دام شیادان مجازی برای یلدای ایرانیان

دام شیادان مجازی برای یلدای ایرانیان

معصومه نیکنام
گروه اجتماعی: یلدا از کهن‌ترین جشن‌های ایرانیان است، اما این جشن آیینی امسال رنگ وبوی دیگری دارد و بسیاری از مردم به خاطر شیوع کرونا، مجبورند برای تهیه بساط یلدا مجازی خرید کنند، بستری که شیادان در آن به کمین نشسته‌اند.
خانواده های ایرانی همه ساله این جشن زیبا را ارزشمند دانسته و شامی فاخر، انواع میوه ها و آجیل و رایج تر از همه انار و هندوانه را مهیا کرده و آیین زیبای چله نشینی را با بزرگان خانواده که عموما پدربزرگ و مادربزرگ ها هستند همراه با قصه گویی بزرگان خانواده، شاهنامه خوانی، قصه گویی و فالگیری با دیوان حافظ سپری می کنند اما امسال برای نخستین بار در تاریخ ایران زمین، چله امسال به گونه دیگری و مجازی برگزار می شود تا این رسم کهن فراموش نشود.
محدودیت‌های کرونایی سبب شد تا بسیاری از شهروندان برای شکستن زنجیره انتقال بیماری کرونا مایحتاج خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. توسعه تکنولوژی و پیشرفت فزاینده ابزارهای الکترونیکی در شیوه کسب و کارها تاثیر گذاشته و بسیاری از خریدها به صورت آنلاین انجام می شود و این شیوه خرید تنها مختص به شب یلدا نیست. شیادان فضای مجازی از هر گونه فرصتی بویژه در مناسبت ها سوءاستفاده کرده و بازار کلاهبرداری آن ها در چنین مناسبت هایی داغ تر از گذشته می شود از جمله آیین دیرین شب یلدا.اکنون که در همه نقاط دنیا کرونا دامن گیر افراد شده، بسیاری از شهروندان اقلام ضروری خود را به صورت اینترنتی سفارش می دهند و با نزدیک شدن به شب یلدا بازار خرید اقلام شب چله داغ است و در این میان کلاهبرداران کمین کرده اند تا در فرصتی مناسب طعمه های خود را به دام بیندازند.
افراد سودجو همواره در هر شرایطی از فرصت_ها استفاده می کنند و خود را همگام با تکنولوژی و شرایط حاکم به روز کرده و دست به سرقت و کلاهبرداری می زنند. با توجه به شرایط کنونی یکی از دغدغه‌های اصلی مردم نحوه تهیه مایحتاج روزانه خود و خرید اقلام مناسبت های مختلف از جمله شب چله است تا در کنار خانواده و با رعایت تمام دستورالعمل های بهداشتی کرونا، خاطره ای زیبا خلق کنند.
هر چند در حال حاضر با ایجاد رمز دوم پویا دست کلاهبرداران به ویژه افرادی که اقدام به ایجاد صفحات جعلی و برداشت غیرمجاز از حساب افراد می‌کردند تقریبا کوتاه شده اما همچنان افرادی هستند که هنوز رمز پویای خود را فعال نکرده یا کلاهبرداران با تبلیغات دروغین افراد ساده لوح را فریب می دهند.
اعتماد، طمع و ساده لوحی سه ضلع مثلثی است که کاربران را در فضای مجازی دچار مشکل و دردسر می کند زیرا هویت‌ها در فضای مجازی می‌تواند واقعی‌ نباشد برخی مجرمان سایبری برای رسیدن به اهداف خود و کسب مال نامشروع با هویت‌های جعلی و عناوین گمراه کننده و تبلیغات دروغین برای کلاهبرداری از شهروندان اقدام می‌ کنند.لازم است تا هموطنان دانش اینترنتی خود را افزایش دهند تا با خرید اینترنتی ایمن اقلام مورد نیاز شب چله خود را با خوشی فراهم کنند نه اینکه با ساده لوحی به راحتی در دام شیادان افتاده و خاطره ای تلخ از این شب در ذهن خود و خانواده باقی بگذارند.
