پنج میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود و صادرات این محصولات توسط ??? واحد بسته بندی و روانه بازار می شود.
وی ادامه داد: ??? هزار هکتار از اراضی کشاورزی به صورت مستقیم و شهرستان هایی همچون ملکان، بُناب، عجب شیر، آذرشهر، اُسکو و تبریز از دریاچه ارومیه تاثیر می گیرند.
ایرانی فام اظهار داشت: تداوم شرایط اقلیمی، ذخیره آب در پشت سدهای پُر تعداد مخزنی حوضه آبریز، نبود سرمایه‌گذاری متناسب با وضعیت بخش کشاورزی و شرایط محیط زیستی حوزه دریاچه ارومیه و توسعه اراضی کشاورزی، با تقویت نظریه احتمال خشک شدن کامل این دریاچه، می‌تواند توده‌ای عظیم از نمک و مواد سمی و فلزات سنگین موجود را برجای نهاده و تبعات منفی تا شعاع یکصد کیلومتری آن غیرقابل مهار و تاثیرات مخربی را از نظر زیست محیطی می تواند به دنبال داشته باشد. وی با اشاره ای به توسعه الگوی کشت تاکید کرد: انسداد مجاری اتلاف آب در بخش کشاورزی از طریق توسعه الگوی کشت نیز می تواند به عنوان راهکارهای عملی مطرح مورد توجه برنامه ریزان با شتابی بیش از پیش باشد.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: آموزش های لازم باید در مزارع و اراضی کشاورزی به کشاورزان داده شود تا در آبیاری تحت فشار، کشاورز به طور کامل با این سامانه آشنا شود.
احمد احمدی فر یادآور شد: ضعف در ساختار الگوی مصرف در مزارع و باغات به واسطه نبود تبعیت الگوی مصرف آب از اصول فنی و علمی برای کاهش تلفات آب، افزایش تولید در واحد سطح، پایداری و تضمین تولید اقتصادی در شرایط بحران آب و خشکسالی از دیگر مشکلات مربوط به بخش آب کشاورزی در کشور و حوزه دریاچه ارومیه است.
وی از انتخاب برنامه مناسب آبیاری گفت و ادامه داد: انتخاب برنامه مناسب آبیاری متناسب با دسترسی به منابع آب مطمئن به صورت ویژه مکانی هر منطقه از مناسب ترین اقدامات برای برنامه ریزی آبیاری در مزارع و باغات است.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: اصلاح مدیریت آب در باغات و اراضی کشاورزی راهکار مناسب مقابله با پسروی دریاچه ارومیه از منظر وزارت جهاد کشاورزی است.
احمدی فر تاکید کرد: حجم آب دریاچه ارومیه باید به ۶ تا ۷ میلیارد مترمکعب برسد تا مشکل پسروی این دریاچه برطرف شود.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن یکی از راهکارهای مقابله با وضعیت فعلی دریاچه ارومیه گفت: یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با وضعیت فعلی دریاچه ارومیه کشت نهال پسته در حاشیه این دریاچه است.
سعداله اسکندری افزود: با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت پسته به ‌عنوان راهکاری مناسب برای اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است.
وی با معرفی اراضی مناسب برای کشت پسته یادآور شد: بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه مناسب برای کشت پسته بوده و ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده است که تعدادی از انواع پسته ها، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان دارند.
بر اساس این گزارش چاره اندیشی برای احیای این دریاچه به علت تاثیرات مخرب آن برکشاورزی و اقتصاد منطقه ضروری است.
ایجاد تناسب بین سطح زیر کشت و منبع آب قابل دسترس، انتخاب روش آبیاری مناسب، متناسب با خصوصیات اقلیمی، خاکی، آبی و اقتصادی به صورت ویژه مکانی، انتخاب برنامه مناسب آبیاری (دور و عمق آب آبیاری)، تشخیص مراحل رشد و نمو گیاه برای شناسایی تقویم مراحل حساس به آب، وضعیت حاصلخیزی خاک برای رفع محدودیت‌های تغذیه گیاهی، آموزش و ترویج تکنیک‌های کاربردی و مدیریت آب در مزرعه و رعایت الگوی کشت مناسب از جمله پیشنهادات تاثیرگذار در پیشگیری از پسروی آب دریاچه ارومیه است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


هشت − 2 =