- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

خروج استان از بن‌بست اقتصادی با ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو

Posted By admin On دی ۲۴, ۱۳۹۲ @ ۶:۵۶ ق.ظ In اقتصادی,ماکو | No Comments

اشاره: با توجه به اینکه اقتصاد امروز جهان به سمت تسهیل فعالیت¬های تجاری حرکت کرده و سعی دارد با کاهش و حتی حذف بسیاری از قوانین و مقررات دست و پا گیر شرایط را برای تحقق اهداف اقتصاد منطقه¬ای ملی و فراملی فراهم آورد به طوری که مناطق ویژه اقتصادی نیز با همین رویکرد شکل گرفته‌اند تا زمینه توسعه منطقه‌ای و استانی را ایجاد نمایند و با تلاش همه جانبه مدیران ضمن فراهم شدن بستر اقتصادی شاهد تحول اقتصادی، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد سرانه مردم، افزایش خدمات بازرگانی و ظرفیت سازی مناسب برای جذب بیشتر سرمایه گذاری در سطح شهرستان و استان باشیم. در تعریف مناطق ویژه اقتصادی نیز می‌توان گفت مناطقی هستند که به منظور پشتیبانی از فعالیت¬های اقتصادی و برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی و تحرک در اقتصاد منطقه¬ای و تولید و پردازش کالا، انتقال فن آوری، صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد و جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی (ترانزیت) و انتقال کالا (ترانشیب) در محدوده‌ای از سرزمین اصلی ایجاد می‌شوند از جمله مواردی که در برنامه توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته نقش و اهمیت این مناطق در گسترش صنعت و صادرات است که به تبع آن توسعه اجتماعی و فرهنگی نیز حاصل می‌گردد هر چند این مناطق بیشتر اهداف منطقه¬ای را مدنظر دارند، اما به هر حال گامی در جهت توسعه کلان کشور نیز می‌باشند. به همین بهانه گفت‌وگویی انجام دادیم با حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزائی، عضو هیئت مدیره مرکز تجاری صنعتی منطقه آزاد ماکو که متن مصاحبه را باهم می‌خوانیم.
* تشکر می‌کنیم از اینکه فرصتی را در اختیار ما گذاشتید تا گفت‌وگویی کوتاهی با شما داشته باشیم، مناطق آزاد اهدافی از قبیل جذب سرمایه¬های خارجی، دست‌یابی به فناوری پیشرفته را تعقیب می‌کنند در زمینه اقدامات انجام گرفته توضیحاتی برای خوانندگان بفرمایید.
هدف از راه اندازی مناطق آزاد در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ایجاد اشتغال، توسعه صادرات، جذب و تشویق سرمایه گذاری خارجی، ایجاد درآمد ارزی، انتقال تکنولوژی توسعه مناطق تجاری و صنعتی می‌باشد در این میان با توجه به حضور کم رنگ اقتصاد ملی در عرصه رقابت جهانی، مناطق آزاد عامل موثر در جبران فرصت‌های از دست رفته توسعه صادرات خواهد بود و ایجاد اشتغال سالم و مولد، ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور و بهره مندی از اقتصاد رقابتی از اهداف مناطق آزاد می‌باشد.
به همین دلیل نیز جمهوری اسلامی ایران در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جایگاه اقتصادی خود را این‌گونه معرفی می‌نماید. ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی علمی و فن آوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و تامل سازنده و موثر در روابط بین‌الملل.
با توجه به اینکه منطقه آزاد تجاری، صنعتی ماکو جدید التاسیس است و مقدمات کار برای جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در حال پیگیری است و همه اعضا هیئت مدیره با تمام توان تلاش خواهیم کرد که استان آذربایجان غربی از بن بست اقتصادی خارج شود و در این میان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو می‌تواند حتی در معادلات اقتصادی کشور نقش تعیین کننده ایفا نماید. چرا که این استان از ظرفیت اقتصادی بسیار بالائی برخوردار است چون با سه کشور خارجی مرز مشترک دارد به عبارتی منطقه آزاد تجاری ماکو دروازه ورود به اروپا است و نزدیک‌ترین مسیر صادرات کشور به جهان خارج است. به همین دلیل بنده و همکارانم در این منطقه آماده‌ایم جهت سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این منطقه حتی به درب منازل سرمایه‌گذاران عزیز استانی برویم و از آن‌ها خواهش کنیم، جهت سرمایه گذاری در این منطقه حضور داشته باشند.