چگونگی خرید اینترنتی اقلام شب چله
لازم است هموطنان بدانند که برای خرید اقلام شب یلدا در بستر فضای مجازی از فروشگاه‌های آنلاین دارای نماد اعتماد الکترونیک خرید کرده و در هنگام واریز وجه حتما نکات ساده ایمنی مثل استفاده از صفحه کلید مجازی را فراموش نکنند.
افراد سودجو و کلاهبردار با نزدیک شدن به شب یلدا، با تبلیغات اغواکننده “فروش کالاهای مرغوب با قیمت‌های پایین‌تر از عرف بازار” در شب چله، اعتماد کاربران را به خود جلب می‌کنند و از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.
به گفته کارشناسان پلیس فتا فروشگاه‌های تبلیغ شده در شبکه‌های اجتماعی بدون نماد اعتماد الکترونیک برای انجام خریدهای اینترنتی اصلا قابل اعتماد نیست و ممکن است کلاهبرداران شهروندان را به صفحات جعلی(فیشینگ) هدایت، اطلاعات بانکی‌شان را سرقت و حساب بانکی آنها را خالی کنند. در بسیاری از مواقع دیده می‌شود که فروشگاه‌های آنلاین فاقد این نماد، پس از دریافت وجه از مشتری اقدام به ارسال کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت کرده یا اینکه از دسترس خارج می‌شوند و دیگر پاسخگوی خریداران نیستند بنابراین، لازم است شهروندان دقت کافی را داشته باشند که به هیچ عنوان از این گروه‌ها و کانال‌ها خریدی انجام ندهند.
شهروندان برای خرید اقلام مورد نیاز شب چله تنها به فروشگاه‌های اینترنتی مجاز در بستر اینترنت مراجعه کنند و هنگام خرید دقت داشته باشند فروشگاه مربوطه دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد و قبل از هر اقدامی برای پرداخت وجه از اصالت درگاه پرداخت اطمینان حاصل کنند.کارشناسان پلیس فتا توصیه می کنند برای خرید اینترنتی از یک فروشگاه الکترونیکی ابتدا باید از آن فروشگاه تحقیق کرد این در حالی است که فروشگاه‌های معتبر عمومأ آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب سایت شان درج می‌کنند. باید فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید را رصد کرده که یک فروشگاه فعال است یا یک وب سایت رها شده. معمولا فروشگاه‌هایی که یک شعبه ‌فیزیکی دارند بسیار مطمئن تر از فروشگاه‌هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه گذاری شده‌اند.
آمارها نیز نشان می‌دهد اعتماد افراد به فروشگاه‌هایی که شعبه ‌فیزیکی دارند بیشتر است. زیرا احتمال کلاهبرداری یا این‌که کالای خریداری شده به دست شما نرسد کمتر است و اگر مشکلی پیش بیاید می‌توانید به آدرس فروشگاه مربوطه مراجعه حضوری کنید.معمولا فروشگاه‌های آنلاین، خدمات پرداخت اینترنتی را از طریق یکی از بانک‌های کشور دریافت می‌کنند و در پرداخت‌های آنلاین وقتی می‌خواهید مرحله پرداخت وجه را از طریق کارت انجام دهید وارد درگاه پرداخت بانک مربوطه خواهید شد.بسیاری از سارقان اینترنتی با طراحی و ساخت درگاه‌هایی شبیه به درگاه‌های اصلی بانکی و آدرس‌های مشابه ‌آن را در اختیار کاربران قرار داده و به محض وارد نمودن اطلاعات بانکی اقدام به سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی و در نهایت سرقت وجوه از حساب بانکی کاربر می_کنند، لذا باید نسبت به فعال کردن رمز پویا (یکبار مصرف) حساب بانکی خود اقدام کنند.
