خشکی دریاچه ارومیه عامل رکود گردشگری و اقتصاد

خشکی دریاچه ارومیه عامل رکود گردشگری و اقتصاد

گروه گزارش:ارومیه بزرگترین بازار پوشاک دست دوم خارجی را در کشور به خود اختصاص داده که از سالیان دور به عنوان یکی از مراکز گردشگر پذیر این شهر نیز مطرح بوده که این روزها بدلایل متعددی دچار کم رونقی و بی‌توجهی شده ‌است.
بزرگترین بازار پوشاک دست دوم خارجی کشور با عنوان “بازار تاناکورا” در ارومیه و در ابتدای جاده ارومیه به اشنویه واقع شده است و یک مراکز خرید برای کسانی است که توان خرید اجناس نو با قیمت‌های بالا را ندارند، به اذعان برخی مصرف کنندگان این بازار محل خریدوفروش اجناسی است که به دلیل باکیفیت بودن آن مشتری‌های فراوانی از تمامی قشرهای جامعه دارد و حتی قشر مرفه جامعه نیز از این محل خرید می‌کند.بازار تاناکورا را می‌توان به‌عنوان یکی از مراکز گردشگری ارومیه نیز معرفی کرد چراکه عمدتاً در روزهای تعطیل مردم دیگر استان‌ها از اقصی نقاط ایران برای خرید پوشاک به این بازار می‌آیند.
به اعتقاد کسبه مشغول به‌کار در این بازار در سالیان قبل گردشگران برای شنا در دریاچه ارومیه و خرید از بازار تاناکورا به ارومیه سفر می‌کردند ولی با خشک شدن دریاچه ارومیه بسیاری از گردشگران فقط به سبب خرید از این بازار به ارومیه می‌آیند.
*رکود اقتصادی گریبان گیر بازار پوشاک ارومیه
بازاریان و کسبه شاعل در صنف البسه و پوشاک به وضعیت رکود در این بازار اشاره کرده و به حدی وضعیت بازار را آشفته می‌دانند که قصد توقف فعالیت خود در بازار و خروج از این شغل را دارند چراکه به گفته آنان دیگر درآمدی از طریق خریدوفروش به کسب نمی‌کنند و تراز مالشان کاملا منفی است. محمد اسدی یکی از اصناف این بازار از حال‌وروز بحرانی وضعیت کسب‌وکارش این‌گونه می‌گوید: بازار نسبت به چندین سال قبل واقعاً شکست‌خورده است و خریدوفروشمان دیگر دخل‌وخرج نمی‌کند به‌گونه‌ای که حتی پول اجاره مغازه را نیز به‌زور درمی‌آوریم و با این درآمد ناچیز من جوان نمی‌توانم تشکیل زندگی بدهم و صرفاً برای اینکه بگویم شاغل هستم فعالیت خودم را متوقف نمی‌کنم.
رضا صمدی نیز با اذعان به رکود در بازار گفت: رکود اقتصادی و فقدان قدرت خرید در مردم به حدی است که علی‌رغم اینکه من تنها ارزان‌فروش این بازار هستم ولی از صبح اول وقت تا الآن که ساعت ۶ بعدازظهر است هیچ فردی برای خرید به مغازه من وارد نشده است، قبلاً هم دو شاگرد داشتم که در مغازه من مشغول به‌کار بودند ولی آنها کار را رها کردند و الآن به‌تنهایی مغازه را اداره می‌کنم.
*قطعی های مکرر برق در بزرگترین بازار پوشاک دست دوم کشور
سعید یوسفی از اصناف این بازار با اشاره به مشکل قطعی برق در”بازار تاناکورا”اظهار کرد: در طول هفته حداقل ۵ بار قطعی برق در این بازار داریم و هنگامی که مشتری در حال خرید در داخل مغازه است با قطعی برق مواجه می‌شویم و همین سبب می‌شود که مشتری از خرید منصرف شود. سامان اسکندری از اصناف این بازار نیز در رابطه با نبود حتی یک تابلو برای بازار تاناکورا در سطح شهر گفت: مسئولان برای تبلیغ بازار تاناکورا یک تابلویی در سطح شهر نسب کنند تا گردشگران به‌راحتی بازار را پیدا کنند.
علی حسینی از اصناف این بازار نیز در این رابطه افزود: مردم از شهرهای دیگر برای خرید از این بازار به ارومیه سفر می‌کنند و به دلیل نیافتن نشانی بازار دچار گمراهی و اتلاف وقت می‌شوند و نمی‌توانند از این بازار خرید کنند. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، کاظم نامدار از اصناف این بازار نیز بیان کرد: به سبب خاتمه نیافتن تقاطع غیر هم‌سطح آذربایجان در ابتدای جاده منتهی به بازار تاناکورا مسافرین و مردمی که قصد خرید از این بازار را دارند مجبور می‌شوند مسیر طولانی تری را طی کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۸:۰۰ ق.ظ

دیدگاه


یک + = 2