خاکستر فقر حاصل فرصت سوزی در مرزهای آذربایجان غربی

خاکستر فقر حاصل فرصت سوزی در مرزهای آذربایجان غربی

گروه اقتصادی: آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک به دلیل دارا بودن پنج پایانه مرزی از ۲۳ پایانه موجود در کشور و ۹ گمرک مرزی پتانسیل بالایی برای دسترسی به بازارهای جهانی به ‌خصوص اروپا دارد اما تاکنون این ظرفیت مرزی مورد توجه جدی قرار نگرفته است.
آذربایجان غربی با ۸۹۱ کیلومتر مرز مشترک به دلیل دارا بودن پنج پایانه مرزی از ۲۳ پایانه موجود در کشور و ۹ گمرک مرزی پتانسیل بالایی برای دسترسی به بازارهای جهانی به‌خصوص اروپا دارد اما تاکنون این ظرفیت مرزی موردتوجه جدی قرار نگرفته است.
در حال حاضر ۲۲ پایانه مرزی در کل کشور فعال است و نزدیک به یک چهارم آن ها در آذربایجان غربی قرار دارد؛ این استان ۹ گمرک و پنج بازارچه مرزی دارد.
فعالیت ۱۴ گمرک و بازارچه در نوار مرزی شمال و غرب آذربایجان غربی افق‌ های روشنی را در زمینه ترانزیت و توسعه روابط اقتصادی بین‌المللی ایجاد کرده و با توجه به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی به‌خصوص در پایانه‌های مرزی آینده روشنی پیش روی اقتصاد استان و منطقه ترسیم کرده است.پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی شامل مرز زمینی پلدشت و بازرگان در شمال، رازی و سرو در مرکز و مرز تمرچین در جنوب استان است که تمرچین با کشور عراق و پلدشت با جمهوری خودمختار نخجوان جمهوری آذربایجان هم‌مرز بوده و سه مرز بازرگان، سرو و رازی دروازه عبور و مرور و تجارت با کشور ترکیه است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان، با بیان اینکه آذربایجان‌غربی ۲۳ درصد از پایانه های مرزی کشور را در خود جای داده است، اظهار می کند: بیشترین حجم حمل و نقل که یکی از مهم ترین عوامل در پیشرفت اقتصادی و افزایش مراودات است، از طریق حمل و نقل جاده ای انجام می شود.
«ارسلان شکری» ادامه می دهد: برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بهتر از پایانه‌های مرزی در صدر اهداف ما قرار دارد به طوری که با همکاری شورای ترافیک و حمل و نقل استان، محورهای شریانی و گردشگری توسعه خواهد یافت.وی از جمله “پایانه ‌های مرزی محل گذر است نه توقف” به عنوان شعار در دستور کار دولت یاد می کند و می افزاید: در جهت تحقق این شعار عملیات ساخت پایانه های مرزی آغاز شد و به همین منظور ۵۰ میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی آذربایجان غربی سرمایه گذاری شده است.
پیشرفت فیزیکی ۶۲ درصدی پایانه مرزی رازی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان‌غربی می گوید: حمل و نقل جاده ای که یکی از مهم ترین زمینه ها برای پیشرفت اقتصادی است، مورد توجه ویژه دولت قرار گرفته است و اکنون پایانه مرزی رازی به طور جدی در حال اجرا است و برای فاز نخست این پایانه قرارداد ۸۱ میلیارد ریالی و به مدت زمان ۱۶ ماه منعقد شده است و در حال حاضر از نظر فیزیکی ۶۲ درصد و ریالی ۶۴ درصد پیشرفت فیزیکی را داراست.
شکری تصریح می کند: پیشرفت فیزیکی طرح ملی پایانه مرزی سرو ارومیه به ۶۳ درصد رسیده و از لحاظ ریالی نیز ?? درصد پیشرفت دارد.
وی ابراز می کند: تعداد پایانه‌های مرزی رسمی فعال زمینی در استان پنج پایانه است و علاوه بر آن، تعداد شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا ۳۰ شرکت، تعداد شرکت‌های حمل و نقل بین المللی مسافر هشت شرکت و میزان مسافر حمل شده توسط ناوگان مسافری استان ۲٫۳ میلیون نفر بوده است.
پایانه های مرزی بستر توسعه اقتصادی استان
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی می گوید: پایانه های مرزی و گمرکات، بستر توسعه اقتصادی استان به شمار می رود اما تاکنون از فرصت های مرزی برای توسعه استان به خوبی استفاده نشده است.
«رضا حسینی» ادامه می دهد: زیرساخت های حمل و نقل کالا باید هرچه سریعتر تکمیل و فراهم شوند چرا که به بهره برداری رسیدن این پایانه های مرزی باعث توسعه مبادلات تجاری و اثرگذاری اقتصادی خواهد شد.
وی به تاثیر زیاد بهبود زیرساخت های حمل و نقل در اشتغال تاکید می کند و بیان می کند: ایجاد اشتغال مهم ترین هدف دولت است که برای توسعه بخش تولید و ایجاد اشتغال تسهیلات ارزان قیمت بانکی در روستاها با ? درصد سود و در مناطق مرزی با چهار درصد پرداخت می شود.
توجه ویژه دولت به مرزها
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی می افزاید: دولت توجه ویژه ای به مرزها دارد و بر اساس مصوبه شورای عالی توسعه شرق و غرب سقف معافیت مالیاتی برای مناطق محروم کشور ۱۳ درصد تعیین شده و این میزان برای مناطق مرزی ۵۰ درصد است.حسینی از ضمانت ۱۰۰ درصدی دولت برای بحث خطر پذیری سرمایه گذاری خبر و توضیح می دهد: بر این اساس علاوه بر پرداخت خسارت های احتمالی هیچ مبلغی بابت حق بیمه از سرمایه گذاران در مناطق مرزی دریافت نمی شود.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، وی از وجود ظرفیت های زیاد آذربایجان غربی در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی یاد می کند و اضافه می کند: علاوه بر تولیدات کشاورزی، ساخت بزرگترین واحد تولید کنسانتره و آبمیوه در استان آغاز خواهد شد و علاوه بر کشاورزی این استان در سایر زمینه ها از جمله تولید محصولات پتروشیمی نیز پیشتاز بوده و سالانه ۴۰۰ هزار تن محصول در پتروشیمی مهاباد تولید می شود که برای مبادله این تولیدات با سایر کشورها و ارزآوری نیازمند داشتن بهترین زیرساخت های حمل و نقل هستیم.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


7 × = چهل دو