نماينده مردم اروميه در مجلس مطرح كرد:

خوشحالی‌ نمایندگان طرفداردولت قبل از سردرگمی اصولگرایان

خوشحالی‌ نمایندگان طرفداردولت قبل از سردرگمی اصولگرایان

گروه سیاسی:بازگشت رییس دولت قبل داغ‌ترین بحث سیاسی ایران بعد از حضور مجدد رئیس دولت‌های نهم و دهم در عرصه عمومی است. آن هم حضوری بعد از ?? ماه غیبت. اصولگرایان مدام امکان بازگشت او را انکار می‌کنند اما عابد فتاحی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس می‌گوید: احمدی نژاد تنها کسی که می‌تواند از پایگاه اجتماعی اصولگرایان بهره‌برداری کند.
*آقای احمدی‌نژاد در هفته‌های اخیر شدیدا فعال شده و به طور اتفاقی فوت مادر ایشان هم بهانه‌ای شده است تا وی بتواند بعد از ماه‌ها به شهرهای دیگر ایران سفر کند. ارزیابی شما از این تحرکات اخیر احمدی‌نژاد و تیم او چیست؟من اول از هر چیز درگذشت مادر آقای احمدی‌نژاد را به ایشان خانواده محترمشان تسلیت می‌گویم. همه ما می‌دانیم که تیم آقای احمدی‌نژاد خود را آماده می‌کند تا با تمام نیرو به صحنه برگردند و هدف آنها این است که اگر آقای روحانی دقت نکند، دولت را در همین چهار سال اول تمام کنند و نگذارند روحانی ? سال رئیس جمهور بماند. الان در اردوگاه اصولگرایی پراکندگی نسبت به گذشته عمیق‌تر و جدی‌تر شده است و ما هرچه دقت می‌کنیم نمی‌توانیم کادر رهبری این جریان را شناسایی کنیم. دلیل آن هم این است که رهبری ندارند تا قابل شناسایی باشد. هدف شخص آقای احمدی‌نژاد این است که در شرایط خلا رهبری سیاسی میان اصولگرایان، بتواند تمرکز و انسجامی در بدنه تشکیلاتی و نزدیکان خود ایجاد کند تا پایگاه اصولگرایان به نفع خودش به صحنه بیاورد.
*فکر می‌کنید این به نفع احمدی‌نژاد است؟
احمدی‌نژاد و نیروهای طرفدار او که الان چند نفری هم در مجلس هستند بسیار از این وضعیت سردرگمی اصولگرایان خوشحال هستند، چون این بهترین موقعیت برای آنهاست تا بتوانند با قدرت برگردند. در میان اصولگرایان هیچ گروهی به اندازه گروه احمدی‌نژاد انسجام سیاسی ندارد و این برای اصولگرایان خطری است که دوباره تیم احمدی‌نژاد بتوانند پایگاه اجتماعی این جریان را به نفع خود مصادره کنند.به خاطر همین هم هست که مدام برخی از چهره‌های سرشناس اصولگرا می‌گویند احمدی‌نژاد دیگر تمام شده و دیگر رای ندارد. این حرف را قبلا برای اصلاحات هم می‌زدند اما نتیجه آن را در ۲۴ خرداد دیدند. همین نشان داد که مرده دانستن گروه‌ها توسط این جریان نه از روی تحلیل بلکه از روی ترس است. آنها می‌دانند که اگر در مناسبات گروهی خود وارد بازی و یا حتی چانه زنی با احمدی‌نژاد، بشوند? شکست خواهند خورد.
*یعنی فکر می‌کنید که آقای احمدی‌نژاد و تیم او هنوز اینقدر نفوذ اجتماعی دارند که بتوانند آلترناتیو اصولگرایان باشند؟
من معتقدم هنوز به لحاظ پایگاه اجتماعی این اصلاح‌طلبان هستند که در جامعه دست بالای کامل را دارند اما در میان اصولگرایان بیشترین کسی که می‌تواند توجه عمومی را به خودش جلب کند احمدی‌نژاد و گروه او هستند. همین مراسم ترحیم مادر آقای احمدی‌نژاد دو چیز را مشخص کرد. هواداران آقای احمدی‌نژاد و همانهایی که در مجلس سنگ ایشان را به سینه می‌زنند مدام به ما می‌گفتند که دیدید مثلا در تبریز سه چهار هزار نفر برای ایشان رفتند؟ جواب من به ایشان این بود که خب این برای کسی که تا همین یک سال و نیم پیش رئیس جمهور مملکت بوده اصلا خوب نیست، باید برای او خیلی بیشتر از اینها می‌آمدند. ضمن اینکه من خودم نماینده ارومیه هستم و می‌دانم برای همان مراسم تبریز تعداد زیادی از افراد را از شهرهای اطراف و حتی مراکز دیگر استان‌ها مثل ارومیه و اردبیل آورده بودند. اینکه در شهری مثل تبریز، رئیس جمهور سابق مملکت برای یک مراسم سه چهار هزار نفری مجبور شود آدم از جاهای دیگر بیاورد یعنی اینکه خیلی هم در وضعیت خوبی نیست. من فکر می‌کنم از این حیث اصلاح‌طلبان به مراتب در موقعیت بهتری هستند. اما وقتی آقای احمدی‌نژاد از همین لحاظ با دیگر اصولگرایان و حتی کسانی که ما به آنها ارادت هم داریم مقایسه می‌شوند متوجه می‌شویم که او خیلی وضع بهتری دارد. اگر از میان اصولگرایان سنتی شخصیتی در همین وضعیت قرار می‌گرفت به راحتی حتی نمی‌توانست یک مسجد را پر کند. بنابراین معتقدم احمدی‌نژاد در مقایسه با اصولگرایان هنوز وضعیت بهتری دارد.ولی در انتخابات ۲۴ خرداد این جریان که با سعید جلیلی جلو آمده بود، شکست سختی خوردسعید جلیلی احمدی‌نژاد نیست، این را اشتباه نگیرید. اگر کاندیدایی با مهر تائید مشخص احمدی‌نژاد وارد صحنه شده بود، به نظر من بیشتر از جلیلی رای می‌آورد. منظورم رای اکثریت نیست اما بیشتر رای می‌آورد. بعد از اینکه در انتخابات سال ۹۲ چهره‌ها حضور نداشتند، یعنی همان زمان هنوز آقای روحانی چهره نشده بود. ایشان در طول این انتخابات چهره شد. بنابراین اگر به آن مقطع برگردیم می‌بینیم که حضور احمدی‌نژاد پشت یک کاندیدای انتخاباتی و آن هم به صورت رسمی می‌توانست حتی از آرای امثال قالیباف هم قدری بکاهد. اصولگرایان هیچ چهره‌ای ندارند، در انتخابات نیاز به چهره‌ها برای پشتیبانی بسیار زیاد است. در همین ۲۴ خرداد اگر حمایت روسای جمهوری قبل از احمدی‌نژاد از آقای روحانی و یا حمایت امثال سیدحسن خمینی و یا حتی ناطق نوری نبود، آقای روحانی کار بسیار سختی پیش رو داشت. اصولگرایان اما در این مقام فقط همان احمدی‌نژاد را دارند. بقیه چهره‌های آنها شاید برای نخبگان سیاسی جذاب باشند اما برای عموم جذابیت ندارند.
*وضعیت نیروهای همسو با احمدی‌نژاد در مجلس چطور است؟ اخباری مبنی بر جلسات مرتب و دایم این افراد حول محور آقای احمدی‌نژاد شنیده می‌شود چقدر صحت دارد و الان با چه تاکتیک و شیوه‌ای کار می‌کنند؟
در مجلس به هر حال افرادی هستند که شدیدا در اردوگاه احمدی‌نژاد فعال هستند. یعنی مرتب در جلسات احمدی‌نژاد شرکت می‌کنند و ابایی هم از این ندارند که آن را علنی کنند و بگویند مشغول فعالیت در مجموعه او هستند. اما چیزی که مهم است این است که احمدی‌نژاد به جز همین افراد انگشت‌شمار برای انتخابات مجلس آینده روی هیچکدام از نمایندگان فعلی اصولگرا حساب باز نکرده است. اینکه می‌گویند مثلا احمدی‌نژاد با اعضای پایداری ارتباط گرفته تا آنها بازوی او در انتخابات آینده شوند، مطلقا درست نیست. آنچه ما می‌بینیم این است که نمایندگان عضو و یا نزدیک به جبهه پایداری بسیار مایل هستند تا احمدی‌نژاد به آنها گوشه چشمی نشان دهد. یعنی این اشتیاق از سوی آنها است نه احمدی‌نژاد. بر خلاف تصور تیم احمدی‌نژاد هم تا حالا خیلی جای بازی به آنها نداده است. احمدی‌نژاد تا آنها را کاملا به عنوان زیر مجموعه خود و در حقیقت ذیل مجموعه تشکیلات غیر رسمی خود تعریف نکند، با آنها دست به ائتلاف نمی‌زند و به عبارت صحیح‌تر درخواست آنها را نمی‏‌پذیرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۶:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


− سه = 2