سیستم خرید پستی ایمن ترین خرید اینترنتی
به گفته کارشناسان پلیس فتا؛ امن‌ترین روش برای خرید اینترنتی استفاده از سیستم خرید پستی است که امروزه اغلب فروشگاه‌ها نیز از این سرویس استفاده می‌کنند. با استفاده از این روش می‌توان محصول مورد نظر را سفارش دهید و محصول توسط شرکت پست برای شما ارسال شده و سپس مبلغ کالا را به پیک تحویل می‌دهید در این روش شما با اطمینان خاطر و بدون اینکه پولی را از پیش، پرداخت کرده باشید می‌توانید محصول خود را خریداری کنید. استفاده از این روش برای کالاهایی که ماهیت فیزیکی دارند بسیار مناسب است.در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی‌ باید از نماد اعتماد الکترونیک اطمینان حاصل کرده و با کلیک بر روی آن اعتبار سایت مشخص شود و شما را به سایت این نماد ارتباط و متصل کند آن‌ گاه می‌توان به مشخصات سایت و فروشگاه اینترنتی و از تاریخ اعتبار نماد آن و سایر خدمات ارائه دهنده فروشگاه مطلع شد.کارشناسان پلیس فتا معقتد هستند برای خرید اینترنتی از یک فروشگاه الکترونیکی ابتدا باید از آن فروشگاه تحقیق کرد این در حالی است که فروشگاه‌های معتبر عمومأ آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب سایت شان درج می‌کنند.
باید فروشگاهی که از آن خرید می‌کنید رصد کنید که یک فروشگاه فعال است یا یک وب سایت رها شده. معمولا فروشگاه‌هایی که یک شعبه ‌فیزیکی دارند بسیار مطمئن تر از فروشگاه‌هایی هستند که فقط به صورت مجازی پایه گذاری شده‌اند.
آمارها نیز نشان می‌دهد اعتماد افراد به فروشگاه‌هایی که شعبه ‌فیزیکی دارند بیشتر است.
زیرا احتمال کلاهبرداری یا این‌که کالای خریداری شده به دست شما نرسد کمتر است و اگر مشکلی پیش بیاید می‌توانید به آدرس فروشگاه مربوطه مراجعه حضوری کنید.معمولا فروشگاه‌های آنلاین، خدمات پرداخت اینترنتی را از طریق یکی از بانک‌های کشور دریافت می‌کنند.
در پرداخت‌های آنلاین وقتی می‌خواهید مرحله پرداخت وجه را از طریق کارت انجام دهید وارد درگاه پرداخت بانک مربوطه خواهید شد.
بسیاری از سارقان اینترنتی با طراحی و ساخت درگاه‌هایی شبیه به درگاه‌های اصلی بانکی و آدرس‌های مشابه ‌آن را در اختیار کاربران قرار داده و به محض وارد نمودن اطلاعات بانکی، اقدام به سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی و در نهایت سرقت وجوه از حساب بانکی کاربر می‌ کنند، لذا باید نسبت به فعال کردن رمز پویا (یکبار مصرف) حساب بانکی خود اقدام کنند.
مجرمان سایبری با ارائه کالاهای ارزان‌تر قیمت‌های استثنایی و باور نکردنی و طرح‌های وسوسه انگیز اعم از کالا، البسه و کیف و کفش لوازم خانگی و بسته‌های هدیه اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می کنند ‌یا کاربر را وارد صفحه جعلی و شبیه سازی شده بانک کرده یا در برخی از سایت‌های تبلیغاتی وخرید و فروش مانند دیوارو شیپور اقدام به گرفتن بخشی از پول کالا به عنوان پیش پرداخت یا همان بیعانه کرده و سپس قطع ارتباط می کنند.
