- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

درمان تورم غدد لنفاوی

Posted By admin On مرداد ۱۹, ۱۴۰۱ @ ۸:۲۳ ق.ظ In گوناگون | No Comments

گروه خانواده وسلامت:غدد لنفاوی بخشی از سیستم لنفاوی هستند که مسئولیت حمل مواد در سرتاسر مجاری خون و بدن را دارند و تورم غدد لنفاوی می تواند در عملکرد این سیستم تاثیر منفی بگذارد.
غدد لنفاوی چیست و چرا متورم می شود؟ غدد لنفاوی، غدد کوچکی در بدن و بخش مهمی از سیستم لنفاوی هستند. این غدد مسئول حمل مایع، مواد زائد و حتی مواد مغذی در سرتاسر مجاری خون و بدن هستند. عملکرد سیستم ایمنی به توانایی سیستم لنف بستگی دارد.
هنگامی که مایع لنف از طریق جریان خون و بافت های بدن حرکت می کند، غدد لنفاوی می توانند این مایع را فیلتر کرده و اطمینان حاصل کنند که همه ویروس ها، باکتری ها و دیگر مواد خارجی به دام می افتند و سپس توسط لنفوسیت ها، سلول های خونی ویژه سفید تخریب می شوند.اگر چه غدد لنفاوی در بخش های زیادی از بدن قرار دارند اما افراد در ناحیه کشاله ران، گردن و زیر بغل می توانند به راحتی آن را احساس کنند. زمانی که مشکلی مثل عفونت، جراحت یا تومور در نزدیکی گره لنف ایجاد شود، ممکن است نشانه تورم غدد لنفاوی باشد. علل تورم غدد لنفاوی عفونتی مانند سرماخوردگی و دیگر عفونت های ویروسی شایع ترین علل التهاب غدد لنفاوی هستند.
دلایل دیگری که موجب افزایش التهاب غدد لنفاوی می شود که عبارتند از: •
سرخک
•گلو درد میکروبی
•دندان عفونی
•عفونت های گوش
•مونو نوکلئوز
•ویروس نقص ایمنی انسانی ( HIV )
عفونت های پوستی و یا زخم مانند سلولبت
•هم چنین تورم غدد لنفاوی از عفونت های غیر معمول نیز ناشی می شوند:
سل
•توکسوپلاسموز
•تب خراش گربه
•اختلالات سیستم ایمنی شامل روماتیسم مفاصل و لوپوس نیز خطر گسترش التهاب غدد لنفاوی را افزایش می دهد.
•لنفوم ، سرطان خون و برخی سرطان های خاص به غدد لنفاوی سرایت می کنند.
علائم تورم غدد لنفاوی : برای مشخص کردن اینکه آیا غدد لنفاوی متورم شده اند یا خیر باید به علائم التهاب غدد لنفاوی توجه کنید. زمانی که غدد لنفاوی متورم می شود، علائمی مثل ورم، درد و حساسیت را در برخی از قسمتهای بدن تجربه خواهید کرد. سایر علایم تورم غدد لنفاوی در گلو •
گلو درد
آبریزش بینی
•تب
•عفونت تنفسی فوقانی
تعریق شبانه این علائم بعد از درمان عفونت ناپدید می شود و تورم این غدد نیز بعد از چند هفته کاهش می یابد، اما اگر در صورت استفاده از درمان های خانگی بهبود نیافتید یا علائم جدی دیگری را مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید.
علائمی که نشان دهنده بیماری جدی است غده های متورم سفت می شود و به سرعت رشد می کند
ناحیه آسیب دیده در قسمت پایینی گردن و یا در نزدیکی استخوان ترقوه است. علائم التهاب غدد لنفاوی بیش از دو هفته طول می کشد و غدد لنفاوی بیمار علایم دیگری مانند تعریق شبانه ، کاهش وزن ، تب، یا خستگی داشته باشد. پوست در ناحیه آسیب دیده ملتهب و سرخ است. درمان های خانگی موثر برای تورم غدد لنفاوی در پاسخ به درخواست برخی از کاربران نمناک نسخه های گیاهی خانگی موثر در رفع مشکل تورم غدد لنفاوی را برایتان آورده ایم که شامل: گل داودی: گل داودی به دلیل داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی، یکی از درمان های خانگی شگفت انگیز برای تورم غدد لنفاوی است، همچنین برای درمان گلو درد، نیش حشرات، عفونت های تنفسی، دندان درد و کاهش استرس و اضطراب موثر است. استفاده از گل داوودی در مبارزه با ویروس ها و باکتری ها که باعث ورم غدد لنفاوی در گوش ها و گردن می شود اهمیت دارد. نوشیدن روزانه دو فنجان چای گل داوودی برای درمان و تسکین غدد لنفاوی، نتایج فوق العاده ای را به همراه دارد.
