- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

دریاچه ارومیه آب می رود

Posted By admin On بهمن ۱۷, ۱۴۰۰ @ ۳:۱۶ ب.ظ In اجتماعی,دریاچه ارومیه | No Comments

گروه گزارش: دریاچه ارومیه، نامی آشنا در شمال غربی کشور که طبق تقسیمات کشوری، این دریاچه میان استانهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته‌ و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاور میانه، و ششمین دریاچه بزرگ آب شور دنیا است که بی اهمیت به حال خود رها شده است.
تغییرات اقلیمی ، کاهش نزولات آسمانی و کاهش حجم آب سدهای حوضه دریاچه و توقف رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه باعث شد تراز دریاچه کاهش یافته و حجم و مساحت این نگین آبی نیز کوچکتر شود.
بر اساس تصمیمات دولت یازدهم ستادی باهدف اجرای پروژه هایی در جهت احیای این دریاچه زیبا تاسیس شد که بعد از پایان دولت دوازدهم عملا این ستاد تعطیل و دریاچه ارومیه به حال خود رها شد این درحالی است که مساحت فعلی دریاچه ارومیه ۲۱۲۶ کیلومتر مربع شده و حجم آب این دریاچه شور نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
کاهش ۵۹ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه
جواد محمدی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار کرد: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰٫۶۸متر است که آمار مقایسه ای با مدت مشابه کاهش ۵۹ سانتی متری تراز را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه هم اکنون مساحت دریاچه ارومیه ۲۱۲۶ کیلومترمربع است، گفت: دریاچه ارومیه ۲میلیارد و ۸۳۰میلیون مترمکعب آب دارد که حجم آب دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.
محمدی با اشاره به وضعیت بارشها نیز تصریح کرد: از ابتدای سال آبی جاری ۱۵۲٫۷ میلیمتر بارش در استان ثبت شده است و ۱۶۵٫۵ میلیمترنیز بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ثبت شده است.
مردم آذربایجان نیاز به ستاد احیای دریاچه ارومیه با رویکرد جدید دارند
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر،نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه با تغییر رویکرد و مدیریت خود تقویت می شود، تصریح کرد: کار ستاد احیای دریاچه ارومیه از لحاظ انتقال آب تمام شده اما به لحاظ حفاظت و کنترل کار ستاد شروع شده است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در دیدار با نمایندگان استان مبنی بر تقویت ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: ستاد باید از نو رویکرد خود را مبنی بر حفاظت از سد سیلوه، کانال و شبکه ها و حفاظت از محیط زیست با رعایت شرایط زندگی مردم و کشاورزان و تقویت آب شرب منطقه تغییر دهد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: مردم آذربایجان نیاز به ستاد احیای دریاچه ارومیه با رویکرد جدید دارند چرا که نتیجه ای که از ستاد قبلی گرفته شده تاکنون مسکوت مانده است.
حجت الاسلام ذاکر یاد آور شد: با توجه به انتقال آب به دریاچه ارومیه در تلاش برای رایزنی در جهت جذب سرمایه گذاران برای احداث مکان های تفریحی در سواحل دریاچه ارومیه هستیم.
وی با اشاره به اینکه برای اتمام انتقال آب تخصیص اعتبار ۵۵۰میلیارد تومانی دریاچه ارومیه باید تسریع یابد، ادامه داد: از معاون راهبردی رییس جمهور، رئیس برنامه و بودجه و استاندار آذربایجان غربی درخواست دارم با توجه به اینکه زمینه انتقال آب به دریاچه فراهم شده خروج دستگاه TBMبه خارج از تونل کانی سیب سرعت یابد و مطالبات پیمانکار طرح انتقال آب از زاب سریعا پرداخت شود تا مشکلات برطرف و بعد از نوروز ۱۴۰۱ شاهد رسیدن آب از زاب به دریاچه ارومیه باشیم.
به گزراش آراز آذربایجان به نقل از ایسنا؛ با توجه به اهمیت دریاچه ارومیه در منطقه، تبعات خشکی این نگین فیروزه ای برکسی پوشیده نیست اما همچنان کاری برای جلوگیری از وخامت اوضاع دریاچه انجام نمی شود گویا دریاچه ارومیه فراموش شده است!
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%af%d8%b1%d9%8a%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1%d9%88%d9%85%d9%8a%d9%87-%d8%a2%d8%a8-%d9%85%d9%8a-%d8%b1%d9%88%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.