*چه برنامه‌ای برای سرمایه گذاران دارید؟
خوب طبیعی است به نظر بنده اولویت اول با سرمایه‌گذاران داخلی به ویژه استانی است و در این زمینه تمهیداتی نیز فراهم شده است که سرمایه گذاران استانی و داخلی نقش فعال‌تری در معادلات اقتصادی این منطقه داشته باشند؛ و در رابطه با سرمایه گذاران خارجی انشاء الله در آینده همایش سرمایه گذاری خواهیم داشت و از تمام فعالان اقتصادی دنیا دعوت خواهیم کرد برای سرمایه گذاری در این منطقه حضور داشته باشند؛ و در این زمینه جهت جذب سرمایه گذاری‌های خارجی به کشورهای منطقه نیز سفر خواهیم کرد.
* بر اساس قانون از جمله مزیت¬های عمده مناطق ویژه اقتصادی واردات و صادرات است بفرمایید در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟
در مجموع هدف عمده مناطق آزاد، سرمایه>گذاری در بخش تولید در سطح کلان است، اما بخشی از تحقق اهداف مناطق آزاد در واردات و صادرات نیز می‌باشد. اما اینکه چه کالاهائی باید وارد و صادر شود بستگی به نوع پیش نیازهائی است که در جامعه احساس می‌شود. یا افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند می‌باشند. اما هنوز اقدام جدی در این زمینه‌ها صورت نگرفته است ولی در جلسه دیروز هیئت مدیره مقرر شد تا پایان سال اقدامات اساسی در جهت تردد خودروهای خارجی با پلاک منطقه آزاد از ماکو تا ارومیه اقدام شود و نیز کالای همراه مسافر در این منطقه راه اندازی شده و نسبت به ساماندهی کامیون‌های که از طریق مرز بازرگان تردد می‌کنند؛ و ترافیک سنگینی در این مسیر به وجود می‌آورند بنا شد مرز ورودی دیگری در منطقه ساری سو ایجاد شود که این اقدامات در توسعه منطقه آزاد تجاری، صنعتی ماکو موثر خواهند بود. همچنین اگر در آینده هرگونه خدماتی دیگری از سوی این منطقه ارائه شود از طریق مطبوعات اطلاع رسانی خواهد شد.
* با نگاهی به منطقه جغرافیایی استان‌مان می توان دریافت که صنعت گردشگری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است از طرفی تاسیس منطقه آزاد می‌تواند در جذب گردشگری نقش موثری داشته باشد آیا شرایط برای این مهم فراهم شده است؟
با عنایت به اینکه منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو جدید التاسیس است هنوز زیرساخت‌ها لازم برای گردشگری در این منطقه آماده نشده است و ما در حال برنامه ریزی برای بررسی پیش نیازهای اساسی این منطقه بوده به طوری که در حال حاضر به صورت جدی به دنبال طرح جامع و طرح تفضیلی آن هستیم؛ که گردشگری نیز در این طرح‌ها پیش بینی شده است و برای سرمایه گذارانی که در این زمینه علاقه‌مندند سرمایه گذاری نمایند تمهیداتی در نظر گرفته شده است.
*دورنمای منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
با توجه به اینکه این منطقه از نظر جغرافیائی از حساسیت بالائی برخوردار است با سه کشور خارجی مرز مشترک دارد و از نظر وسعت از شش منطقه آزاد تجاری کشور بزرگ‌تر می‌باشد. در آینده می‌تواند رقابت جدی با سایر مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور داشته باشد؛ و با عنایت به اینکه دروازه ورود به اروپا مطرح است. اگر پیش نیازهای لازم خوب تعریف شود و از مدیران توانمند و کارآمد برخوردار باشد. می‌تواند در سطح خاورمیانه به دلیل وضعیت خاص خود بی نظیر باشد.و راه‌اندازی منطقه آزاد ماکو می‌تواند در رفع بیکاری استان آذربایجان غربی نقش تعیین کننده ایفا نماید و نسبت به رونق اقتصادی از جمله در ارزآوری به این منطقه تاثیر گذار باشد و در نهایت نه تنها این استان دچار تحولات گسترده اقتصادی خواهد شد بلکه در سطح کشور هم بخشی از مطالبات مردم تامین خواهد شد.
* منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو در سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ چه جایگاهی دارد؟
اگر چه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جایگاه اقتصادی ایران باید به جایگاه اول اقتصادی و علمی و فن آوری در سطح منطقه ارتقاء یابد و از طرفی این منطقه آزاد در سنوات اخیر راه اندازی شده است و فاصله زیادی با سند چشم انداز داریم ولی اگر بخواهیم با مدیریت حساب شده توانمند و کارآمد عمل کنیم، می‌توانیم به بخش هائی از اهداف سند چشم انداز در این منطقه دست یابیم.
* ضمن تشکر از حضرتعالی در پایان اگر مطلبی دارید بفرمائید؟
در اینجا لازم می‌دانم از خدمات مدیران عامل گذشته خصوصا از جناب آقای مهندس سعادت صمیمانه قدردانی نمایم که در مدت کوتاه دوران مدیریت خود توانسته بود نقش فعال‌تری ایفا نماید و آرزوی موفقیت دارم برای برادر گرامی جناب آقای مهندس فروزان که با تمام توان پیگیر برنامه‌های آتی این منطقه می‌باشد؛ و همچنین از مدیر مسئول محترم نشریه وزین امانت جناب آقای آقازاده و سایر همکاران محترم ایشان که اخبار منطقه آزاد ماکو را با حساسیت ویژه‌ای دنبال می‌کنند. تشکر نمایم و از اینکه این فرصت را در اختیار ما قرار دادند تا در خدمت همکاران محترم مطبوعاتیم باشم صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم.
*در پایان لازم است جهت تنور افکار عمومی اشاره‌ای به زندگینامه ایشان داشته باشیم.
حجت الاسلام و المسلمین محمد میرزائی در سال ۱۳۴۸ در یک خانواده مذهبی در شهر کشاورز شاهین‌دژ دیده به جهان گشود، مدارس ابتدایی و راهنمایی را در شهر کشاورز با موفقیت به پایان رساند و در سال ۶۲ در سن ۱۴ سالگی عازم جبهه‌های حق علیه باطل شد و بعد از پذیرش قطع‌نامه وارد حوزه علمیه تهران شد و پس از گذراندن مراحل مقدماتی و سطح حوزه علمیه جهت ادامه خدمت وارد سازمان عقیدتی سیاسی ناجا شد و در سال ۸۶ به عنوان کاندیدای مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه میاندوآب، شاهین دژ و تکاب شرکت کرد و بعدها جهت ادامه خدمت وارد قوه قضاییه شد که هم اکنون نیز ادامه دارد.
در حال حاضر مدرس دانشگاه علوم انتظامی ناجا بوده و دانشجوی دکترای فقه و حقوق (سطح چهار) حوزه علمیه قم می‌باشد.
سایر فعالیت‌های اجرائی و فرهنگی وی بدین شرح است : معاون سیاسی عقیدتی سیاسی دانشگاه علوم انتظامی ناجا، معاون سیاسی عقیدتی سیاسی ستاد فرماندهی ناجا و رئیس عقیدتی سیاسی معاونت اطلاعات ناجا عضویت در کمیته کارشناسی خبری خاورمیانه در صدا و سیما، عضو مشاوران امور روحانیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، مبلّغ فرهنگی در خارج از کشور، رئیس اداره ارتباط با نهادهای مدنی و مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه، رئیس دفتر و روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت فرهنگی قوه قضاییه، معاون ارتباطات و توسعه فرهنگ حقوقی و قضائی معاونت فرهنگی قوه قضائیه، صاحب امتیاز و مدیر مسئول هفته‌نامه مفید آذربایجان غربی، عضو کمیته روحانیت ستاد مرکزی انتخابات آقای دکتر روحانی (تهران)، مدیر مسئول انتشارات العالم، تالیف کتاب درآمدی بر قانون و قانون‌گرایی.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%ae%d8%b1%d9%88%d8%ac-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d9%86%e2%80%8c%d8%a8%d8%b3%d8%aa-%d8%a7%d9%82%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%af%d9%8a-%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d8%af/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.