گزارش//

خط ریلی آذربایجان‌غربی مسیری طلایی برای گشایش کریدور شرق به غرب

خط ریلی آذربایجان‌غربی مسیری طلایی برای گشایش  کریدور شرق به غرب

گروه گزارش: تکمیل طرح راه آهن مراغه – ارومیه با سرمایه‌گذاری چهارهزار میلیارد ریالی، یکی از طرح‌های فاخر در آذربایجان غربی به شمار می‌رود و می‌توان با توسعه این خط ریلی، کریدور شرق به غرب را توسعه داده و زمینه حمل و نقل بین المللی را در این خطه از کشور فراهم کرد. عملیات اجرایی طرح ملی راه آهن مراغه – ارومیه به طول ۱۸۲ کیلومتر از سال ۱۳۸۰ آغاز شده بود که پس از کش و قوس های فراوان در سال ۱۳۹۷ مورد بهره برداری قرار گرفت که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی، چهار هزار میلیارد ریال برای آن هزینه شده بود.
این طرح سبب شد تا مرکز آذربایجان غربی پس از سال‌ها به خط ریلی کشور متصل شده و به شهرهای سلماس و خوی اضافه شود زیرا این شهرها از سال ها پیش در مسیر ریلی ایران به ترکیه قرار داشتند.
مردم این خطه پس از سال‌ها به خط آهن سراسری کشور متصل شدند تا بخشی از آرزوهای شهروندان در خصوص مسافرت‌های بین شهری و مسافرت به استان‌های مختلف کشور تحقق یابد.
البته بخشی که در این خصوص مغفول مانده، توسعه خط ریلی در ارومیه تا مرز ترکیه و به نوعی اروپاست که می‌تواند روند توسعه این نقطه از کشور را بیش از پیش سرعت ببخشد.
توسعه شبکه حمل و نقل ریلی که به دلیل مزایایی چون هزینه مناسب، ضریب امنیت بالا، آلودگی کمتر و مصرف پایین سوخت، اهمیت ویژه‌ای در رشد و توسعه شهرها دارد، به دلیل مجاورت آذربایجان غربی با کشورهای عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان، از اهمیت دوچندانی در این استان دارد.
توسعه تجارت در گرو توسعه خطوط ریلی به سمت مرز است
زمینه توسعه تجارت و صادرات از این استان زمانی میسر می‌شود که خط ریلی این استان به طرف شهرستان‌های مرزی برسد و این امر نیز توسط مدیرکل راه آهن منطقه آذربایجان مورد تاکید قرار گرفته است.
محمدرضا قربانی به این مطلب اذعان کرده که ظرفیت‌ها و پتانسیل زیادی برای افزایش صادرات و مراودات‌ اقتصادی بیشتر در این مسیر خط ریلی وجود دارد و با توسعه خط راه آهن ارومیه به شهرهای مرزی می‌توان زمینه افزایش مبادلات تجاری در منطقه را افزایش داد.
مسوولان بر این باورند که آذربایجان‌غربی به علت دارا بودن موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با سه کشور از لحاظ اقتصادی دارای بهترین موقعیت برای توسعه اقتصادی و صادرات و واردات محصولات است و اتصال ریلی به خط ریلی بندر مرسین در رشد و پیشرفت این استان بسیار تأثیرگذار خواهد بود به طوری که مدیرکل راه آهن آذربایجان در این رابطه معتقد است فاصله چهار ساعته را می‌توان با تامین زیرساخت‌ها به پلی متصل کننده برای ایجاد توسعه تبدیل کرد.
قربانی در این باره معتقد است ایجاد یک شبکه ریلی مطمئن می‌تواند به افزایش آمار صادرات در آینده منجر شود و جابجایی ۲۵ درصد از بار ترانزیتی کشور توسط پایانه‌های مرزی این استان عاملی است تا با اتصال آذربایجان غربی به شبکه سراسری ریلی، ظرفیت ترانزیت کالا در این منطقه افزایش یابد.
آذربایجان غربی صاحب اداره کل راه آهن می شود