زنجبیل: زنجبیل یکی دیگر از درمان های خانگی شگفت انگیز برای تورم غدد لنفاوی است. زنجبیل دارای آنزیم هایی است که نقش مهمی در تجزیه پروتئین ها به آمینو اسید ایفا می کند. زنجبیل به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد درد به عنوان درمان قوی برای بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.
ویتامین ث : ویتامین ث یا آسکوربیک اسید، فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد. ویتامین ث اگر به طور منظم مصرف شود می تواند عملکرد بدن را بهبود بخشد. علاوه بر این، مصرف منظم ویتامین ث با افزایش سیستم ایمنی به جلوگیری از عفونت بدن و تولید گلبول های سفید کمک می کند.
ویتامین ث به فرآیند التیام کمک می کند. میزان ویتامین ث را می توانید با مصرف سبزیجات و میوه هایی نظیر توت فرنگی، پرتقال ، کلم پیچ و آناناس افزایش دهید. کمپرس سرد : کمپرس سرد در کاهش درد و تورم موثر است. با این حال نباید از یخ مستقیما بر روی غده های متورم استفاده کنید و یا آن را به مدت طولانی روی موضع نگهدارید زیرا می تواند منجر به سوختگی های سرد شود. توصیه می شود که یخ را داخل یک کیسه پارچه ای بپوشانید. افرادی که مبتلا به سندروم رینود یا دیابت هستند نباید از این روش درمانی استفاده کنند.
رژیم ضد التهابی: یک رژیم ضد التهابی مناسب می تواند غدد لنفاوی را به طور موثر و طبیعی درمان کند. مواد مغذی ضروری در تقویت عملکرد سیستم لنفاوی و محافظت از سلامتی موثر است.
کمپرس زغال چوب : زغال چوب می تواند به کاهش التهاب، ناراحتی و درد ناشی از تورم غدد لنفاوی کمک کند. زغال فعال را با پودر بذر کتان مخلوط و سپس مقداری آب اضافه کنید. این مخلوط را روی ناحیه ملتهب بمالید و آن را با دستمال کاغذی و پارچه تمیز بپوشانید. این روش درمان را ت زمان بهبودی چند بار در روز تکرار کنید.
هندوانه : هندوانه یکی از درمان های خانگی شگفت انگیز برای غدد لنفاوی است زیرا در پاکسازی خون و تقویت سیستم ایمنی موثر است. این میوه می تواند با علاوه بر تنظیم سیستم لنفاوی، عملکرد آن را نیز بهبود بخشد. نوشیدن ۱ یا ۲ لیوان هندوانه به طور مرتب برای رسیدن به نتیجه بهتر توصیه می شود.
گَوَن : ریشه گون به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی در کاهش علایم غدد لنفاوی ناشی از عفونت ویروسی موثر است زیرا می تواند با افزایش سیستم ایمنی بدن، بسیاری از اختلالات و بیماری ها را درمان کند.
روغن پونه کوهی : روغن پونه کوهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی بیوتیکی می تواند عفونت های قارچی و ویروسی را درمان کند. برای درمان غدد لنفاوی، فقط لازم است روغن پونه کوهی را به مدت بیش از ۲ هفته میل کنید. قبل از مصرف، باید روغن پونه کوهی را با روغن نارگیل و یا آب رقیق رقیق کنید. اسپیرولینا: اسپیرولینا غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین های ب، اسیدهای چرب امگا ۳ و دیگر مواد مغذی است. این مواد مغذی یکی از بهترین درمان های خانگی برای التهاب غدد لنفاوی به بشمار می رود که می تواند علائم التهاب را به طور موثر کاهش دهد.
چای کیسه ای : همه ما می دانیم وقتی چای کیسه ای را روی پلک ها قرار دهیم، می تواند حلقه های تیره اطراف چشم را کاهش دهد. علاوه بر این، چای کیسه ای در کاهش تورم و درمان غدد لنفاوی نیز موثر است. چند عدد چای کیسه ای را به مدت چند دقیقه در آب داغ خیس کنید و روی موضع بمالید. این روش را هفته ای سه بار انجام دهید.
دوش آب سرد و گرم : به گزارش آراز آذربایجان به نقل از نمناک،برای بهبود تورم غدد لنفاوی، گرفتن دوش آب گرم و سرد به طور متناوب توصیه می شود.
از آب سرد برای تسکین درد و از آب گرم برای افزایش گردش خون استفاده کنید. شما باید این روش را به صورت روزانه انجام دهید تا بهبود قابل توجهی حاصل شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d9%88%d8%b1%d9%85-%d8%ba%d8%af%d8%af-%d9%84%d9%86%d9%81%d8%a7%d9%88%d9%8a/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.