توصیه پلیس فتا
سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت ضمن هشدار به شهروندان در مورد افراد سودجویی که با استفاده از برنامه های خرید آنلاین در این روزهای کرونایی اقدام به تبلیغ در فضای مجازی یا در حال جعل هویت فروشگاه های معتبر هستند، گفت: با توجه به افزایش خرید های اینترنتی و به طبع آن افزایش تبلیغات و معرفی محصولات و کالاها و خدمات در این فضا توسط شرکت ها و تولید کنندگان باعث شده که برخی افراد سودجو از این بستر و موقعیت سوء استفاده کرده و با ارائه کالاها و یا خدمات ارزان قیمت و با تبلیغات گسترده و جعلی اقدام به کلاهبرداری و سرقت اطلاعات کارت های بانکی شهروندان می کنند.وی افزود: متاسفانه در این روزهای کرونایی که مردم بیشتر راغب هستند از خدمات فضای مجازی بدون حضور در اماکن و فروشگاه ها جهت تامین اقلام مورد نیاز خود استفاده کنند شاهد سوء استفاده بیشتر این افراد از طریق آگهی های دروغین واپلیکیشن های حاوی بدافزار و جاسوس افزار هستیم.
سرهنگ گودرزی اظهار داشت: هموطنان توجه کنند بیشتر اجناس تبلیغی در شبکه‌های اجتماعی از کیفیت لازم برخوردار نبوده یا با تبلیغ اعلام شده منطبق نیست؛ افراد با پرداخت پول زیاد کالای بی‌کیفیت دریافت می‌کنند لذا شهروندان در صورت امکان از شبکه‌های اجتماعی خرید نکرده و از فروشگاه‌های دارای نماد اعتماد و معتبر خرید خود را انجام دهند.وی گفت: شهروندان به هیچ عنوان فریب تبلیغات جذاب و اغوا کننده سایت‌ها، پیامک ها و لینک های تبلیغاتی را نخورده و قبل از هرگونه اقدامی از اصالت کالا و تقلبی نبودن و مسروقه نبودن کالا کسب اطمینان کنند و در شبکه های اجتماعی به هیچ عنوان قبل از دریافت کالا هیچ گونه وجهی به حساب فروشندگان واریز نکنند زیرا کلاهبرداران سایبری پس از اخذ مبالغ، دیگر پاسخگوی تلفن و تعهد خود نخواهند بود.به گفته گودرزی، دریافت بیعانه و عدم تحویل کالا یکی از مهمترین کلاهبرداری‌های رایج در بستر سایت‌های درج آگهی است.
ارسال پیامک های امنیتی به مدیران کسب و کارهای اینترنتی
سردار وحید مجید رئیس پلیس سایبری کشور در ارتباط با کنترل کسب و کارها و خرید های اینترنتی ایمن، گفت: امسال بیش از ۹۱ هزار پیامک امنیتی در حوزه سخت افزار، نرم افزار و به روز رسانی به مدیران کسب و کارهای اینترنتی ارسال شده است تا ارتقاء امنیت در این حوزه ها در خصوص استحکام زیر ساخت ها و حفظ داده های اطلاعاتی شهروندان فراهم شود.وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر ایران در حوزه دانش و نوآوری به شاخص های قابل اتکا رسیده است، افزود: حرکت اقتصادی در سیر تکاملی خودش پیش می رود و همزمان با آن قوانین و مقررات شکل می گیرد؛ در این راستا وظیفه پلیس فتا ناجا تامین امنیت فضای سایبر، کاربران و زیر ساخت ها است.رئیس پلیس فتا ناجا گفت: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، نیروی انتظامی و پلیس فتا وظیفه رسیدگی به حوادث رایانه ای و حملات سایبری را دارند. حوزه پیشگیری در برخورد با جرایم سایبری از اولویت های پلیس فتا است؛ نباید پس رویدادی بود حوزه آسیب پذیری باید شناخته شود و ضمن تعامل با کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند آسیب پذیری ها را به حداقل رسانید.سردار مجید افزود: وظیفه مسئولان کسب و کارهای اینترنتی پاسخگویی به در خواست عمومی شهروندان و حفاظت از داده ها افراد و تعامل با پلیس فتا در حوزه پیشگیری از جرایم است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، سردار مجید تاکید کرد: مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا ناجا به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارشات مردمی در حوزه فضای مجازی است و همچنین عموم مردم می توانند گزارشات خود را در سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir ثبت کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۴:۱۷ ب.ظ

دیدگاه


+ 2 = ده