مدير طرح ملي حفاظت از تالاب هاي ايران مطرح کرد

خشکیدن دریاچه ارومیه یعنی از دست رفتن هویت و خاطرات بسیاری از مردم

خشکیدن دریاچه ارومیه یعنی از دست رفتن هویت و خاطرات بسیاری از مردم

گروه خبر: مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب_های ایران گفت: از دست دادن دریاچه ارومیه یعنی از دست دادن هویت بسیاری از اقوام و خاطرات آنها و همین موضوع باعث شده یک جریان اجتماعی برای حفظ آن شکل بگیرد.
در برنامه ” زمین ۳۶۰ درجه ” با موضوع حق آبه محیط زیست از دریاچه ارومیه ؛ ابوالفضل آبشت مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران اظهار کرد: وضع دریاچه ارومیه در ده سال گذشته روند نزولی داشت و هر سال بخش زیادی از وسعت و تراز آن از دست می رفت اما با توجه به اتفاقاتی که در دهه های اخیر در جهت احیای آن افتاده می توان گفت وضع امیدوار کننده ای دارد.
وی افزود : در حقیقت فعالیت های ستاد احیای دریاچه ارومیه و عزم ملی برای حفظ آن باعث شده دریاچه به وضعیت تثبیت شده ای برسد.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه با توجه به وسعت ۵ هزار کیلومتر مربعی که دارد بدنه آبی بسیار بزرگ در کشور ما محسوب می شود. بنابراین برای حفظ و احیای آن باید تمام اتفاقاتی که در حوضه آبریز ۵۰ هزار کیلومتر مربعی آن رخ داده دست در دست هم دهند تا ما امیدوار باشیم که روزی احیا خواهد شد. آبشت همچنین یادآور شد: خوشبختانه احیای دریاچه ارومیه به یک موضوع ملی و محلی تبدیل شده و مردم محلی هم اطلاعات زیادی پیدا کردند و عزم خود را جزم کردند که این دریاچه احیا شود. برای اولین بار است که ما شاهدیم در کشور دستگاه های مختلف برای یک هدف مشترک با یکدیگر تلاش می کنند.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران گفت: از دست دادن دریاچه ارومیه یعنی از دست دادن هویت بسیاری از اقوام و خاطرات آنها و همین موضوع باعث شده یک جریان اجتماعی برای حفظ آن شکل بگیرد.وی تاکید کرد: اگر مطالبه ما از مسئولان این باشد که هر مشکلی را مانند دریاچه ارومیه در زمان کوتاهی حل کنند مسئولان هم به سراغ اقداماتی خواهند رفت که نتیجه چندان مفیدی ندارد.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران اضافه کرد: البته تنها آگاه کردن و آموزش هم مشکلی را حل نخواهد کرد، در کنار این مسائل باید منفعت را هم در نظر گرفت؛ یعنی اگر منافع فردی که به عنوان جامعه محلی و کشاورز در حوضه آبریز دریاچه ارومیه فعالیت و امرار معاش می کند ، تامین نشود مطمئناً برای احیای آن پا پیش نخواهد گذاشت.
آبشت گفت : تلاش ما این است که موضوع دریاچه ارومیه را به موضوع مردم تبدیل کنیم. به همین خاطر از چهار سال قبل پروژه کوچکی را شروع کردیم و هم اکنون وارد فاز ۵ آن شده ایم و تلاش می کنیم که الگوهای کوچک و موفق از مشارکت مردم را در احیای دریاچه ارومیه رقم بزنیم و در عین حال معیشت مردم منطقه هم حفظ و حتی بهتر شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


7 × = بیست یک