اما باید به این مساله نیز توجه کرد که توسعه خطوط ریلی در این استان نیازمند اداره‌ای مستقل برای این استان است تا بتواند توسعه خطوط ریلی را رقم بزند و پلی ارتباطی مناسبی بین شرق و غرب باشد که در این زمینه رییس شورای هماهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اظهار داشته که پیگیری‌ لازم از طرف مجموعه راه وشهرسازی آذربایجان‌غربی جهت شکل‌گیری اداره کل راه‌آهن آذربایجان‌غربی به منظور استفاده از ظرفیت‌های زیرساخت ریلی منطقه در صادرات و تبادلات مرزی انجام شده است.
سید محسن حمزه‌لو تسریع در فرآیندهای شکل‌گیری اداره کل راه‌آهن استان را از مهم‌ترین محورها دانسته و اضافه کرده که در مسوولان در تلاش هستند تا اداره کل راه‌آهن آذربایجان در شهر ارومیه با تمام اختیارات قانونی استقرار یابد.
جلب سرمایه‌گذار در اولویت برنامه‌های توسعه ریلی استان است
برای اینکه خطوط ریلی استان توسعه یابد، نیازمند جلب سرمایه هستیم و این سرمایه یا از طرف دولت تامین می‌شود و یا با جذب سرمایه گذار امکان پذیر است که مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این رابطه تاکید دارد جلب سرمایه‌گذاری و افزایش تعداد قطارهای ایستگاه راه آهن ارومیه در اولویت برنامه‌های اجرایی شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان قرار دارد.
رییس شورای هماهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی با اشاره به سابقه فعالیت ریلی این استان افزود: خدمات حمل‌ونقل این مسیر ریلی از ۱۰ دی‌ماه با ظرفیت ۴۴۰ نفر آغاز شده است.
حمزه‌لو معتقد است ارومیه به عنوان سومین مرکز استانی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی «مقام معظم رهبری به شبکه ریلی کشور متصل و آرزوی دیرینه مردم منطقه محقق شد زیرا سیستم حمل و نقل ریلی دستاوردهای درخشانی از جمله صرفه‌جویی در زمان و انرژی، ایمنی و حفظ محیط زیست را برای استان به همراه دارد.
آذربایجان‌غربی موقعیت ویژه اقتصادی برای توسعه خط ریلی دارد
برای توسعه بیشتر بخش ریلی و جذب سرمایه و به قولی تحرک لوکوموتیوهای آذربایجان‌غربی نیازمند ریل گذاری نمایندگان این استان است تا با قدرت و اختیارات خود امکاناتی را برای استان جذب کنند و رییس مجمع نمایندگان آذربایجان‌غربی در رابطه به توسعه حمل و نقل ریلی در این استان معتقد است، طرح راه آهن ارومیه نواقص زیادی دارد که نیازمند توسعه و بهره‌برداری کامل آن هستیم.
حجت الاسلام سید سلمان ذاکر معتقد است که نبود سکوی تخلیه‌بار و سوختگیری در این مسیر باعث می‌شود که قطار، سوختگیری را در مراغه و تبریز انجام دهد.
وی اضافه کرد که بر اساس اعلام مسوولان مطالعات لازم برای اتصال قطار ارومیه به سرو انجام شده و باید برای اجرای این مورد اهتمام جدی وجود داشته باشد.
وی معتقد است آذربایجان‌غربی به دلیل همجواری و ارتباط با چند کشور اروپایی یک منطقه ویژه اقتصادی شناخته شده است و باید بسترهای ویژه اقتصادی از جمله توسعه حمل و نقل ریلی در این منطقه فراهم شود.
با توجه به اینکه اتصال آذربایجان‌غربی به حمل‌ونقل راه آهن کشور، زیرساخت کلیدی برای توسعه بخش‌های اقتصادی و گردشگری به شمار می‌رود در حال حاضر علاوه بر حمل‌ونقل مسافری، ساماندهی ایستگاه‌ها و گسترش حمل‌ونقل کالا در دست اجراست.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل ازایرنا، راه‌آهن مراغه – ارومیه ۲ استان مهم آذربایجان غربی و شرقی را به هم وصل می‌کند و از شهرهای ملکان، نقده، میاندوآب و مهاباد عبور کرده؛ این خط آهن همچنین در روستاهای قزل قلعه، شیرین بلاغ و رشکان ایستگاه دارد و طول آن ۱۸۵ کیلومتر است.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


2 − یک =