نماينده ولي فقيه در آذربايجان غربي:

دانشگاهیان در حیطه آموزش از حفاظت خاک وظیفه خطیری دارند

دانشگاهیان در حیطه آموزش از حفاظت خاک  وظیفه خطیری دارند

گروه خبر: نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: دانشگاهیان در حیطه آموزش از حفاظت خاک وظیفه خطیری دارند.
حجت الاسلام سید مهدی قریشی در در دومین همایش بزرگداشت خاک که در محل پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه برگزارشد افزود: دانشگاهیان در حیطه آموزش از حفاظت خاک وظیفه خطیری دارند و به مانند افرادی که از خاک میهن دفاع می کنند باید اکنون در این زمینه فعال باشند. وی ادامه داد: دانشگاهیان بیشتر از سایرین در این زمینه وظیفه دارند کار و تحقیق انجام بدهند چرا که افراد معمولی ارزش خاک را نمی دانند. حجت الاسلام قریشی گفت: ما وظیفه داریم این‌ موارد را درمحافل عمومی بیان کرده و این جزو حق الناس و حق نسل های آینده است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی تصریح کرد: خداوند نعمات بسیار زیادی به ما عرضه کرده است که یکی از مهمترین نعمت های خداوند که مغفول مانده است، جایگاه خاک در زندگی ما انسان ها است.
وی گفت: خداوند در قیامت از همه نعمات از ما بازخواست می کند که خاک نیز جزو این نعمات ارزشمند به شمار می رود. حجت الاسلام قریشی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در استان باید بهره گیری لازم را ببریم افزود: من ازاین مباحث علمی و آگاهسازی به عنوان یک طلبه و هیات علمی دانشگاه حمایت می کنم.
*آذربایجان غربی در کشاورزی سرآمد کشور است
همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی در کشاورزی سرآمد سایر استانهای کشور است. اسمعیل کریم زاده در این همایش اظهارکرد: این استان در کشاورزی سر آمد سایر استان های کشور است و این امر به دانش ارائه شده در این حوزه به بهره برادران فعال در این عرصه منوط و وابسته است.
وی با بیان اینکه امسال شاهد افزایش ۱۵ درصدی اعتبارات به سازمان جهاد کشاورزی هستیم که امیدواریم این امر بتواند به حفاظت از خاک و اجرای برنامه های ابلاغی کمک کند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: ایران کشوری خشک و نیمه خشک است و در این راستا برای نجات دریاچه ارومیه که در شرایط فعلی این همه مارا به تلاش و تکاپو واداشته است ، می‌توانیم آب را از سایر مکانها تامین کرد اما تهیه یک سانتیمتر خاک مساله ای بسیار دشوار است و دستکاری بشر در طبیعت میتواند موجب نابودی آن باشد. کریم زاده امنیت غذایی به تبع رشد جمعیت همواره باید مد نظر باشد .
در سال ۲۰۰۳ روز پنج دسامبر به نام روز جهانی خاک و سال ۲۰۱۵ هم سال جهانی خاک مطرح شده است تا اهمیت خاک بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه متاسفانه بین مراکز علمی با صنعت و کشاورزی فاصله افتاده است اظهار کرد: یکی از محورهای فعالیت بخش کشاورزی امتزاج علم و دانش و عمل بوده و کشاورزی دانش بنیان همواره مد نظر ما برای دست یابی به اقتصاد مقاومتی است تا بتوان کشاورزی استان را رونق بخشید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بیان کرد: اگر به خوبی از منابع پایه اصلی استفاده کنیم استان ما به جایگاهی رفیع در عرصه کشاورزی دانش بنیان دست خواهد یافت. کریم زاده بااشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برنامه های متعددی را جزو استراتژی های خود برای حفاظت از خاک دارد گفت: اجرای این برنامه ها نیازمند همکاری و تعامل و همفکری اساتید دانشگاهی است تا نتیجه آن را بهره برداران و هم استانی ها ببینند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آلودگی های موجود هوا در شرایط کنونی با یک بارش باران و برف برطرف نمی شود بلکه دوباره به زمین و خاک بر می گردد و آلودگی ایجاد شده در خاک ، به تبع آن الودگی سایر محصولات کشاورزی را نیز به دنبال خواهد داشت که در سلامت مردم جامعه تاثیر گذار خواهد بود.
وی تصریح کرد: حفظ خاک، اصلاح روشهای آبیاری ، کم کردن نهاده های مورد نیاز، بهبود تغذیه خاک و کود مصرفی در تولید محصولات که از طریق کلینیکهای گیاهپزشکی به بهره برداران کشاورزی توصیه می شود از برنامه ها و سیاستهای در دست اقدام سازمان است.
*نیمی از اراضی استان تحت تاثیر فرسایش هستند
رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی نیز گفت: ۵۰ درصد اراضی استان تحت تاثیر فرسایش هستند. سپهر در ادامه همایش افزود: ۵۰ درصد اراضی استان بخصوص جنوب استان تحت تاثیر فرسایش هستند و اجرای سامانه های هوشمند آبیاری گامی مهم در راستای حفاظت ازخاک خواهد بود. وی اظهار کرد: فرسایش خاک در ایران دو و نیم برابر فرسایش جهانی بوده و پنج برابر بودجه عمرانی در کشور برای بهبود ساختار خاک به هدر می رود.
دبیر دومین همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در استان با بیان اینکه برای تولید یک سانتی متر خاک به ۷۰۰ سال زمان نیاز داریم افزود: ایران از نظر فرسایش خاک در شرایط خوبی قرار ندارد و در برخی نقاط کشور فرسایش خاک شدیدتر از مناطق دیگراست به طوری که در کل جهان یک سوم خاکها تحت تاثیر فرسایش قرار دارند. سپهر گفت: استفاده از فاضلاب ها برای خاک بسیار خطرناک است به طوری که آلودگی آب توسط نانو ذرات قابل حذف است، اما اگر خاک آلوده شود نمی توان آن را بهبود بخشید.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم از آب فاضلابها به صورت خام استفاده کرده و از تصفیه استفاده نکنیم هر محصولی بکاریم آلوده خواهد شد.
رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی با بیان اینکه تقویت جایگاه تشکیلاتی بخش اجرایی خاک در وزارت جهاد کشاورزی از ملزومات دیگر حفاظت از خاک است تصریح کرد: تهیه و تدوین سند ملی آمایش سرزمین و تبیین جایگاه خاکها و اراضی کشاورزی و ایجاد ردیف اعتباری در بودجه برای خاک در این راستا بسیارکارساز خواهد بود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، وی گفت: سالانه بیش از ۱۰ هزار هکتار از خاک ما در کشور از بین می رود و در حال حاضر میزان کوه خاری و زمین خواری بالا رفته و باید جلوی آن گرفته شود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۷:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 12