مدير ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان شرقي:

خشکی دریاچه ارومیه تهدید حیات ۱۴میلیون نفربا ریزگردهای نمکی است

خشکی دریاچه ارومیه تهدید حیات ۱۴میلیون نفربا ریزگردهای نمکی است

گروه خبر: مدیر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی ، با بیان اینکه خشکی دریاچه ارومیه تهدید حیات ۱۴میلیون نفربا ریزگردهای نمکی است گفت: دریاچه ارومیه تهدید بزرگی است و ممکن است فرار سرمایه از استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه را سبب شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، خلیل ساعی جلوگیری از تبخیر آب را یکی از راهکارهای ستاد احیای دریاچه ارومیه برای افزازش تراز اکولوژیک آب این دریاچه خواند و افزود: اگر بتوانیم راهکاری برای کاهش تبخیر داشته باشیم، سالانه حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره می شود و با انتقال آب رودخانه زاب به پیکره دریاچه حدود ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه بحث دریاچه ارومیه یک بحث ملی است و باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود، اظهار داشت: اگر ستاد احیای دریاچه ارومیه شکل نمی ‌گرفت امروز دریاچه حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب داشت. ساعی با اشاره به اقدامات ستاد احیا برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ حدود ۲۱ هزار و ۶۳۰ هکتار افزایش و توسعه در بخش کشاورزی استان های آذربایجان شرقی، غربی و کردستان را شاهد بودیم که ادامه این روند به ضرر احیای دریاچه می شد.
وی ادامه داد: در این مدت از مجموع هفت میلیارد مکعب آب استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه، آب زیادی هدر رفته است که هیچ ضرورتی نداشت؛ محصولی مثل چغندرقند در آذربایجان غربی و شرقی تولید شود تا مورد مصرف در اصفهان و خراسان رضوی قرار بگیرد و باید توجه داشت هیچ ماده‌ای جایگزین آب نمی‌ شود.
ساعی تثبیت ریزگردهای نمکی را از جمله برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه دانست و ادامه داد: در این راستا منابع طبیعی و سازمان جنگل‌ها و مراتع با کاشت انواع بوته‌ها در سطح وسیع و محافظت و تغذیه از نزولات جوی، وارد عمل شده است.
وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مصرف آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، گفت: باید این بخش بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا کشاورزی با حداقل آب انجام یابد، زیرا طبق مصوبه ستاد احیا سالانه باید هشت درصد و در مدت زمان پنج سال، ۴۰ درصد از مصرف آب در همه بخش‌ها کاسته شود. ساعی ادامه داد: سالانه یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب در صورت کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در حوضه آبریز دریاچه، آب ذخیره می شود، در حالی که حقابه دریاچه ارومیه ۲ میلیارد و ۵۷۸ میلیون مترمکعب است.
وی اضافه کرد: قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه ۴۰ تا ۴۵ سانتی متر و در بازه‌ی زمانی ۲۰ ساله، هشت متر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده است که حال توانسته‌ایم آن را تثبیت کنیم.ساعی یادآور شد: اصلاح الگوی کشت از سال ها پیش با همکاری سازمان جهاد کشاورزی در بسیاری از روستاها و شهرستان ها با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای کشت زعفران، پسته، درخت سنجد ترویج شده است و همه تلاش می‌ کنند، اما باز هم همراهی مردم برای ما بسیار مهم است.وی با تاکید بر اینکه نبود دریاچه ارومیه ۱۴ میلیون نفر از مردم ایران را تحت تاثیر ریزگردهای نمکی قرار می دهد، افزود: دریاچه ارومیه تهدید بزرگی است و ممکن است فرار سرمایه از استان‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه را سبب شود.
مدیر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی درباره انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه نیز اظهار داشت: به دلیل اختلاف سطح بیش از ۲ هزار متری ۲ پهنه آبی و نیز عدم همخوانی آب که موجب برهم زدن اکوسیستم دریاچه می ‌شد، این طرح قابلیت اجرایی ندارد.
ساعی در عین حال انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه با انجام مطالعات را امکان پذیر دانست.
دریاچه ارومیه به عنوان بزرگترین دریاچه شور داخلی جهان از حدود یک دهه قبل به دلیل تغییرات اقلیمی و مشکلات فیزیکی پیرامون و بستر خود به تدریج مسیر نابودی در پیش گرفت.
وسعت کنونی دریاچه ارومیه حدود یکهزار و ۷۳۵ کیلومترمربع است که ۴۶ درصد آن در آذربایجان غربی، ۴۳ درصد در آذربایجان شرقی و ۱۱ درصد نیز در استان کردستان قرار دارد. اوایل مهر ماه پارسال وسعت دریاچه معادل یکهزار و ۷۲۳ کیلومتر مربع بود.
حجم آب موجود در دریاچه نیز هم اکنون یک میلیارد و هفت میلیون مترمکعب است که پارسال در همین موقع معادل یک میلیارد و پنج میلیون مترمکعب بود.
تراز اکولوژیک آب دریاچه ارومیه ۱۳ میلیارد و ۷۳۰ میلیون مترمکعب است که این حجم آب در سال های گذشته تا بیش از ۳۰ میلیارد مترمکعب نیز مشاهده و ثبت شده است.
تعداد شهرهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۲۵ شهر در سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان است که خشک شدن آن جمعیتی این شهرها را با آسیب های بزرگ بهداشتی، زیست محیطی و سلامتی مواجه می کند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


دو × = 16