- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

درآمد سرانه آذربایجان غربی پایین‌تر از اغلب استان های کشور است

Posted By admin On شهریور ۲۲, ۱۳۹۷ @ ۱۰:۴۶ ق.ظ In گوناگون | No Comments

گروه خبر: استاندا آذربایجان¬غربی با بیان اینکه ، در سالهای بعد از انقلاب به دلایل امنیتی دولت در استان آذربایجان غربی سرمایه گذاری کمتری انجام داده گفت : به دلیل توسعه‌نیافتگی و محرومیت‌های مستمر در میانگین درآمد سرانه از بسیاری از استان‌ها پایین‌تر بوده و در جایگاه نازل ۲۷ کشور است.
به گزارش آرازآذربایجان ، شهریاری در جلسه شورای اداری با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، با تسلیت فراررسیدن ایام محرم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و بویژه ۱۲ هزار شهید آذربایجان غربی ، حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان را خیر مقدم گفت و اظهار کرد: جناب آقای آذری جهرمی به تمامی کبودهای حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش شهری و روستایی استان اشرافیت دارند و در این سفر دو روزه دستور لازم را برای حل مشکلات استان در این بخش را صادر نمودند.
وی جدیت و پیگیری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اجرای تفاهم نامه های موجود در استان را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را ستود و افزود: پیگیری های جدی ایشان می تواند به الگویی مناسب مدیریتی در کلان کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در توسعه بخشهای مختلف استان ادامه داد: در سالهای اخیر اقدامات خوبی در استان در حوزه مختلف بویژه درمان ، کشاورزی و خدمات در استان انجام شده که موجب شده در این بخشها شاخص های استان در کشور ارتقا یابد.
وی ادامه داد : فقط در حوزه بهداشت و درمان در حال حاضر بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه در حال اجراست و تا سال آینده ۷۰۰ تخت بیمارستانی به تخت های بیمارستای استان اضافه خواهد شد.
وی ادامه داد: در سالهای بعد از انقلاب به دلایل امنیتی دولت در استان آذربایجان غربی سرمایه گذاری کمتری انجام داده ولی در حال حاضر به برکت وجود نیروهای نظامی انتظامی و امنیتی استان آذربایجان غربی جزو ۵ استان امن کشور است و این مسئله زمینه حضور سرمایه_گذاران داخی و خارجی در استان را فراهم می_کند.
وی به شرایط ویژه استان اشاره کرد و گفت: با وجودی که بسیاری از دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به ایران اسلامی با یکدیگر متحد شده اند ، مردم کشورمان با وحدت و همدلی و آگاهی در برابر توطئه های دشمنان ایستاده اند و توطئه های آنان را خنثی می کنند و نمونه آن را در بی اعتنایی مردم به فراخوان های ضد انقلاب می توان دید.وی با اشاره به نقش مهم حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه های مختلف و بویژه دولت الکترونیک گفت: مبارزه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات با فساد اقتصادی با ایجاد دولت الکترونیک را می تواند دید که این مبارزه اعتماد عمومی مردم به نظام را به همراه داشته است.
وی با اشاره به جایگاه پنجم استان در توسعه زیر ساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: متاسفانه رتبه پایین استان در بی سوادی موجب شده شاخص بهره مندی استان در حوزه فناوری اطلاعات به رتبه ۲۸ کشور نزول پیدا کند.
وی همچنین با اشاره به سرمایه گذاری ۲۲۰ میلیارد تومانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آذربایجان غربی گفت: با دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۵۰ میلیارد تومان نیز در توسعه زیر ساخت های فناوری در استان هزینه می شود.
شهریاری در ادامه پیشنهاد داد، آذربایجان_غربی به عنوان استان پایلوت در دولت الکترونیک معرفی شود و در این زمینه تفاهم نامه ای بین استانداری آذربایجان غربی و سازمان برنامه و بودجه استان استان و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشته شود که طی آن تفاهم نامه در یک بازه زمانی متناسب کلیه دستگاههای اجرایی استان به صورت الکترونیکی خدمت رسانی کنند .
