- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

خط ریلی زیربنای توسعه و رشد آذربایجان‌غربی است

Posted By admin On اردیبهشت ۲۲, ۱۳۹۹ @ ۱۱:۱۷ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

گروه خبر:مدیرکل راه و شهرسازی آذربیجان‌غربی گفت: راه‌های آذربایجان‌غربی زیربنای توسعه استان است که شامل راه‌های زمینی و ریلی می‌شود اما در بحث ریلی سرمایه‌گذاری اولیه عظیمی نیاز است که این بخش توسعه یابد و با توجه به شرایط کنونی اوضاع اقتصادی کشور نیاز به سرمایه گذاری عظیم و کمک گرفتن از بخش خصوصی و خارجی است.
به گزارش آراز آذربایجان،مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی افزود: مطالعات و امکان سنجی اولیه راه‌آهن سریع‌‌السیر ارومیه-تبریز براساس مصوبات کمیسون برنامه‌ریزی و حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی کشور انجام گرفته است.
سید محسن حمزه‌لو تصریح کرد: طول تقریبی کل محور این راه‌آهن ۱۲۰کیلومتر است و حدود ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و در حال حاضر استعلام‌های زیست محیطی و فنی انجام و روند ادارای آن پیگیری و مشاوری در این زمینه انتخاب شده است که مطالعاتی در کل محور انجام دهد.
وی افزود: با توجه به جایگاه خاص استان در خصوص حمل و نقل مرزی که یک چهارم پایانه‌های مرزی کشور را دارد، در این راستا سیاست‌های وازرت راه و شهرسازی و دولت بر افزایش مبادرت‌های مرزی است و بحث ترانزیت کالا از اولویت‌های اول و اصلی استان است.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی ادامه داد: خط ریلی آذربایجان‌غربی به دلیل اینکه به مسیر ترکیه و در ادامه به شمال عراق وصل می‌شود یکی از مهم‌ترین محورها تلقی شده و از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی گفت: از جمله موارد توجیهی و مزیت‌های این طرح و مقایسه با حمل و نقل ترانزیتی زمینی کاهش هفت درصدی مصرف سوخت، ایمنی، کاهش آلودگی، افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر، کاهش چشمگیر زمان سفر و افزایش راندمان، و از اهمیت‌های دیگر وصل کردن کریدور‌هایی داخل کشور در حوزه ریلی به پایانه‌های مرزی کشور و در حالت کلی تکمیل خط آهن شرق به غرب کشور از طریق اتصال به مرکز استان بوده است.
حمزه‎لو در خصوص سرمایه‌گذاری خط ریلی ارومیه-تبریز، تصریح کرد: در بحث سرمایه‌گذاری هم با چند سرمایه‌گذار داخلی بحث‌هایی انجام شده و در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی بحث مفصلی وجود دارد که باید به طور دقیق بررسی شود.
وی یادآورشد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی استان و افزایش مراودات بین ایران و ترکیه خط ریلی راه‌آهن از اهمیت بسزایی برخورد دار است و ظرفیت‌ها و پتانسیل زیادی برای افزایش صادرات و مراودت‌های اقتصادی بیشتر در این مسیر خط ریلی وجود دارد.
حمزه‌لو با بیان اینکه ایستگاه خط آهن ارومیه با توجه به مشکلات معارضین ملکی، از ایستگاه سوخت‌گیری و بارگیری برخوردار نیست، اذعان کرد: سال گذشته با هماهنگی‌های انجام شده با فرماندار ارومیه و سیستم قضایی استان مشکل معارضین ملکلی حل شد و امسال در اولین فرصت مناسب و طبق رایزنی‌های انجام شده با پیمانکار سکوی بارگیری، تخلیه و سوخت‌گیری در ایستگاه راه آهن ارومیه احداث می‌شود.وی تصریح کرد: احداث سکوی سوخت‌گیری در ایستگاه راه‌آهن ارومیه برای کاهش زمان سفر ریلی موثر است چراکه در حال حاضر قطار ارومیه به تهران برای انجام سوخت‌گیری به مدت ۲ ساعت در ایستگاه راه‌آهن مراغه توقف می‌کند.
این مقام مسئوول گفت: از جمله موارد دیگر توسعه خط ریلی وصل کردن خط ریلی نقده به تمرچین است که رایزنی‌های لازم در این زمینه انجام شده است که در این صورت خط ریلی شمال عراق فعال خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربیجان‌غربی خاطرنشان کرد: راه‌های آذربایجان‌غربی زیربنای توسعه استان است که شامل راه‌های زمینی و ریلی می‌شود اما در بحث ریلی سرمایه‌گذاری اولیه عظیمی نیاز است که این بخش توسعه یابد و با توجه به شرایط کنونی اوضاع اقتصادی کشور نیاز به سرمایه گذاری عظیم و کمک گرفتن از بخش خصوصی و خارجی است.
حمزه‌لو اظهار کرد: پروژه‌های راهسازی و ریلی از لحاظ بار مالی بسیار هزینه بر است و باید از لحاظ مالی تامین شود تا طرح‌ها به مرحله اجرا برسد در این باره با چند سرمایه‌گذار حوزه اقتصادی و حتی قرارگاه خاتم صحبت‌های انجام شد اما در حال حاضر هیچکدام از این رایزنی‌ها مثمرثمر نبود و منجر به نتیجه مثبت نشده است.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح توسعه راه‌ آهن ارومیه –مراغه اظهار کرد: برای احداث راه‌آهن ارومیه-مراغه از همان ابتدا پیگیر افتتاح و راه‌اندازی خط ریلی راه آهن بودیم و در حال حاضر برنامه‌ای برای توسعه راه آهن ارومیه-مراغه به ارومیه به تبریز هستیم و هم اکنون از اولویت‌های اول و اصلی ایجاد اداره کل راه‌آهن در آذربایجان‌غربی است که طرح توجیهی آن برای ارائه به سازمان راه آهن کشور نوشته و تنظیم شده است و سازمان راه آهن کشور نامه نگاری‌های لازم با معاونت امور استخدامی در خصوص چارت سازمانی اداره کل انجام داده و در مراحل پایانی قرار دارد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%ae%d8%b7-%d8%b1%d9%8a%d9%84%d9%8a-%d8%b2%d9%8a%d8%b1%d8%a8%d9%86%d8%a7%d9%8a-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d9%88-%d8%b1%d8%b4%d8%af-%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.