خود مدیریتی عامل جلوگیری ازاعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

خود مدیریتی عامل جلوگیری ازاعتیاد به شبکه‌های اجتماعی

گروه اجتماعی:یک جامعه شناس درباره اعتیاد به شبکه های اجتماعی، گفت: خانواده‌ها فرزندان خود را در استفاده از چنین فضاهایی مدیریت کنند. همچنین باید همه افراد، مدیریت خودرهبری را به کار گیرند تا از اعتدال خارج نشوند.
خود مدیریتی عبارت است از، کنترل و هدایت واکنشهای هیجانی و احساسات در برابر افراد و در موقیعت های مختلف که ازاین طریق قادر به واکنش مثبت و موثر بود .خود مدیریتی به معنای پذیرش نقاط ضعف و مدیریت پیوسته و دائم گرایشهاست در واقع خود مدیریتی توانایی بالاتر از مقاومت در برابر رفتار مشکل زا است خود مدیریتی وابسته به خود آگاهی شماست و رفتارها را به طور مثبت رهبری کردن است .
تشخیص وشناسایی هیجانها و رفتارهای فردی و اهمیت آنها است شناسایی هیجانها در رفتارها بسیار مهم است زیراهیجانها و احساسات در مورد قضاوتها به ما اطلاعات می دهند و منبع اطلاعاتی سودمندی هستند . آنها به ما می گویند انرژیمان را کجا وچگونه جهت دهیم
شرایط وموقعیتهای ایجاد هیجانها و نحوه تاثیرگذاری آنها دراعمال مسلمأچگونگی به وجود آمدن احساسات و هیجانات و تغییر آنها در طول زمان بسیار مهم است زیرا برای عملکرد موثر در موقعیت های متفاوت باید از آنها استفاده کنیم .باید بدانیم چه عللی باعث به وجود آمدن آنها می گردند درک علت هیجانها بسیار با ارزش است .
توانایی تنظیم و بیان صحیح هیجانها به شما اجازه می دهد عملکرد خود را به حداکثر بازدهی برسانید و از واکنش های مخرب جلوگیری کنید. در واقع با شناخت ،درک، کنترل و تنظیم احساسات و هیجانهاشما در مهرت کنترل خود و خود مدیریتی توانمند خواهید شد.
محمود ساعتچی درباره عوامل اعتیاد به شبکه@های اجتماعی و مضرات آن، گفت: به رفتاری سالم گفته می شود که در آن، نوعی اعتدال وجود داشته باشد. خارج شدن از اعتدال در هر زمینه و فعالیتی، مشکل ایجاد می کند و به صورت اعتیاد در می آید.
این جامعه‌شناس اظهار داشت: مسئله اعتیاد به شبکه های اجتماعی، اینترنت و نظایر آن، امروز در جهان مورد توجه فراوان قرار گرفته است.
ساعتچی با اشاره به ابعاد مفید استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی گفت: از طریق استفاده از شبکه های اجتماعی، مردم این امکان را پیدا کرده که با گستره وسیعی از افراد و آشنایان خود ارتباط برقرار کنند. این ارتباط به آنها آرامش داده و باعث افزایش آگاهی و اطلاعات علمی می‌شود. همچنین از بسیاری مسائل که قبلا از آن بی خبر بودند، مطلع می شوند و مردم کم و بیش به هم نزدیک می‌شوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از پیام‌های دریافتی در شبکه‌های اجتماعی، باعث اطلاع‌رسانی اجتماعی، تاریخی و بهداشتی می‌شود، اظهار داشت: استفاده از شبکه‌های اجتماعی وقت افراد را پر کرده و برای کسانی که امکان گردش و تفریح ندارند، کمک کننده است.
وی با اشاره به معایب استفاده از شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد: استفاده بیش از حد از شبکه‌ های اجتماعی باعث کاهش حرکات بدن، خسته شدن چشم ها، فعال نگه داشتن بیش از حد مغز، کاهش اشتها، گیجی، منگی و افزایش فشار خون می شود.
ساعتچی با ارائه یک پیشنهاد به خانواده‌هایی که فرزندان آنها درگیر این مسئله بوده و نگران هستند، گفت: خانواده ها فرزندان خود را در استفاده از چنین فضاهایی مدیریت کنند. همچنین باید همه افراد، مدیریت خودرهبری را به کار گیرند تا از اعتدال خارج نشوند.وی افزود: به عنوان مثال پیشنهاد می‌کنم که استفاده‌کنندگان از این شبکه‌ها، بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵دقیقه، وسیله ارتباطی را کنار گذاشته و مقداری شروع به فعالیت کنند تا چشمانشان استراحت کرده و به صورت عادی درآید.این جامعه شناس گفت: زمانی که یک رفتار به صورت اعتیاد در می‌آید در ابعاد مختلف، مشکل ایجاد می‌کند.
به عنوان مثال زمانی که نظافت بیش از حد معمول شود، حالت وسواس‌گونه به خود می‌گیرد که در نتیجه مشکلاتی را به وجود می آورد. بنابر این استفاده زیاد از شبکه‌های اجتماعی نه تنها به خود فرد، بلکه در برقراری ارتباط او با دیگران، آسیب می رساند.
ساعتچی درباره استفاده از شبکه های اجتماعی و بروز خیانت و بحث فرا زناشویی، اظهار داشت: بحث خیانت در پی استفاده از شبکه های اجتماعی، بستگی به این دارد که فرد استفاده‌کننده چه مسیری را انتخاب کند. زمانی که فرد صحیح تربیت شده، مسیرش را درست انتخاب کرده، همچنین اخلاق مناسب و رفتار انسانی داشته باشد، اگر هم در وضعیت های خاص قرار گبیرد، آن را مدیریت می کند.
وی با اشاره به راه‌های جلوگیری از خطرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی، گفت: فقط از طریق آموزش، امکان جلوگیری از خطرات استفاده از شبکه های اجتماعی وجود دارد، همچنین والدین باید مراقبت‌های لازم را برای فرزندان خود در نظر بگیرند.
این جامعه‌شناس با بیان اینکه آموزش و آگاهی باید از سنین پایین شروع شود، اظهار داشت: والدین باید از دوران کودکی مراقب فعالیت‌ها و بازی‌های فرزندان خود باشند و حتی گاهی در بازی‌ها او را همراهی کرده و مشارکت داشته باشند. همچنین با قانون گذاشتن، زمان را برای آنها مدیریت کنند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۵:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


1 × = یک