وزير نيرو دراروميه:

خشکی دریاچه ارومیه زندگی مردم منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد

خشکی دریاچه ارومیه زندگی مردم منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد

گروه خبر: حمید چیت‌چیان گفت: خشکی شدن دریاچه ارومیه زندگی تمام مردم منطقه را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد .
به گزارش آرازآذربایجان ، وزیر نیرو در حاشیه افتتاح سامانه فاضلاب شهر نقده، اظهار داشت: امروز شاهد بهره‌برداری از طرح‌های متعدد و شروع طرح جدید در منطقه هستیم که این طرح‌ها می‌تواند تحول قابل توجهی در بخش وزارت نیرو در این منطقه ایجاد کند.
وی تصریح کرد: طرحی که شاهد بهره‌برداری از آن هستیم، از طرح‌های شاخص و مهم محسوب می‌شود.
وزیر نیرو اظهار داشت: ورود فاضلاب خام به طبیعت، از مسائل نگران کننده است که منجر به آلودگی منابع آبی، محیط زیست و منابع طبیعی می‌شود و می‌تواند تبعات نامطلوبی را به همراه داشته باشد.
چیت‌چیان ادامه داد: تصفیه‌خانه فاضلاب نقده با ظرفیت قابل توجهی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود و پساب حاصل از این تصفیه‌خانه وارد دریاچه ارومیه شده و برای احیای دریاچه ارومیه کمک خواهد کرد.
این مسؤول با بیان اینکه امروز سه پروژه مهم از جمله شبکه بزرگ آبیاری زهکشی برای دشت پیرانشهر، آغاز اجرای سد کانی‌سیب، شروع حفاری تونل از سمت ورودی تونل در پیرانشهر در این منطقه آغاز خواهد شد، اعلام کرد: امید می‌رود این پروژه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی شوند.وی با اشاره به اقدامات مهم اجرایی از ابتدای دولت یازدهم، اظهار داشت: موضوع احیای دریاچه ارومیه از مسائل مهمی بود که از ابتدای دولت نهم مورد توجه قرار دارد و در این خصوص وزارت نیرو طرح‌های متعددی را در حال اجرا دارد.
این مسؤول ارتقای بهره‌وری آب در بخش کشاورزی را خواستار شد و گفت: در گذشته ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی اطراف دریاچه ارومیه کشت می‌شد ولی اکنون این میزان به ۵۰۰ هزار هکتار رسیده است و مصرف آب در این اراضی ۳٫۵ میلیارد مترمکعب است که اگر میزان اراضی زیر کشت کاهش یابد این میزان آب به دریاچه ارومیه سرازیر خواهد شد.
وزیر نیرو استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی و اصلاح روش‌های آبیاری را از جمله اقداماتی عنوان کرد که منجر به کاهش مصرف آب در این بخش می‌شود، ادامه داد: موضوع حائز اهمیت در این زمینه صرفه‌جویی حاصل از مصرف آب و جلوگیری از توسعه کشت در اراضی اطراف دریاچه ارومیه است.
چیت‌چیان خاطرنشان کرد: خشکی دریاچه ارومیه زندگی تمام مردم منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد و برای جلوگیری از آثار ناشی از خشکسالی باید مردم نیز با مسؤولان همدل بوده و به موضوع بهینه سازی مصرف آب در اراضی کشاورزی توجه داشته باشند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۶ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


− 2 = یک