خودروساز به دنبال تحمیل زیان خود به مردم است

خودروساز به دنبال تحمیل زیان خود به مردم است

گروه اقتصادی: عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت معتقد است امروز خودروسازان به دنبال بهبود وضعیت تولید خود نیستند بلکه قصد دارند اشتباهات سیاست گذاران خود را برعهده شورای رقابت و خریداران اصلی بیندازند چراکه در این صورت می‌توانند بر انباشت زیان‌های خود سرپوش گذارند.
کارشناسان معتقدند خودروسازان قصد دارند با بزرگ‌نمایی چالش‌ ها، خریداران واقعی و شورای رقابت را مقصر تمام سیاست‌های اشتباه خود به تصویر بکشند.
درحالی که تحلیل‌های کارشناسانه از بازار ارز حاکی از روند کاهشی نرخ‌ها طی هفته‌های گذشته آن هم در رکود کامل خرید و فروش است، با توجه به تاثیر مستقیم آن بر سایر بازارها کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند با تخلیه حباب قیمت ارز شاهد نزول شدید قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.این بحث در بازاری که با وجود ریزش قیمت‌ها همچنان در کاهش تقاضا بسر می‌برد باز هم نقطه امیدی را برای مشتریان خودرو به وجود آورده است.اما از سوی دیگر رضا شیوا، رییس شورای رقابت به تازگی اعلام کرد: »با توجه به روند نزولی بازار خودرو در روز‌های گذشته این شورا تصمیم گرفت که هیچ افزایش قیمتی در خصوص خودرو‌ها تا پایان سال اعمال نشود. زمانی تورم کشور بسیار بد و لجام گسیخته بود به همین دلیل تصمیم گرفتیم هر سه ماه یکبار با درنظر گرفتن تورم بخشی قیمت‌های جدید ارائه کنیم، اما اکنون میزان تورم در مسیری قابل کنترل افتاده و همه بازار‌ها روند کاهشی گرفته است براین اساس شاید در آینده نسبت به تغییر هر ۶ ماه یکبار قیمت‌ها و شاید همچون گذشته به تغییر هر ساله قیمت‌ها اقدام کنیم.«این اظهار نظر دقیقاً در زمانی که نرخ ارز روند کاهش گرفته است، موج جدیدی از انتقادات را در پی داشته است؛ این منت آن هم پس از اعداد و رقم‌های عجیبی که شورای رقابت برای خودرو‌های بی کیفیت پایه گذاری کرده است، شایسته مصرف کننده خودرو نیست که می‌بایست از طریق قرعه کشی، پول پیش فروش خودرو را به خودروساز بپردازد، اما خودرویی تحویل نگیرد، چراکه خریداران واقعی خودرو آن هم در ماه‌های پایانی سال به دنبال کاهش قیمت‌ها هستند تا بتوانند پس از این همه تلاطم قیمتی خودروی مورد نیاز خود را خریداری کنند.
شورای رقابت مقصر گرانی خودرو نیست
در همین رابطه آلبرت بغزیان، عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت گفت: شورای رقابت مقصر گرانی خودرو نیست، اما از این شورا چنین تصویری در ذهن مردم توسط خودروسازان در حال شکل گیری است که تمام مقصر اقدامات برای تشکیل بازار پرتلاطم و گرانی‌های افسار گسیخته بازار خودرو، فقط شورای رقابت است.
بغزیان گفت: خودروسازان می خواهند به مردم این موضوع را القا کنند که اگر قیمت خودرو بالاست تنها به دلیل بی تدبیری و فرمول‌های شورای رقابت است هرچند این شورا و رئیس آن تلاش خود را برای ایجاد بازاری آرام و تثبیت قیمت ادامه می‌دهد، اما این موضوع به خوبی منعکس نشده است.
وی تصریح کرد: دستور العمل‌های شورای رقابت کاملاً سمت حمایت از مصرف کننده است به شرطی که تولید کننده نسبت به هزینه‌ها و میزان تولید صادق باشد!
عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت افزود: در حال حاضر خودروساز مدعی هزینه‌های بالای تولید است و معتقد است که تولید به دلیل گرانی مقرون به صرفه نیست؛ در برابر این ادعا شورای رقابت از تولید کننده قیمت تمام شده را درخواست می‌کند، اما خودروساز از ارائه قیمت تمام شده خودداری می‌کند.وی ادامه داد: شورای رقابت در دستورالعمل خود با توجه به تورم و شرط افزایش کیفیت، درصدی به قیمت گذشته خودرو‌ها افزود، هرچند خودروساز این دستور را اجرایی کرد، اما در همان ابتدا شوک هزینه‌ای و ارزی به این نحوه محاسبه وارد و باعث فاصله در اجرای کامل و مستمر این دستورالعمل شد.بغزیان با تأکید بر اینکه خودروسازان که ادعای خودکفایی و تولید ملی را داشتند با رفتن فرانسوی‌ها و کُره ای‌ها تمام معادلاتشان برهم ریخت گفت: حالا در این زمان به دنبال واردات قطعه برای تولید هستند و در این مسیر هم با مشکلات زیادی روبرو شده_اند.این اقتصاددان تصریح کرد: هرچند مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند اقتصاد مقاومتی را باید در تمام صنایع پیاده کنیم یعنی هر صنعتی به دنبال تأمین قطعات مربوط به بخش خود باشد، اما در این زمینه اقدامات موثری صورت نگرفت و قطع روابط با سایر خودروسازان خارجی زمینه را برای کاهش تولید و چالش‌های صنعت خودرو فراهم کرد.
عضو هیئت تجدیدنظر شورای رقابت یادآور شد: دستورالعمل‌های شورای رقابت علاوه بر اینکه به دنبال کمک به تولید کننده است، نفع مصرف کننده را نیز در نظر می‌گیرد، اما تولیدکنندگان خودرو از همکاری در این زمینه امتناع می‌کنند.
وی ادامه داد: قرار است طبق فرمول شورای رقابت که منطبق با شاخص‌های بانک مرکزی است اجحافی به مصرف کننده نشود و این حتی برای تولید کننده هم مناسب است و قطعاً ضرر نخواهد کرد.بغزیان یادآور شد: حالا اینکه زیان انباشت خودروساز به این رقم رسیده به دلیل این است که می‌توانست تولید را افزایش و قیمت تمام شده را کاهش دهد و همچنین هزینه‌های مالی بالا و شکست‌های سرمایه گذاری در سایت‌های خارج از کشور از جمله دلایل این زیان‌ها بوده است که طبیعاً مصرف کننده نباید تاوان این اشتباهات را بپردازد.
واسطه ها هنوز بین کارخانه و بازار خودرو فعالند
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه آخرین دستورالعمل شورای رقابت نیز طبق درخواست خود خودروسازان اعلام شده است گفت: در این فرمول بر افزایش تولید طی سه ماه تأکید شده و قیمت خودرو هم باید به تناسب تولید، افزایش یابد و اگر قیمت‌ها هم تغییر کند به اندازه قیمت‌ خودرو‌ها در بازار نخواهد بود و در نتیجه آن فاصله بازار آزاد و قیمت مصوب کاهش پیدا می‌کند.بغزیان ادامه داد: در ضمن باید واسطه‌های بین تولید و بازار شناسایی شوند چرا که این دسته از افراد به حجم تولید دسترسی دارند، هرچند که تا حالا این نفوذ را هنوز کشف نکرده اند چراکه هرچقدر خودرو لازم است در بازار وجود دارد، اما خودروساز نمی‌تواند تعهدات خود (پیش فروش‌ها) را عملی کند.
وی گفت: زمانی که تولید خودرو را افزایش نداده‌اند نمی‌توانند طی سه ماه افزایش تولید داشته باشند پس نمی‌توانند از فرمول و دستور العمل شورای رقابت تبعیت کنند، پس به ناچار باید به فرمول قبلی بازگردند و خودروساز طبق آن پیش برود، پس در صورت عدم ایفای تعهدات، خودروسازان اجازه افزایش قیمت را ندارند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از شعار سال، بغزیان در پایان با تأکید بر اینکه شرایط باید به گونه‌ای باشد که در ابتدا مشتریان واقعی و بعد تولید کننده خودرو از قیمت‌های بازار آسیب نبینند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که خودروساز با هر ترفندی به دنبال جبران زیان‌های ناشی از سیاست‌های اشتباه در تولید و سرمایه‌گذاری‌های خود است.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


5 + = سیزده