دانلود غیرقانونی فیلم تفاوتی با بالارفتن از دیوار مردم ندارد

دانلود غیرقانونی فیلم تفاوتی با بالارفتن از دیوار مردم ندارد

گروه فرهنگی: قاچاق فقط مربوط به مواد مخدر یا کالا و اجناس ملموس نیست؛ این روزها قاچاق فیلم و سریال‌های ایرانی مشکلی برای هنرمندان و سازندگان این آثار شده است.
مقابله با تک‌تک قاچاقچیان محصول‌های فرهنگی نیز کاری ناشدنی است؛ پس راهکار مناسب چیست؟
دانلود فیلم و سریال ایرانی یا خارجی تبدیل به یکی از عادت‌های تعداد زیادی از افراد شده است. دسترسی بدون هزینه و ساده، گویی جنبه غیرقانونی بودنش را پوشش داده و محو کرده است.
آن هم در حالی که گروهی از هنرمندان برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌ها زحمت می‌کشند و سرمایه‌گذاری می‌کنند.
برای جلوگیری از این روند، در روزهای گذشته کارگروه مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم‌های سینمایی با ریاست جانشین فرمانده نیروی انتظامی تشکیل شد.
سیدغلامرضا موسوی دبیر شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران گفت: این کار گروه تلاش خواهد کرد تا سرقت و قاچاق فیلم را در فضای مجازی تا حد ممکن کنترل و خاطیان را تحویل دادگاه‌های صالحه دهد.
بیشتر دانلودکنندگان فقط تماشاگران معمولی نیستند، بلکه افرادی هستند که با این دانلودها و ارائه به تماشاگران علاقه‌مند، کاسبی پرسودی به زیان تهیه‌کنندگان به راه انداخته‌اند.
به‌گزارش دبیرخانه شورای‌عالی تهیه‌کنندگان، در این نشست علاوه‌بر دبیر شورای‌عالی، مهرداد فرید رئیس انجمن تهیه‌کننده -کارگردانان، مرتضی شایسته رئیس شورای صنفی نمایش، علی قائم‌مقامی اعضای هیأت مدیره خانه سینما، محمد احمدی و یوسف صمدزاده حضور داشتند.
ایجاد فضای امن برای کار و تولید توسط نیروی انتظامی
دانلود غیرقانونی و حتی گاه پخش فیلم‌ها پیش از اکران، تا به حال آسیب جدی به فعالان این بخش وارد کرده‌ است.
مهرداد فرید رئیس انجمن تهیه‌کننده -کارگردانان که در جلسه تشکیل کارگروه مبارزه با سرقت و قاچاق فیلم‌های سینمایی حضور داشت، درباره تأثیر فعالیت این کارگروه به خبرنگار ایرناپلاس گفت: یکی از وظایف نیروی انتظامی پاسداری از اموال مردم است و این فیلم‌ها اموال مردم به حساب می‌آید.
در نتیجه اگر مورد دستبرد و سرقت قرار گیرد یکی از مراجع اصلی برای رسیدگی به آن نیروی انتظامی است.
سردار حمید هداوند جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مسئولیت این کارگروه را پذیرفته که اتفاق مبارکی است و ما سینماگران باید سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی و هر آنچه را در فضای مجازی برای دزدی مال هنرمندان استفاده می‌شود، معرفی کنیم تا سارقان به سزای اعمال ننگین و زشتشان برسند.
بسیاری از افرادی که اقدام به دانلود رایگان فیلم‌ها، سریال‌ها، کتاب‌ها و … می‌کنند، شاید اصلاً متوجه عمل غیرقانونی خود نباشند.
فرید درباره تغییری که باید در رفتار مخاطبان ایجاد شود، توضیح داد: مردم باید آموزش ببینند، ترجیح دهند پول بپردازند تا صنعت تولید محصولات فرهنگی زمین‌گیر و ورشکست نشود و هنرمندان و اهل فرهنگ بتوانند به کار خود ادامه دهند.
این روند نیازمند زمان است و البته نهادها و مؤسسه‌هایی مانند سازمان صداوسیما در این فرهنگ‌سازی مؤثرند. همچنین مراجع و علمای مذهبی و دینی نیز می‌توانند جنبه‌ای از کار را پوشش دهند تا طرفداران و مقلدان خود را ترغیب کنند.
از طرف دیگر، در فضای مجازی مانند اینستاگرام و تلگرام باید مردم را به رعایت این مساله دعوت کرد زیرا تفاوتی با دزدی و از دیوار مردم بالا رفتن ندارد؛ این را باید مردم و مسئولان بدانند.
به گفته فرید، نیروی انتظامی وظیفه کنترل‌کننده و تنبیه‌کننده دارد، زیرا بخشی از بدنه حکومت است.
حکومت وظایفی در راستای حفاظت از امنیت و مال مردم دارد و ابزار مهم آن نیروی انتظامی است.
نیروی انتظامی، می‌تواند کمک‌یار مردم باشد تا مردم بتوانند در فضای امن، کار و تولید کنند، آثار خود را در بازار عرضه و از منابعش برای گام‌های بعدی استفاده کنند.
شرط توقف قاچاق، بالابودن هزینه بیش از فایده است
برای افرادی که فیلم‌های سینمایی را قاچاق می‌کنند، در قانون احکامی مانند جریمه نقدی و زندان در نظر گرفته شده است. مجرمان در اختیار قوه قضائیه قرار می‌گیرند و قضات برایشان حکم صادر می‌کنند. این در حالی است که گاهی دیده شده حتی احکام سنگین برای جرمی مانند قاچاق مواد مخدر نتوانسته به اندازه کافی بازدارنده باشد.
فرید دراین‌باره توضیح داد: اگر مردم و سارقان متوجه شوند هزینه این کار بیش از فایده آن است، تن به این کار نمی‌دهند. اگر من به‌عنوان مصرف‌کننده متوجه باشم با صرف مبلغ معقول می‌توانم به‌صورت قانونی فیلم تماشا کنم، به دنبال تماشای فیلمی که از راه پرخطر و قاچاق تهیه شده است، نخواهم رفت.
رئیس انجمن تهیه‌کننده -کارگردانان ادامه داد: برای نمونه، مواد مخدر ممنوع است، اما تماشای فیلم ممنوع نیست و با پرداخت مبلغی، می‌توان به‌صورت قانونی به تماشای آن نشست. اگر مردم و قاچاقچیان متوجه هزینه و فایده باشند، ترجیح می‌دهند نان زندگی خود را از طریق قاچاق به دست نیاورند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،فرید در پاسخ به اینکه آیا امکان مبارزه با تک‌تک افرادی که اقدام به دانلود غیرقانونی فیلم و سریال می‌کنند، وجود دارد، بیان کرد: اکنون برای سردسته‌ها و افرادی که فیلم‌ها را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، مجازات در نظر گرفته شده است.
البته افرادی که از این امکان استفاده می‌کنند، از نظر قانون متخلفند، اما در واقع، شناسایی و مجازات آنها در اولویت نیست. اگر بتوانیم سرشاخه‌ها را تنبیه کنیم، فکر می‌کنم دیگر کالای قاچاقی وجود نخواهد داشت که مردم مصرف کنند.
بخشی از قاچاق شاید در دسترس نیروی انتظامی نباشد، زیرا برخی تلویزیون‌های فارسی‌زبان ماهواره‌ای نیز اقدام به انتشار فیلم‌های قاچاق می‌کنند که از طریق پلیس بین‌الملل قابل پیگیری است و کار سختی نیست.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


نُه × 1 =