استاندار آذربايجان غربي:

خشکی دریاچه ارومیه ۲۰میلیون نفر را مجبور به مهاجرت خواهد کرد

خشکی دریاچه ارومیه ۲۰میلیون نفر را مجبور به مهاجرت  خواهد کرد

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه مهمترین مشکل ما است زیرا ادامه این روند ۲۰میلیون نفر را مجبور به مهاجرت می¬کند.
به گزارش آرازآذربایجان ، محمد مهدی شهریاری در اولین مجمع سلامت استان اظهار کرد: مهمترین مشکل ما امروز بحث محیط زیست است بحث خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها مثل دریاچه ارومیه که از مهمترین مشکلات است چرا که اگر این روند ادامه پیدا کند ۲۰ میلیون نفر جمعیت باید جا به جا شوند.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه ما به جامعه شادابی نیازمندیم ادامه داد : امروز در جامعه ی بشری یک زندگی اجتماعی جدیدی را شروع کرده ایم، بیماری های جدیدی به وجود آمده که باید آنها را شناسایی و راهکار یابی کنیم.
وی به نقش سازمان جهاد کشاورزی در خصوص تهدیدات کشاورزی خصوصا استفاده از سموم، کارخانجات تولید کننده مواد غذایی و دارویی ، وزارت جهادکشاورزی در خصوص تهدیدات کشاورزی خصوصا استفاده از سموم، کارخانجات تولیدکننده مواد غذایی و دارویی، وزارت جهاد، استاندارد، شهرداریها تاکید کرد.
شهریاری با اشاره به اهمیت توسعه شاخص های سلامت در جوامع بشری، گفت: در بیشتر کشورهای دنیا شاخص های توسعه یافتگی را بر اساس شاخص های سلامت مورد ارزیابی قرار می دهند و دولت توجه و اهتمام ویژه ای به توسعه شاخص های سلامت در جامعه دارد. وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل یکسری از معضلات اجتماعی در جامعه، مسئله سلامت با چالش های جدی مواجه شده است و ضروری است فرمانداران استان مشکلات و معضلات اجتماعی را شناسایی، پالایش و برای حل این مشکلات برنامه ریزی و راهکار ارائه دهند.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه توجه به آموزش توسط نهادهای آموزشی بویژه آموزش و پرورش و دانشگاه ها در توسعه و ارتقای شاخص های سلامت در جامعه را مورد تاکید قرار داد.شهریاری مهمترین سازمان تاثیرگذار را سازمان آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: باید بخشی از کتب درسی به آموزش سلامت اختصاص یابد که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است.
استاندار آذربایجان غربی مهمترین عامل را در بحث سلامت را خود مردم و سازمانهای مردم نهاد عنوان کرد و توجه به بخش خصوصی و مشارکت مردم را مورد تاکید قرار داد و فقر فرهنگی را جزء مهمترین مشکلات ذکر کرد.
وی همچنین توسعه همکاری های بین بخشی در اجرای برنامه های ارتقای شاخص های سلامت را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: دستگاه های اجرایی و سازمانهای مردم نهاد در ارتقای شاخص های سلامت در استان مشارکت جدی داشته باشند و ما نیز از این همکاری ها حمایت می کنیم.
صیانت از سلامت روحی و روانی مردم باید در سیاست های حاکمیتی قرار گیرد
معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر نقش مشارکت های مردمی و تعامل بین بخشی در حفظ سلامت روحی و روانی جامعه، گفت: ۱۲ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان ایرانی به افسردگی مبتلا هستند.
محمدهادی ایازی دراین مجمع خیران سلامت آذربایجان غربی در ارومیه افزود: صیانت از سلامت روحی و روانی مردم باید در تمامی سیاست های حاکمیتی مورد توجه قرار گیرد تا از رشد روزافزون آسیب های اجتماعی پیشگیری شود. وی با بیان اینکه پیوست سلامت تنها به یک منطقه یا شهرستان اختصاص ندارد، اظهار کرد: ۷۵ درصد از مدیریت سلامت کشور خارج از دستان مدیران این بخش بوده و همت جمعی برای صیانت از آن نیاز است.
ایازی اظهار کرد: سلامت تغذیه، آموزش و فرهنگ سازی از جمله مصداق هایی به شمار می رود که ارتقا آنها نیازمند مشارکت مردم و تعامل و توجه همه دستگاه هاست. وی با بیان اینکه در سطح کشور سالانه ۳۳۳ هزار نفر در تصادف های جاده ای دچار مصدومیت می شوند، گفت: وزارت بهداشت در ایجاد تصادف نقشی ندارد ولی در پیامدهای ناشی از آن وارد میدان می شود بنابراین همه دستگاه ها در جلوگیری از آن و فرهنگ سازی در این زمینه باید نقش ایفا کنند. دکتر ایازی همچنین به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ اشاره و بیان کرد: اگر این آلودگی مهار نشود موجب ورود حجم زیادی از بیماران به مراکز درمانی و وارد شدن هزینه های سنگین درمانی بر نظام سلامت کشور می شود. وی گفت: برای کاهش این هزینه ها باید مشارکت بین بخشی و دستگاه های دخیل در حوزه سلامت تقویت شود و هریک نقش و وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهند.
وی با بیان اینکه اجتماعی شدن سلامت نیازمند فعالیت خیران سلامت است، افزود: توسعه زیرساخت های نظام سلامت نیز با افزایش مشارکت های مردمی و فعالیت خیران تسهیل می شود. وی اقدام دیگر در حوزه اجتماعی کردن نظام سلامت را تقویت مشارکت بین بخشی ذکر و بیان کرد: اجتماعی کردن به مفهوم مشارکت همه آحاد مردم در حوزه سلامت است بدین مفهوم که هر فردی نسبت به سلامت خود، خانواده، دوستان، هموطنان و آحاد انسان های روی کره زمین حساس شود و مراقبت لازم را انجام دهد.
ایازی بیان کرد: ‘ دولت ‘، ‘ تشکل های مردمی و روحانیان’ و ‘ پزشکان’ سه ضلع تشکیل دهنده مجمع خیران سلامت هستند و تعامل این سه با یکدیگر اثرگذار خواهد بود. وی با بیان اینکه موضوع سلامت مورد تاکید همه ادیان و به ویژه قرآن، پیامبر و ائمه بوده است، گفت: قرآن کریم آن را ضامن بقای جامعه دانسته است و مشارکت در جامعه را نشانه پویایی جوامع می داند.
ایازی با انتقاد از برنامه خیران سلامت در آذربایجان غربی نیز گفت: مسائل و مشکلات بخش سلامت استان باید در مجمع خیران سلامت بیان شود ولی امروز در این مجمع چیزی از سیمای سلامت استان بیان نشد.
مجمع خیران سلامت با هدف استفاده از ظرفیت مردم در حوزه زیرساخت های نظام سلامت و توسعه آن راه اندازی شده است؛ ۶۲۰ سازمان مردم نهاد در حوزه سلامت کشور تشکیل شده و دستاوردهای بسیار ارزشمندی داشته است. .Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۹:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


هشت − = 6