وی همچنین پیشنهاد داد: جهت شفافیت بیشتر و عملکرد بهتر یکی از گمرکات استان بعنوان گمرک پایلوت در کشور بعنوان گمرک هوشمند تجهیز شود.راه اندازی شهرک دیجیتال و رباتیک در استان باتوجه به فعالیت صنایع تبدیلی و کارخانجات که عموما مشکل تکنولوژی و فرسودگی دستگاهها دارند بتواند نوآوری های جدیدی در بحث دستگاهها انجام دهد، استفاده از ظرفیت منطقه آزاد که می تواند بعنوان قطب دیجیتال کشور با توجه به همسایگی با کشورهای مختلف و دروازه اروپا مطرح شود و همچنین راه اندازی مرکز تجارت دیجیتال جاده ابریشم در منطقه آزاد ، تسهیلات و امکانات زیرساختی لازم برای شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های حوزه وب و موبایل (استان آمادگی دارد بعنوان قطب استارتاپ های حوزه فناوری اطلاعات زمینه فعالیت و حمایت از نوآوری های جدید و ایده های نو را فراهم کند) از دیگر پیشنها های استاندار آذربایجان غربی به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.
معاون هماهنگی امر اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات در جامعه در بهره مندی از ظرفیت_های بین المللی گفت: یکی از مهمترین کارکردهای تکنولوژی های ارتباطی و فناوری_های الکترونیک جلوگیری از رانت و فساد های مالی و اداری سازماندهی شده است.
وی با اشاره به آمادگی استان برای همکاری در جهت توسعه زیر ساخت های ارتباتی و فناوری اطلاعات ادامه داد: در آذربایجان غربی نیروهای نخبه در این زمینه وجود دارد و زمینه برای توسعه منطقه ای فناوری اطلاعات در استان مهیاست.معاون هماهنگی امر اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات در جامعه در بهره مندی از ظرفیتهای بین المللی گفت: یکی از مهمترین کارکردهای تکنولوژی های ارتباطی و فناوری_های الکترونیک جلوگیری از رانت و فساد های مالی و اداری سازماندهی شده است.
وی با اشاره به آمادگی استان برای همکاری در جهت توسعه زیر ساخت های ارتباتی و فناوری اطلاعات ادامه داد: در آذربایجان غربی نیروهای نخبه در این زمینه وجود دارد و زمینه برای توسعه منطقه ای فناوری اطلاعات در استان مهیاست.
*آذربایجان غربی از محرومیت جدی و تاریخی رنج می برد
همچنین نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی گفت: شکاف زیادی بین آذربایجان غربی و سایر استان‌های کشور در توسعه‌یافتگی وجود دارد بنابراین لازم است دولت این شکاف محرومیتی را جبران کند. وی با بیان اینکه آذربایجان غربی از محرومیت جدی و تاریخی رنج می برد افزود: در استان کارخانه دولتی یا خصوصی که از بودجه ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت های وابسته به دولت تزریق شود، نداریم که در این حوزه وزارت ارتباطات سرمایه گذاری کند دولت باید به استان توجه ویژه ای داشته باشد.
بزرگر خواستار افزایش اشتغالزایی بخش ارتباطات در روستاها و تقویت دفاتر پست بانکی شد و ادامه داد: در کنار امنیت پایدار که در استان وجود دارد دولت باید دولت اهتمام جدی داشته باشد تا بتوان امنیت شغلی را نیز برای همگان ایجاد کرد.نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر ارتباطات افزود: به عنوان وزیر انتظار می‌رود این است که با اعتبارات ناچیز نمی‌توان عقب ماندگی استان را برطرف کرد از این رو درخواست می کنیم مشکلات این منطقه بیشتر از پیش در جلسه هیئت دولت گزارش شود تا بتوان شکافی که در استان نسبت به دیگر مناطق کشور ایجاد شده است را برطرف کرد.
بزرگر گفت: این استان در مسیر دروازه اروپا و آسیا قرار گرفته بنابراین با استفاده از این ظرفیت می‌توان هم استان را ازبسیاری مزایا برخوردار کرد و هم چندین استان دیگر را با مزایای این مرزها مدیریت کرد بنابراین زحماتی که در بحث‌های مختلف کشیده می‌شود نباید بی‌نتیجه بماند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%af%d8%b1%d8%a2%d9%85%d8%af-%d8%b3%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%87-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d9%be%d8%a7%d9%8a%d9%8a%d9%86%e2%80%8c%d8%aa%d8%b1-%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.