دادِ بی آبی در چالدران ۵۰ روستا خالی از سکنه شدند

دادِ بی آبی در چالدران   ۵۰ روستا خالی از سکنه شدند

علی بدری مصرکانلو
گروه گزارش: در کنار محرومیت های گسترده شهرستان مرزی چالدران، کمبود آب هم به دیگر مشکلات این شهرستان با ظرفیت بالای گردشگری افزوده شده و نماینده اش در مجلس هشدار می دهد در صورت تدوام مشکل آب، روستاها خالی از سکنه خواهد شد، کما اینکه اکنون از ۲۲۰ روستای چالدران ۵۰ روستا خالی از سکنه شده است.
شهرستان مرزی چالدران در شمال آذربایجان غربی، علیرغم جاذبه های گردشگری جهانی، معادن غنی، ظرفیت های دامداری و مناظر بکر طبیعی کوه های آرارات و امکان توسعه اقتصادی با وجود دارا بودن یک چهارم مرز ایران با ترکیه، در محرومیت کامل است و هیچ بازارچه و معبر مرزی ندارد. این شهرستان با نرخ منفی جمعیت روبه است و تعدادی از روستاهای آن خالی از سکنه شده اند.نرخ رشد جمعیت در چالدران منفی است و این شهرستان با بحران شدید مهاجرت روبرو است. از چند سال قبل به دلیل نداشتن درآمد کافی، روستاهای چالدران به ناچار و به تدریج خالی از سکنه شده و مهاجرت رواج پیدا کرده است به طوری تعداد روستاهای دارای سکنه شهرستان به طرز محسوسی کاهش یافته است. بیکاری و کمبود رونق اقتصادی جوانان تحصیل کرده این شهرستان را راهی سایر نقاط استان یا مرکز می کند، آنهایی هم که ماندن را به ترک دیار ترجیح می دهد عاقبت به کولبری در کوهستان های سرد و برفی و بی رحم روی می آورند.چالدران علیرغم اهمیت تاریخی آن و آثار تاریخی ثبت شده جهانی اش، با ۴۵ هزار نفر جمعیت، شهرستانی محروم به شمار می رود. شهرستانی که حتی هتل ندارد تا میزبان گردشگران خارجی هر ساله اش باشد!سرما در این شهرستان بیداد می کند و زمستان های آن بسیار طولانی است، به همین دلیل کشت و زراعت و دامداری در این شهرستان بسیار محدود است و به چند ماه کوتاه تابستان محدود می شود. تابستان های خنکی که از چالدران شهر بدون کولر ایران را ساخته است.ارتفاع زیاد، آب و هوای کوهستانی و تمیز چالداران، باعث شده تا در فصول گرم سال یکی از نقاط گردشگری آذربایجان غربی باشد، اما همه این جاذبه ها مغفول مانده و از چالدران شهرستانی مرزی و محروم ساخته است.کمبود آب یکی دیگر از مشکلات شهرستان دیدنی چالدران است. اخیرا نماینده این شهرستان در مجلس با بیان اینکه بیش از ?? درصد درآمد روستاییان از کشاورزی و دامداری است، گفت: »اگر وضعیت آب بدین صورت پیش برود، روستاها خالی از سکنه خواهد شد، کما اینکه از ۲۲۰ روستای چالدران ۵۰ روستا خالی از سکنه شده است«.به گفته محمد علیپور؛ »متاسفانه امسال به علت خشکسالی و نبود بارش پاییزه و زمستانی، آب شرب و کشاورزی ماکو، چالدران، پلدشت و شوط دچار چالش جدی شده و دو سال است که به کشاورزان حوزه انتخابیه بنده اجازه کشت پاییزه در پایین دست سد ماکو داده نشده است».این نماینده مجلس بهمن ماه جاری، با اشاره به سیل سال گذشته و تخریب پل ارتباطی چالدران به چایپاره را در یکی از روستاها، از وزیر راه و شهرسازی درخواست کرد و گفت: »جهت احداث پل مذکور باید اقدام جدی صورت بگیرد، مگر ساخت یک پل چند سال زمان نیاز دارد؟«سال گذشته استاندار آذربایجان غربی در سفر به چالدران با اشاره به قرارگرفتن این شهرستان در یک بن بست ارتباطی گفته بود: »باید چالدران را در مسیر شمال غرب – جنوب شرق قرار دهیم و عقب افتادگی های این منطقه را در حوزه راه جبران کنیم که این امر با همراهی دولت و مجلس قابل انجام است«. معتمدیان در خصوص اهمیت سفر خود به چالدران تاکید کرده بود: »حضور در این سفر شهرستانی در چالدران پیام روشنی دارد و نشان می دهد که با همه توان برای محرومیت زدایی از این شهرستان تلاش خواهیم کرد«.با این همه چالدران هنوز در بن بست توسعه گیر کرده و اینبار کمبود آب هم بر مشکلات این شهرستان مرزی و محروم افزوده است.
در حالیکه شهرستان چالدران ، با داشتن معادن غنی، ظرفیت های دامداری و مناظر طبیعی گزینه ای مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و گسترش صنعت گردشگری است، همچنین در صورت احداث شهرک صنعتی و فراهم نمودن زیر ساخت ها شرایط لازم را برای ایجاد شغل های فراوانی را دارد، اما به خاطر ضعف در برنامه ریزی، بی توجهی و کم توجهی مسئولین و محدود شدن امکانات، راه برای معیشت و گذران زندگی مردم چالدران بسته شده و فقر و تنگدستی در کوچه و خیابان های این شهرستان مرزی جولان می دهد.سالانه جوانان زیادی از چالدران و روستاهای اطراف آن به امید کسب لقمه ایی نان، راهی مرز های ایران و ترکیه می شوند. بهمن، سرما، سقوط از کوه و … هم که بگذارند، خان آخر مرزبانان و پلیس مرزی ترکیه اند. همان هایی که سال گذشته دو نفر از اهالی چالدران را که به امید کسب روزی راهی مرز شده بودند، تا سرحد مرگ شکنجه کرده و یکی از آن_ها را کشته بودند.در حال حاضر چالدران با ۱۴۴ کیلومتر مرز مشترک با ترکیه حدود یک چهارم مرز ایران با ترکیه را داراست و ظرفیت خوبی برای توسعه اقتصادی به شمار می رود. اما از سال ها پیش تا کنون ایجاد بازارچه های مرزی با وعده شکل گیری ۲ تا ۳ هزار شغل هر بار توسط مسئولان تکرار می شود و سرانجامی ندارد.به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازهاناخبر ، این زخم ها همچنان باز است و چالدران علیرغم همه ظرفیت های گردشگری و تجاری محروم مانده و روستاهایش از بی آبی خالی از سکنه می شوند. انگار مسئولان کلید توسعه در این شهرستان را گم کرده اند!

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


− 1 = هفت